Tjenare de är så här att min brors moped totalt vägrar att starta den har varit helt lustig. har den fått stå cirka en timme, så har den startat i cirka en minut gasar man då så dör mopeden, tomgången har varit Max inskruvad och då har den legat på normal varv som den ska göra skruvar man ut den så dör den om man inte då ger den lite gas, sen ett två tre så över varvar den så in i helvete på tomgång, givetvis för den är max inskruvad, men varför ändras moppen så helt plötsligt behöver den max tomgång för att kunna hålla sig vid liv sen ett två tre så är den för hög och du kan skruva ut skruven och sänka den till normalt då, sen nästa gång han ska köra samma problem tänkte nämna detta ifall de har något med huvudproblemet att göra, hur som helst nu till de riktiga problemet!
Moppen har nu lagt av helt totalt asså den vägrar starta, har provat putta den med min cross och den tänder ändå inte till som den ska, köpte nytt tändstift till han kickat sprungit och kört med crossen än en gång utan någon framgång!
Skruvade av tändstiftet och kollade på det. Då ser de helt oanvänt ut, inte gyllenbrunt inte ljust inte mörkt ingenting ser sprillans nytt ut, kickar man sedan för att kolla gnista så kommer de gnista, fick mig en jävla stöt av den ,
bestämde oss för att kolla kolv och cylinder, då de tidigare har flugit ut gnistor ur avgasröret och de är efter det som moppen har börjat bete sig helt stört.
kan ju säga så mycket som att toppen av kolven va helt kolsvart gick inte ens tvätta med bensin, ena sidan på kolven har riktigt djupa hack, detsamma gäller ena sidan av cylindern det är alltså riktigt djupa hack tror inte ens de finns en chans att hona den, de såg rent ut sagt för jävligt ut, kan detta bidra till att moppen då inte startar? att cylinder & kolv helt enkelt gjort sitt? men de jag personligen tycker är lustigt, de är att det är fortfarande Komp i moppen trots att kolv & cylinder har sett ut på detta vis, de har inte heller varit direkt dåligt komp eller så utan de har varit helt ok, annars brukar man ju känna när cylindern eller kolven håller på att ge upp.
min bror hade dock läst något liknande problem gällande samma modell och årsmodell, då var de CDI boxen som va trasig, men skulle den va trasig borde jag väll inte få gnista på stiftet eller? (kan ej de där med elektroniken)
är de någon som har varit med om något sånt här? eller har lite kunskap jag har bidragit med allt jag själv vet och kan men de löser ju inte problemet dessvärre, tycker synd om stackarn fått lägga 15k på mopeden och knappt kört 3 månader innan den gick sönder.
Kan de va kolv & cylinder? eller är de något knas med förgasaren?
Tacksam för alla svar & tips då han antagligen kommer får skrota den om vi inte fixar den, eller sälja den som reservdels hoj men de är ju knappast så att han får tillräckligt med pengar till en ny.
Moppen har nu lagt av helt totalt asså den vägrar starta, har provat putta den med min cross och den tänder ändå inte till som den ska, köpte nytt tändstift till han kickat sprungit och kört med crossen än en gång utan någon framgång!
Skruvade av tändstiftet och kollade på det. Då ser de helt oanvänt ut, inte gyllenbrunt inte ljust inte mörkt ingenting ser sprillans nytt ut, kickar man sedan för att kolla gnista så kommer de gnista, fick mig en jävla stöt av den ,
bestämde oss för att kolla kolv och cylinder, då de tidigare har flugit ut gnistor ur avgasröret och de är efter det som moppen har börjat bete sig helt stört.
kan ju säga så mycket som att toppen av kolven va helt kolsvart gick inte ens tvätta med bensin, ena sidan på kolven har riktigt djupa hack, detsamma gäller ena sidan av cylindern det är alltså riktigt djupa hack tror inte ens de finns en chans att hona den, de såg rent ut sagt för jävligt ut, kan detta bidra till att moppen då inte startar? att cylinder & kolv helt enkelt gjort sitt? men de jag personligen tycker är lustigt, de är att det är fortfarande Komp i moppen trots att kolv & cylinder har sett ut på detta vis, de har inte heller varit direkt dåligt komp eller så utan de har varit helt ok, annars brukar man ju känna när cylindern eller kolven håller på att ge upp.
min bror hade dock läst något liknande problem gällande samma modell och årsmodell, då var de CDI boxen som va trasig, men skulle den va trasig borde jag väll inte få gnista på stiftet eller? (kan ej de där med elektroniken)
är de någon som har varit med om något sånt här? eller har lite kunskap jag har bidragit med allt jag själv vet och kan men de löser ju inte problemet dessvärre, tycker synd om stackarn fått lägga 15k på mopeden och knappt kört 3 månader innan den gick sönder.
Kan de va kolv & cylinder? eller är de något knas med förgasaren?
Tacksam för alla svar & tips då han antagligen kommer får skrota den om vi inte fixar den, eller sälja den som reservdels hoj men de är ju knappast så att han får tillräckligt med pengar till en ny.
Last edited: