Hjälp med fakta.

Paradoxy

Guest
Hejsan hoppsan.

Jag funderar på Lätt mc. Och jag vet tillräckligt mycket om det fär att förstå att man behöver ett körkort :p
Man kan ju läsa på körskola (pengar!)
Eller läsa hemma och göra proven när man känner för det (budget!)

Och för att övertala far min så vill jag ju läsa allt hemma, och sen bara göra provet när jag känner att allt sitter som det ska.
Så då behöver jag hjälp med att hitta saker att läsa på. Bok eller hemsida eller vad som helst. Kanske finns något program som hjälper en, vad vet jag?

Sen ska man köra upp. Hur ska man göra om man inte har någon hoj då?
Finns det snälla körskolor som lånar/hyr ut en hoj när man ska köra upp?
Och sist men inte minst, vad är priset för dessa två olika prov?
Kanske inte går att säga ett exakt pris, men iaf ungefär.

Oj va långt, men så kan det gå.

PS. Om jag får den hojen jag vill ha blir det en Aprilia MX 125 :Bugar

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Paradoxy skrev:
Hejsan hoppsan.

Jag funderar på Lätt mc. Och jag vet tillräckligt mycket om det fär att förstå att man behöver ett körkort :p
Man kan ju läsa på körskola (pengar!)
Eller läsa hemma och göra proven när man känner för det (budget!)

Och för att övertala far min så vill jag ju läsa allt hemma, och sen bara göra provet när jag känner att allt sitter som det ska.
Så då behöver jag hjälp med att hitta saker att läsa på. Bok eller hemsida eller vad som helst. Kanske finns något program som hjälper en, vad vet jag?

Sen ska man köra upp. Hur ska man göra om man inte har någon hoj då?
Finns det snälla körskolor som lånar/hyr ut en hoj när man ska köra upp?
Och sist men inte minst, vad är priset för dessa två olika prov?
Kanske inte går att säga ett exakt pris, men iaf ungefär.

Oj va långt, men så kan det gå.

PS. Om jag får den hojen jag vill ha blir det en Aprilia MX 125 :Bugar

Köp ett start paket på en trafik skola med alla teroi böcker dvs både bil & MC bok + några små böcker med frågor. Paketet kostar ca 1000-1500;-.

Att sedan sriva upp när du känner dig manad kostar runt 200-250;-.

Att få tag i hoj kan ju vara ett problem men övningskör du med trafik skola kommer du troligvis köra upp med dom också och då får du köra på deras hoj. Kör du upp som privatist får du själv fixa hoj, fråga om du får hyra trafikskolans är ju ett alternativ.

Sen uppkörningen räkna med 800-1000;-.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Du behöver Mcboken och körkortsboken till teorin. Teoriprov kostar runt 270 kr och uppkörning runt 900-1000kr. du kan säkert hyra hoj på nån körskola.Lycka till!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mcboken gav inte mig ett jota till teorin

Japp man kan hyra hoj av körskolor.. Tror dom brukar ta ungefär 500 spänn för det
teorin: 250 spänn
uppkörning: 850 spänn

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Mcboken gav inte mig ett jota till teorin

Japp man kan hyra hoj av körskolor.. Tror dom brukar ta ungefär 500 spänn för det
teorin: 250 spänn
uppkörning: 850 spänn

Nee instämmer. Har du (trådstartaren) möjlighet att välja bort MC-Boken för lägre pris om du vill minimera kostnaderna skulle jag nog gjort det. Den gav mig inte heller något på teroin.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
I mcboken står vilken effekt som gäller för varje körkort, det var med på provet.

Paradoxy

Guest
Padde skrev:
Köp ett start paket på en trafik skola med alla teroi böcker dvs både bil & MC bok + några små böcker med frågor. Paketet kostar ca 1000-1500;-.

Att sedan sriva upp när du känner dig manad kostar runt 200-250;-.

Att få tag i hoj kan ju vara ett problem men övningskör du med trafik skola kommer du troligvis köra upp med dom också och då får du köra på deras hoj. Kör du upp som privatist får du själv fixa hoj, fråga om du får hyra trafikskolans är ju ett alternativ.

Sen uppkörningen räkna med 800-1000;-.

Okej, tackar för hjälpen.

Finns _allting_ med i dom böckerna?

Okej, men om man säger såhär då? Jag läser allt hemma, gör provet, klarar det med alla rätt (Höhö) och sen börjar övningsköra med dom. Går dom med på att övningsköra med en som inte har läst det vanliga hos dom?
Och vad skulle det kosta på ett ungefär?

Uppkörning, är det runt i stan och sånt? När jag tog EU kort så var det ju bara en liten hinderbana och bromsprov.

EDIT: Satan va många som skrev undertiden.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tzr91 skrev:
I mcboken står vilken effekt som gäller för varje körkort, det var med på provet.

Ja jo du kan ju få frågor därifrån men i mitt fall kändes boken värdelös. Det mesta visste man sen innan och sen var nästan inga speciellt mc baserade frågor med. Men det är väldigt olika från prov till prov.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Paradoxy skrev:
Går dom med på att övningsköra med en som inte har läst det vanliga hos dom?

Uppkörning, är det runt i stan och sånt? När jag tog EU kort så var det ju bara en liten hinderbana och bromsprov.

Ja dom går med på det

Kosta? Beror på hur mycket du kör med dom, men dom mjölkar kosingen ur dig.. det vill jag lova

Säkerhetskontroll, låghastighetsbana, höghastighetsbana, bromsprov, stadstrafik och landsvägskörning

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Paradoxy skrev:
Okej, tackar för hjälpen.

Finns _allting_ med i dom böckerna?

Okej, men om man säger såhär då? Jag läser allt hemma, gör provet, klarar det med alla rätt (Höhö) och sen börjar övningsköra med dom. Går dom med på att övningsköra med en som inte har läst det vanliga hos dom?

Allting du ska kunna på teroi provet står i böckerna.

Du kan läsa teroin själv och sen börja köra på trafikskola svar: ja.

Vad det kostar skiljer mycket från skola till skola jag betalade 450;- för 1h.

Uppkörningen (iaf min) var väldigt olika vägar. Motorväg, bostadskvarter, grusväg, you name it. Förrutom säkerhetskontrollen och "då" konbanan osv.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
PADDE: Var köpte du ditt luftfilter? Pris? Vilken modell är det, namn? Funkar det bra med det? skilland på ljud?

Paradoxy

Guest
Okej.

Jag har ju som sagt kört EU moppe tidigare :rolleyes: och det gjorde jag ju ganska mycket så jag klarar iaf av att hantera en hoj i lägre hastigheter (allt mellan 0 och 50!)

Men hur mycket skulle jag behöve köra för att klara det lätt? Jag är inte helt värdelös på att köra, men jag är inte heller bäst.

Usch, jag vill verkligen ha en 125'a nu! Är ju häftigt :D

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tzr91 skrev:
PADDE: Var köpte du ditt luftfilter? Pris? Vilken modell är det, namn? Funkar det bra med det? skilland på ljud?

Wops nu är du i lite fel tråd.

Men men, jag köpte mitt på addemoto (addemoto.se) i Lomma för runt 200;- har jag för mig. Hur många mm det är kommer jag inte ihåg kan mäta kanske. Det är hög ljudskillnad, Hör insugsljudet kraftigt. Ingen effektskillnad.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Paradoxy skrev:
Okej.

Jag har ju som sagt kört EU moppe tidigare :rolleyes: och det gjorde jag ju ganska mycket så jag klarar iaf av att hantera en hoj i lägre hastigheter (allt mellan 0 och 50!)

Men hur mycket skulle jag behöve köra för att klara det lätt? Jag är inte helt värdelös på att köra, men jag är inte heller bäst.

Kör en test runda med trafik skolan och låt dom göra ett omdömme om hur mycket dom tycker du behöver köra med dom.

Det bästa är om du kan köra mycket privat (med farsan tex). Trafikskola blir dyrt i längden och dom kan köra mycket mer fast du inte behöver det också dvs drar in pengar.

Bra iaf att du har vana för hoj.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Okej! låter bra! Behövde du mkt större munstycke till det? Men det ska inte släppa in smuts/vatten?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Paradoxy skrev:
Okej.

Att du kört moppe förändrar tyvär inte förutsättningarna nåt särskilt

Jag hade kört en jalla massa moppe och cross men garagevändningen va iallfall lika svår

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Att du kört moppe förändrar tyvär inte förutsättningarna nåt särskilt

Jag hade kört en jalla massa moppe och cross men garagevändningen va iallfall lika svår

Kan ju vart svårare om du aldrig innan kört nått också.

Direkt på mc från ingenting lär ju vara svårare än man har vanan inne för 2-hjulingar iaf.

Paradoxy

Guest
Padde skrev:
Kör en test runda med trafik skolan och låt dom göra ett omdömme om hur mycket dom tycker du behöver köra med dom.

Det bästa är om du kan köra mycket privat (med farsan tex). Trafikskola blir dyrt i längden och dom kan köra mycket mer fast du inte behöver det också dvs drar in pengar.

Bra iaf att du har vana för hoj.

Jo, jag har tänkt på att köra privat med farsan också, men hur gör man med hoj isf? Finns det ställen att hyra på? Blir det till att fråga på körskolan om dom vill hyra ut?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Padde skrev:
Kan ju vart svårare om du aldrig innan kört nått också.

Direkt på mc från ingenting lär ju vara svårare än man har vanan inne för 2-hjulingar iaf.

Visst, ska du lära dig växla tar det ju lite längre tid.. Men det kan man flytande efter 30 minuter

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Anton_Ljunghusen skrev:
Visst, ska du lära dig växla tar det ju lite längre tid.. Men det kan man flytande efter 30 minuter

Säg det till polaren som växlade ner ist för upp på en 50cc cross och skulle ha ner varvet ist för upp och flög in i en gran.

:hihi

Ush vad jag saknar crossbanan nu. :(

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...