Hjälp med elinstallation?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tjena i höstmörkret.
Jag behöver byta element (radiator) i badrummet och det ska så klart vara fast installation. Problemet är att jag totally blond vad det gäller el.
Vad jag vet så tror jag att det är 3-fas men jag ver inte säkert. Hade bra tumme med en el-kille tidigare men han e gone by the wind och han gjorde om alla installationer till radiatorerna i huset fr 3-fas till 2-fas pga att jag mitt nöt köpt fel radiatorer :huvet
Så jag behöver hjälp med att mäta upp vad som går fram i badrummet samt att märka upp hur jag ska installera.
Någon som kan o vill hjälpa till. Betalar så klart för arbetet, det handlar inte om att hitta sniklösningar på jobbet, jag vill bara ha det gjort snabbt o enkelt.

Det kan vi nästan lösa via nätet.. har du en multimeter? och en kamera?

Det kan vi nästan lösa via nätet.. har du en multimeter? och en kamera?

Ingen multimeter men jag har länge tänkt på att köpa en. Tror jag åker inom Jula eller Biltema i morgon och köper en.

Då gissar jag att jag ska göra såhär:

- plåta kopplingsdosan på väggen
- redogöra för vad multimetern visar i var o en av sladdarna

Right?

I så fall ligger det en bild här i morgon kväll.

3 fas i badrummet ? låter konstigt ..

kopplar du själv , något går åt helvete och huset brinner ner , får du inte en spänn :( ...

gick utbildningen men inte gjort lärlingstimmarna .. tips är att få en elektriker att göra det svart ...

kopplar du själv , något går åt helvete och huset brinner ner , får du inte en spänn :( ...

gick utbildningen men inte gjort lärlingstimmarna .. tips är att få en elektriker att göra det svart ...

Eletriker som gör det svart eller en själv som gör det med konskap från andra= samma sak om man ska ha ersättning... eller?

Ingen multimeter men jag har länge tänkt på att köpa en. Tror jag åker inom Jula eller Biltema i morgon och köper en.

Då gissar jag att jag ska göra såhär:

- plåta kopplingsdosan på väggen
- redogöra för vad multimetern visar i var o en av sladdarna

Right?

I så fall ligger det en bild här i morgon kväll.
Ja ja mensan kom ihåg o prova alla kombinationer bara..

Last edited:
Eletriker som gör det svart eller en själv som gör det med konskap från andra= samma sak om man ska ha ersättning... eller?

de stämmer alex har man inte behörighet för det arbete man ska utföra så får man inte ut nåt om de olyckan skulle va framme.

de stämmer alex har man inte behörighet för det arbete man ska utföra så får man inte ut nåt om de olyckan skulle va framme.

Nja.. det är juh ganska självklart men frågan var väl mer att en eletriker som gör det svart inte gäller om något händer ändå.. eftersom det inte skrivs ett vitt kvitto som bevis..

Nja.. det är juh ganska självklart men frågan var väl mer att en eletriker som gör det svart inte gäller om något händer ändå.. eftersom det inte skrivs ett vitt kvitto som bevis..

de va precis de ja skrev visst har man tur o hittar en elektriker som har behörighet såmen då kommer frågan om han vill använda sin behörighet för de vilket de flesta inte göra när de gäller svart. då förstår bara för att man e elektriker så betyder inte de att man har behörighet att göra vad som helst.

Brinner huset ner (But why???) så frågar dom efter kvitto. Åk till FB med en spann aska och be dom rota fram det.

Alla i sverige verkar så apocalyptiska. Snart får man väl madraserade gångbanor och skor med säkerhetslås och airbags i kläderna för att få resa sig ur sängen. Har ni varit utomlands? Visst sladdar finns löst hängande utanpå husen, fuktfläckar på väggar men folk dör inte som flygor för det och allt brinner inte ner. Vi börjar bli mer som USA "Duscha inte med hårtorken". Löjligt.

Alex fixar biffen via nätet. Killen kan minst lika mycket om sånna saker som en elektriker. På min tid krävdes 2.5 i betyg för att plugga el. Jag menar, det är inte rocket sciance precis och har jag fattat rätt så jobbar Alex med just elinstallationer på specialfordon.

de va precis de ja skrev visst har man tur o hittar en elektriker som har behörighet såmen då kommer frågan om han vill använda sin behörighet för de vilket de flesta inte göra när de gäller svart. då förstår bara för att man e elektriker så betyder inte de att man har behörighet att göra vad som helst.

Jag kan nog sätta 1000kr på att det inte finns någon eletriker med behörighet(högskola) som skulle anta ett sånt här jobb, och för det andra så hur ska du då få ett kvitto på att en eletriker har gjort jobbet? svart är svart....

99% av dem som jobbar som eletriker får inte koppla el själv på fritiden om man ska hårddra det...

Brinner huset ner (But why???) så frågar dom efter kvitto. Åk till FB med en spann aska och be dom rota fram det.

Alla i sverige verkar så apocalyptiska. Snart får man väl madraserade gångbanor och skor med säkerhetslås och airbags i kläderna för att få resa sig ur sängen. Har ni varit utomlands? Visst sladdar finns löst hängande utanpå husen, fuktfläckar på väggar men folk dör inte som flygor för det och allt brinner inte ner. Vi börjar bli mer som USA "Duscha inte med hårtorken". Löjligt.

Alex fixar biffen via nätet. Killen kan minst lika mycket om sånna saker som en elektriker. På min tid krävdes 2.5 i betyg för att plugga el. Jag menar, det är inte rocket sciance precis och har jag fattat rätt så jobbar Alex med just elinstallationer på specialfordon.

Kvitto kan inte brinna:rolleyes:

Du är väldigt välinformerad må jag säga:tummenupp

Last edited:
fight fight fight! :D :D :arsele :tungan :D :D

Jag kan nog sätta 1000kr på att det inte finns någon eletriker med behörighet(högskola) som skulle anta ett sånt här jobb, och för det andra så hur ska du då få ett kvitto på att en eletriker har gjort jobbet? svart är svart....

99% av dem som jobbar som eletriker får inte koppla el själv på fritiden om man ska hårddra det...

Kvitto kan inte brinna:rolleyes:

Du är väldigt välinformerad må jag säga:tummenupp

du kan ju skriva ett luftkvitto .. har sett det med, finns det iaf papper på att det är gjort .. och behörighet får man efter ett xxx antal timmar som lärling :tummenupp

du kan ju skriva ett luftkvitto .. har sett det med, finns det iaf papper på att det är gjort .. och behörighet får man efter ett xxx antal timmar som lärling :tummenupp

den behörigheten man får är väldigt begränsad. innefattar nästa samma saker som icke elektriker får göra.

Det var väldigt vilket engagemang det blev här då :)

Lite klargörande:
- Det är inte aktuellt med svartjobb. Ingen, vare sig säljare eller köpare har anledning att skita ner sig själv eller firma för en spottstyver på skattekontot.
- Antingen gör jag jobbet själv, t ex med assist av Alex eller så får behörig elektriker komma och installera radiator och handdukstork. Dock lutar det åt det förstnämnda. Som någon sa så blir det nog svårt att få någon behörig att köra hit för 5 min arbete.

Multimeter är inhandlad men nu fick jag en rejäl sträckning i ryggen på gymmet igår så jag lägger mig inte på knä i badrummet idag.

Så snart ryggen tillåter så kommer bild och mätresultat upp.

Ang brandrisk etc så har jag inte för avsikt att koppla fel :) det är liksom därför jag frågar här. Jag är novis på el men jag är inte korkad och obildbar :tungan. Skulle jag mot förmodan inte begripa hur jag ska göra så avstår jag såklart.

Tack alla för all hjälp.

Alex, jag pm-ar när jag mätt upp trådarna

den behörigheten man får är väldigt begränsad. innefattar nästa samma saker som icke elektriker får göra.

som icke elektriker får du INTE pilla med fasta installationer .. dvs. vägguttag och sladdar som sticker ur väggen!

Det var väldigt vilket engagemang det blev här då :)

Ang brandrisk etc så har jag inte för avsikt att koppla fel :) det är liksom därför jag frågar här. Jag är novis på el men jag är inte korkad och obildbar :tungan. Skulle jag mot förmodan inte begripa hur jag ska göra så avstår jag såklart.

Tack alla för all hjälp.

el kan va riktigt drygt ibland =) men vill bara varna för att skulle det hända något så kan man verkligen sitta i skiten , försäkringsbolag är jävliga när det gäller sånt! dom lägger inte en spänn i onödan!

hoppas det löser sig :tummenupp

Last edited:
som icke elektriker får du INTE pilla med fasta installationer .. dvs. vägguttag och sladdar som sticker ur väggen!

el kan va riktigt drygt ibland =) men vill bara varna för att skulle det hända något så kan man verkligen sitta i skiten , försäkringsbolag är jävliga när det gäller sånt! dom lägger inte en spänn i onödan!

hoppas det löser sig :tummenupp

Uppskattar såklar all info, tackar :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back