Hjälp med billjud!!

Mezze

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Jönköping
Tjena! Köpte ett slutsteg och en 12" bas av en polare.
Kan inte särskilt mycket om det här men jag skulle gärna vilja veta hur man ställer in steget så att man kan höja på stereon utan o va rädd över att basen slår igenom.
Använder kanal 1-2 med lågpassfiltret på. Hur bör man ställa in alla rattar för att ändå få ut lagom från basen men ändå så att den mår bra.

Jag har inte en aning om vad det är för effekt på basen.. Är det någon som vet något om just denna? /image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg/ Jacob
 
Ser inte på märkningarna men ha så lite gain som möjligt och använd ej bass boost eller liknande om det finns. Då mår basen bra.

Resten är en smaksak x-over/filter kan du ställa upp lite typ till 80-100hz om du vill att den ska spela mer mellanregister, annars så kör den under 80.
 
Ställ in det så att allt låter balanserat så kan du njuta av musiken. Sedan låter du bli att spela högre än att det fortfarande låter friskt och bra. Pure and simple!
Börja med att ställa låg gain på förstärkaren till basen. Sätt igång stereon och vrid på tills det låter så mycket som du max vill ha ur framsystemet. Sedan ökar du på basen succesivt tills du tycker att du har en lagom balans mellan framsystem och bas.
 
Problemet med min låda är att man får "välja", antingen bra dubstepbas (tung, långsam),
eller snabb vanlig.

Har aldrig lyckats ställa in så att det låter bra för bägge.
 
Problemet med min låda är att man får "välja", antingen bra dubstepbas (tung, långsam),
eller snabb vanlig.

Har aldrig lyckats ställa in så att det låter bra för bägge.
Det är då man bygger en egen, dock blir det dyrt, stort och besvärligt.
Det kanske blir en bandpass, principen är enkel, stort volym på ena sidan som är avstämd djupt, mindre volym på andra sidan som är avstämd högre, kan bli riktigt bra, eller katastrof ;)
annars är väl en ren sub och en mellanbas med t.ex en 15" och en 8" eller två.
rätt avstämd och filtrerat skall det gå att få det ok.
 
Tycker inte man behöver baslåda, sist jag byggde billjud så satte jag i bra 6.5 i framdörrarna med massor av dämpmatta och stabil montering. Backspeglar osv vibrerade av basen.. spelade typ ner till 50hz

Hade rätt kraftigt steg också.. Tror de ligger kvar till salu, även högtalarna.. steget ett kicker 2x450 watt tror jag och högtalarna var några i 5000:- klassen..
 
Tycker inte man behöver baslåda, sist jag byggde billjud så satte jag i bra 6.5 i framdörrarna med massor av dämpmatta och stabil montering. Backspeglar osv vibrerade av basen.. spelade typ ner till 50hz

Hade rätt kraftigt steg också.. Tror de ligger kvar till salu, även högtalarna.. steget ett kicker 2x450 watt tror jag och högtalarna var några i 5000:- klassen..

Kör med "bra" 6.5:or i dörrarna fram, bra diskanter i front, bra 6x9or i hatthyllan samt bra baslåda i koffert.
6x9orna behöver ett separat slutsteg dock som jag inte skaffat än, hoppas på mer mellanregister efter det.

Hade inte klarat mig utan baslådan, men det beror ju på vilken musikstil man lyssnar på..
 
Problemet med min låda är att man får "välja", antingen bra dubstepbas (tung, långsam),
eller snabb vanlig.

Har aldrig lyckats ställa in så att det låter bra för bägge.

Det där är väl egentligen inte så mycket en inställningsfråga som det är en konstruktionsfråga.
Rent generellt så får en baslåda bättre transientsvar och därmed snabbare attack ju lägre ordning det är.
Dvs en tredje ordningens låda (vanlig sluten) är snabbare än en fjärde ordningens (Basreflex).
Går man ännu högre i ordningarna så blir fenomenet mer uttalat.
Dock har lådor av högre ordning också högre verkningsgrad där dom är avstämda på bekostnad av att det frekvensspann inom vilket dom spelar bra blir smalare.
Ju mer man avviker från den optimala dimensioneringen desto större kan problemen bli.
För varje element i en viss lådtyp så finns det en optimal dimensionering där elementet kommer att spela optimalt. Dock brukar man sällan nöja sig med det då det kan ge väldigt stora lådor i en del fall.

Så man brukar oftast kompromissa lite. Slutna lådor (Som är dom som ofta anses låta bäst) byggs sällan då det blir stora lådor för att få djup bas och den låga verkningsgraden ger höga effektkrav för att få högt ljudtryck Utan det är oftast portade lådor (4:e ordningen och uppåt) som man bygger. Absolut vanligast är basreflex.

Då kompromissar man genom att man gör lådan mindre än optimalt och försöker motverka så mycket som möjligt av effekten från det genom att man stämmer av basporten annorlunda (Oftast en längre basport för att få en lägre resonansfrekvens).
Då blir lådan också lite sämre på snabba transientsvar samt att den blir effektiv inom ett smalare frekvensområde.
Resultatet är att den ofta upplevs som lite seg. Dvs den blir bra på djup, långsam bas men sämre på snabba basförlopp.

Det går till viss del att ta bort upplevelsen av detta genom att ställa in delningsfrekvenser mm i förstärkaren men man ska vara medveten om att man då försöker få högtalaren att spela lite "utöver" sin förmåga och således inte tål lika mycket.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top