hjälp med att välja hjälm.

jente

Guest
tjena gott folk..

skulle vilja ha lite hjälp av er med att välja hjälm..
vad för matrial, märke o så ska hjälmen va?

Just nu så använder jag min hjälm mest för att åka med killkompisar och så men den blev stulen o den va ända skit så :hihi
Så skulle vilja ha en bra hjälm som jag kan ha ett tag till, tills jag fixar båge o sånt.
Men vill inte helst att den ska vara AS dyr, utan i vettig pris.
Så vad säg om att hjälpa mig...lägg upp kort gärna så få man se vad det är för hjälm ni snacka om :rolleyes:

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Jag hade satsat på en arai, för den sitter bäst, är tystast, och riktigt snygga. Men den e ju inte billig.. Kolla på ett märke som heter airå. (Stavas säkert inte så men låter så) Och tänk på att det e viktigt att skydda skallen

jente

Guest
XJR_Jönsson skrev:
Jag säger bara snåla inte på pengarna när det gäller skydd,Dyrare hjälm desto tystare å skönare.

Jo vet de...men nu är det så att får inte så mycket o lön så måste ju ha en fort...så det får bli en hjälm på 2000 eller nått sånt...

jente

Guest
ducceper skrev:
Jag hade satsat på en arai, för den sitter bäst, är tystast, och riktigt snygga. Men den e ju inte billig.. Kolla på ett märke som heter airå. (Stavas säkert inte så men låter så) Och tänk på att det e viktigt att skydda skallen

mmm...hade tänke på en shoei eller nått sånt...killkompisarna ha rekomederat det....

men tack för tipset :tummenupp

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
jag tycker

Jag har en hjälm som heter KBC, sitter väldigt bra på mej, finns i två olika skal former beroende på om man har ett rundare eller ovalare huvud. Inredningen är tvättbar och går att anpassa efter huvudet med div olika kindkuddar dessutom finns den i en massa fräna färger. www.kbchelmets.com

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
ducceper skrev:

jente skrev:
mmm...hade tänke på en shoei eller nått sånt...killkompisarna ha rekomederat det....

men tack för tipset :tummenupp

Beror på hur huvudet är skapt (utsidan alltså). På vissa personer passar arai bättre, vissa shoei. Båda hjälmarna är bra hjälmar om dem sitter som dem ska vill säga. X-lite ska tydligen också vara bra enligt vissa tester, men min haka var för stor för en X-lite.

jente

Guest
Elgasen skrev:
Beror på hur huvudet är skapt (utsidan alltså). På vissa personer passar arai bättre, vissa shoei. Båda hjälmarna är bra hjälmar om dem sitter som dem ska vill säga. X-lite ska tydligen också vara bra enligt vissa tester, men min haka var för stor för en X-lite.

hehe...har rätt så litet huvud så det ska nog kunna gå bra :tungan

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
jente skrev:
hehe...har rätt så litet huvud så det ska nog kunna gå bra :tungan

Det beror ju iofs inte på hur litet huvud du har utan hakans proportion till övriga huvudet. Inte för jag har någon extrem haka direkt, men jag var tvungen att gå upp till L för att x-lite skulle sitta bra vid hakpartiet. Själv kör jag med Shoie XR-1000 nu. Tänk på att en hjälm med solid färg ofta är ca 1000kr billigare än en flerfärgad av samma modell.

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Köp inte nån plast hjälm bara!

Kolla KBC dom har många olika mod och bra priser.

VR1_SilverCombat.jpg

Denna har jag!
kostar 2595:-

Last edited:

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Elgasen skrev:
Det beror ju iofs inte på hur litet huvud du har utan hakans proportion till övriga huvudet. Inte för jag har någon extrem haka direkt, men jag var tvungen att gå upp till L för att x-lite skulle sitta bra vid hakpartiet.

Hakan, Hakan - dom kallar mig för hakan...
förlåt, kunde inte låta bli... Eddie Meduza har satt sina spår, sorry :)

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
hjälmval

kanske någon av dessa passar...

Bifogat

• 003_shoei_raid_invader1.jpg
    003_shoei_raid_invader1.jpg
    17.3 KB · Visningar: 79
  • 20337401.jpg
    20337401.jpg
    17.7 KB · Visningar: 81

mickelin

Guest
Enkelt, tycker jag! Låt bli plasthjälmarna och köp en fjolårs "värsting" på rea i valfri butik...

MartinGOT

Skulle Köpa Cbr 954rr blev en ninja?
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
ingen just nu bägge sålda men vänta ni!!!
jente skrev:
tjena gott folk..

skulle vilja ha lite hjälp av er med att välja hjälm..
vad för matrial, märke o så ska hjälmen va?

Just nu så använder jag min hjälm mest för att åka med killkompisar och så men den blev stulen o den va ända skit så :hihi
Så skulle vilja ha en bra hjälm som jag kan ha ett tag till, tills jag fixar båge o sånt.
Men vill inte helst att den ska vara AS dyr, utan i vettig pris.
Så vad säg om att hjälpa mig...lägg upp kort gärna så få man se vad det är för hjälm ni snacka om :rolleyes:

lägg cash de e det värt man har bara ett huvud e? :va sök lite på amerikanska sidor el engelska e mkt bättre priser där köpte själv min shoei rf 1000 för cirka 3600kr med frak o smoke visir till från usa. kostar 4995 på hondacenter här i gbg såg jag.

jente

Guest
man tackar för alla råd killar :)

det ska nog bli någon bra hjälm :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...