Hjälp med CAD ritning?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle behöva hjälp med en cad ritning till en gaffelbensstabilisator, då jag har fått tag på en kille som har lovat att göra en åt mig bara jag presenterar en ritning med alla nödvändiga mått utsatta.

På SH finns ju all kunskap samlad, så jag chansade på att det skulle finnas någon som sysslar med sånt.

Själv har jag bara Paint och har presterat en grov skiss på hur den ska se ut.

Om någon känner sig manad så lägger jag upp mitt paintmästerverk så att det finns utgångsmaterial.

Bifogat

• Kludd.GIF
    Kludd.GIF
    8.5 KB · Visningar: 374
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du måste tala om vad du skall ha för mått, går inte att lista ut från en paint-ritning...

Självklart ska den måttsättas, min paintritning var ju mest för att visa ungefär vad jag ska ha ritat!
Jag har inget skjutmått hemma så det blir till att mäta någon dag på jobbet.

Matar man bara in mått i cad programmen så drar den strecken själv sen?

Jag gjorde något sånt i datorns barndom, men jag minns baske mig inte hur man gjorde.
Är Autocad gratis?
Finns det gratisalternativ som man kan göra en cad fil i som fungerar i en maskin sen?
Vilka format används?
Jag vill fortfarande ha hjälp med den här, men man kan ju lika gärna lära sig lite själv också.

Last edited:

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
ett av de enklaste cad programmen jag testat är nog IronCad.
välj vilken typ av objekt, säg vilket mått objektet har.. save..
förvisso var det flera år sen jag provade andra program,
men efter att ha hittat IronCad så tycker jag andra känns överflödiga. :)

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Matar man bara in mått i cad programmen så drar den strecken själv sen?
Nej, man ritar figuren och sen måttsätter man med ett enkelt vektyg som tar ut måttet beroende på vilka punkter du klickar på.

Är Autocad gratis?

Tror att det finns demoveisioner att ladda ner...

Finns det gratisalternativ som man kan göra en cad fil i som fungerar i en maskin sen?
Detta är utanför mitt kunskapsområde.

Vilka format används?
Så även detta...

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Autocad är långt ifrån gratis. det kostar ca 50000kr för full versionen
www.autodesk.se finns det en gratis viewer all ladda ner. sen går det att beställa en demo på AC fast jag tror att man måste reistrera sig sen skickar dom en demo CD.
formatet som generellt används är DWG.

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Kan oxå hjälpa om du fixar fram lite mått... 2d-ritning eller 3-d?Kan fixa en 3D- .step fil som du bör kunna öppna i de flesta 3d-Cad programmen. Annars jobbar jag mest i Catia V5

lurjus

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Husaberg FS650 -07, Hypermotard -13
Jodå, det finns massor av gratisprogram, dock har jag aldrig sett ett bra sådant. Testa att googla på "free cad" eller något..

Om du vill att ritningen ska gå att öppna smärtfritt i autoCad använd formaten .dwg eller .dxf.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, det låter bra, några 50000:- hade jag inte tänkt lägga ut för att få en alu-bit utfräst, jag ska fixa dom nödvändiga måtten och lägga till dom på min skiss.

Jag hade för mig att jag klyddade med ett gratis cad program när jag provade, det var dock inte på min dator, och det kan ha varit någon testversion med begränsningar i hur man kunde spara.

Jag måttar i helgen!

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Z750 -04
Autocad är långt ifrån gratis. det kostar ca 50000kr för full versionen
www.autodesk.se finns det en gratis viewer all ladda ner. sen går det att beställa en demo på AC fast jag tror att man måste reistrera sig sen skickar dom en demo CD.
formatet som generellt används är DWG.

Går ju att ta hem gratisversionen av CAD på autodesks hemsida som fungerar i 30 dagar...sen går det ju att få crackfilen av någon, som gör att tidsbegränsningen försvinner:rolleyes: Så har du ett helt fungerande Cad...

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Hoj
ducati
Adobe Illustrator filer kan sparas i .dwg och .dxf
Funkar för enklare delar.
-man slipper 3d gränssnittet, som kan vara snårigt om man är ovan.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Om du inte har jobbat i nått Cad-program, och inte får "komigånghjälp" av nån
så tar det dig längre tid att att få fram nått användbart, än för en som jobbar
med det att ta fram en en fullt fungerande 3d-fil som maskinen kan fräsa efter.

Skicka en enkel måttskiss, framifrån, från sidan, uppifrån, underifrån,
så ordnar jag en modell åt dig.

I nästa steg kan du se om du vill ha några gängade fästhål, plana ytor, mm.

KentW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så, nu har jag måttsatt bilden i första inlägget, hoppas att jag inte har glömt något mått...

Man får givetvis ändra sånt som är konstruktionsmässigt omöjligt, tex om det är för lite gods vid något hål eller sånt...

Last edited:

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
KTM 660 -04
Som jag ser vid första anblicken så saknas några mått...

Bifogat

• Kludd.GIF
    Kludd.GIF
    10.1 KB · Visningar: 238

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som jag ser vid första anblicken så saknas några mått...

Ahh, helt riktigt, skruvhålen? M6, räcker det? M8 kanske?:va
då ska det väl vara 8.5 i dom ogängade hålen och 6,8 i dom gängade? :va

Samma sak med hålen där det står "Skruvar?" M6 försänkt insex? eller måste man ha M8? (1/4" Withwort är underskattad!)

Sist men klantigast, längden mellan hålen på tvärstaget, det beror ju på hur hålen i gaffelklamman hamnar, men jag ska försöka mäta på något vis.
Det är inte lätt när man saknar mätverktyg...

Det borde ju funka med att mäta innerbenen och avståndet mellan innerbenen för att kunna räkna fram centrum på vardera benet, och sedan utgå ifrån centrum på hålen för gaffelbenen. (195mm får jag det till)

Jag ska nog inte syssla med konstruktioner egentligen... :huvet

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Får du till måtten kan jag göra en 3D-skiss åt dig. :tummenupp

EDIT: En ritning givetvis då som går att öppna i AutoCAD.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hej på dig Guw, vad är det du behöver egentligen?

Han som skall tillverka prylen till dig, gör han den för hand eller använder han en CNC-maskin?

Är det alternativ ett bör det räcka att ge han den skiss du redan har, fast med lite mer mått utsatta (detta ger även utrymme att prova er fram lite...).

Är det alternativ två lär du inte behöva någon ritning alls, då räcker en 3D-modell (men med rätt mått från början). Ser dock att några har erbjudit sig att hjälpa dig...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hej på dig Guw, vad är det du behöver egentligen?

Han som skall tillverka prylen till dig, gör han den för hand eller använder han en CNC-maskin?

Är det alternativ ett bör det räcka att ge han den skiss du redan har, fast med lite mer mått utsatta (detta ger även utrymme att prova er fram lite...).

Är det alternativ två lär du inte behöva någon ritning alls, då räcker en 3D-modell (men med rätt mått från början). Ser dock att några har erbjudit sig att hjälpa dig...

Hej! Det är en gaffelbensstabilisator, ett måste på hojar före 90, den är tänkt att sitta mellan ytterbenen längst upp ovanför framskärmen.

Killen som ska tillverka den sitter vid en CNC maskin men har en fullständig verkstad att leka med.

Jag la till CC mått på gaffeln så får man ut dom sista måtten därifrån, det enda som är lite kritiskt är att det är ont om plats inåt vid klämmorna runt gaffelbenen, därav hundbensformen för att skruvhålen ska få lite gods.

Så här ser "köpesvarianten ut, dock inte till min hoj.
fork%20brace.jpg

EDIT:
Ett sista försök att måttsätta min skiss så att den blir användbar som underlag för er som kan CAD, ju mer jag försöker desto sämre inser jag att jag är på att göra ritningar.

Bifogat

• Kludd.GIF
    Kludd.GIF
    9.7 KB · Visningar: 265
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...