Hjälp med busbygge icekart Yamaha xt660

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Hejsan

Håller på med ett litet projekt med en gokart som körs på is. Till denna säsong köpte jag en Yamaha XT660 (utan ECU/databox) då denna är en ganska dyr historia tänkte jag konvertera den till en förgasare ist.
Monterade en FCR 41mm förgasare på den.
Det som är mitt dilemma är att hitta en passande cdi box som passar, samt att veta vad de olika kablarna från motorn har för funktion när det skall gå till en cdi istället för ecu.
Har hittat några el shema på det men likt väl är det bla 3vita kablar ut till ett kontaktstycke från motor samt ett till med två.

är det någon som är lite klurig här som har lite kunskap om detta??

E02432B8-D42F-4840-8871-A08BB3BEE687.jpeg
så här ser bygget ut för den intresserade?

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Någon som vet en sida med elsheman med bra upplösning? Måste kunna zooma utan att det blir som en gröt?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du kan ta vilken tändning som helst från en 550 600 660 700 alla har samma slag o kona, finns väll på Ebay, du behöver ej batteri heller för förgasar tändningen.

Grisly 660 är ju samma sak men med fögge o 2 till 1 insug

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar så frän!

Jag ut varit hundvakt åt en kompis och det var tal om en gocart som arvode, då hans barn totalt saknar motorintresse.

Dock har jag funderat på användningsområdet för en gocart där jag bor men nu ser jag ju helt klart ett användningsområde? En plogat vintergocartbana på en av åkrarna borde ju funka hur bra som helst och vara ganska kul.

Har du dubbat med vanlig skruv och brickor. Man borde ju hyfsat enkelt kunna svarva fram spetsdubbar från skruvar och även om dom inte är härdade så borde dom väl hålla hyfsat.

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Du kan ta vilken tändning som helst från en 550 600 660 700 alla har samma slag o kona, finns väll på Ebay, du behöver ej batteri heller för förgasar tändningen.

Grisly 660 är ju samma sak men med fögge o 2 till 1 insug
Ja tanken har slagit mig, är ju rätt bra kurs på dom också hos ebay/amazon! Bra förslag!?
Skulle vara fin med rätt kabehus för att koppla in i cdi boxen. Men dom bör väll kunna gå att köpa separat hos Yamaha eller elfa.

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Jäklar så frän!

Jag ut varit hundvakt åt en kompis och det var tal om en gocart som arvode, då hans barn totalt saknar motorintresse.

Dock har jag funderat på användningsområdet för en gocart där jag bor men nu ser jag ju helt klart ett användningsområde? En plogat vintergocartbana på en av åkrarna borde ju funka hur bra som helst och vara ganska kul.

Har du dubbat med vanlig skruv och brickor. Man borde ju hyfsat enkelt kunna svarva fram spetsdubbar från skruvar och även om dom inte är härdade så borde dom väl hålla hyfsat.
Jag kan bara rekommendera det starkt!? tycker man det är roligt med gokart på bana sommartid så är detta nått alldeles extra! Fruktansvärt roligt! ??️

ja dessa däck är det som funkat bäst i mitt tycke! Det är genomgående m6 bult och båtsmanbrickor på båda sidor. Borrade väldigt tajt så man fick kämpa igenom bulten samt ”rubberfix lim”. Dom håller väldigt än så länge! Kört en säsong på dom. Har snedkapat topparna på dubben.
Har testat regn däck med montage skruv utifrån men där blev det lätt punka om man rev lös en dubb. (Se bild på gamla motorn och dubb däck)

körde tidigare med en vanlig 15hk Honda kopia med slungkoppling. Det funkade absolut bra men tror denna blir ett snäpp upp??

Bifogat

• 724996D9-AEF7-4CB8-A73A-28554477303D.jpeg
    724996D9-AEF7-4CB8-A73A-28554477303D.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 14
  • D26D0AFE-1AAA-4B27-BB98-53DAE0894413.jpeg
    D26D0AFE-1AAA-4B27-BB98-53DAE0894413.jpeg
    793.3 KB · Visningar: 13

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ett alternativ är att svetsa ihop ett "rör" av tunnplåt som man sätter spikarna i, töm luft ur däcken, dra över röret, pumpa!

Av erfarenhet så rekomenderar jag ett så slätt underlag som möjligt, frusen ÖVERSVÄMMAD ÅKER funkar fint men bästa är ju en plogad sjöis.

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Ett alternativ är att svetsa ihop ett "rör" av tunnplåt som man sätter spikarna i, töm luft ur däcken, dra över röret, pumpa!

Av erfarenhet så rekomenderar jag ett så slätt underlag som möjligt, frusen ÖVERSVÄMMAD ÅKER funkar fint men bästa är ju en plogad sjöis.
En kompis har testat det med hålband men det small av efter ett tag med risk för skador på både förare och fordon när bandet med bultar kom flygande.? med ett rör kan det nog funka/hålla bättre!

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Vi plogar upp en bana på en väl skyddad havsvik eller sjö! Det måste helst vara hård blank in då du har en markfrigång på ca 5-6cm

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag jobbade på däckverkstad la vi om lite isracingdäck åt en kompis åt chefen (som också hade tävlat i isracing, nästan alla gummigubbar häromkring har sysslat med motorsport)

Han köpte Michelin däck (bästa stommarna enligt honom), fräste bort mönstret la i en balatarem innuti däcket och borrade igenom.

Sedan skulle man hälla i sån där guckamojja, någon grön slem med fibrer i som skulle krypa ut och täta runt dubbe.

Gubben jag la om däcken åt kom tillbaka efter tävlingshelgen och var sur och undrade om jag hade struntat i att hälla i gucket, för ena framdäcket höll inte luften ett helt heat ens och han hade inte sett någon grön gucka runt någon dubb.

Han hade med sig hjulet, så vi pumpade det och slängde det i bubbel-baljan för att se vilka dubbar det läckte runt, det visade sig att det var han som inte hade dragit bultarna i splitfälgarna när han hade ändrat spårvidden på dom....
Därför läckte inte guckan ut, den var utslungad i däcket som den skulle.

Jag (vi) fick en tårta som ursäkt....

Han hade vunnit tävlingen ändå, jag tror till och med att han tog SM guld

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låter ut intressant, is är väl att föredra men tycker att hårt vinterväg borde funka, bäst är väl att isa banan om man ska göra nåt sånt men tycker att stenhård snö bör funka.

Tror jag fått en anledning att fixa hem gocarten?

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Låter ut intressant, is är väl att föredra men tycker att hårt vinterväg borde funka, bäst är väl att isa banan om man ska göra nåt sånt men tycker att stenhård snö bör funka.

Tror jag fått en anledning att fixa hem gocarten?
Du kommer inte ångra dig??️?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du kommer inte ångra dig??️?
Icke, för många år sedan hade vi en Gocart med en xr600 som var lätt vässade galet långa svarta streck o sjukt kul på is.

Vi körde skarv plåt med ca 200 12mm långa skälvborrande skruv igenom o plåtbandet låstes av att däcken tömdes på luft o plåtbandet krängde på o däcken pumpade..

Jävulskt kul.

Dannext660

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2023
Hoj
XT660
Hej igen!
Har köpt en cdi från en Grizzly 660 men vet inte riktigt hur jag ska få ihop det!
Har div el-shema till både Grizzly och XT men min okunskap att läsa av dom gör att jag går bet iaf!

finns det någon vänlig själ som kan rita hur det ska kopplas?!

har dessa scheman från nätet där man kunde få för olika ändamål (tändning, laddning osv) samt bilder på de kablar jag har att jobba med. Antar att de tre vita är för laddning?!

fattar inte vart dom ska kopplas in i cdi boxen samt vidare. Vilka plintar det skall kopplas till (stator, regulator osv)

det som skall kopplas i elväg är : tändning från motor, till tändspole. Startrelä, regulator (laddning av batteri) startknapp, dödar knapp osv

om någon vill rita hur och var det ska kopplas in så en 7åring begriper ?

mvh Daniel

Bifogat

• FB79CADD-8BD4-4431-A9EE-D13A64A0643C.jpeg
    FB79CADD-8BD4-4431-A9EE-D13A64A0643C.jpeg
    267.2 KB · Visningar: 8
  • 9F48A518-30D3-4AAE-AD1F-4EDCCD1975EB.jpeg
    9F48A518-30D3-4AAE-AD1F-4EDCCD1975EB.jpeg
    278.5 KB · Visningar: 7
  • 8D510D61-B510-4842-83D9-1472E1284CE8.jpeg
    8D510D61-B510-4842-83D9-1472E1284CE8.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 7
  • 2E26D6D8-B4AD-41B5-A7CE-C853A8E41FCB.jpeg