Hjälp med felsökning på icke startande ZR-7

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tog in en polares gamla ZR7 (-01) på verkstan för att se om jag kunde få igång den då han inte har vare sig tid eller kunskap för att göra något.
Men det känns som att jag har tagit mig vatten över huvudet då jag inte kommer mycket längre utan att börja riva.

Scenario hittills:
Hojen startar inte, check.
Startar med startgas, check.
Soppa kommer från soppakranen, check.
Sen är det inte mycket mer att göra innan jag får börja riva förgasare och det ser jääävligt jobbigt ut på den här jäkla pissruskan. Tacka vet jag Ducati...

Så, vad har ni för tips? Kabeln som går till tanken är bara för tankmätaren misstänker jag, inget annat?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, nu har jag tömt förgasarna på den gamla soppan och låter den stå i en glasflaska och se om den sedimenterar och om det kan ha varit vatten som har varit boven i dramat.
Men efter det vet jag inte vad man mer kan göra?

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR
Ok, nu har jag tömt förgasarna på den gamla soppan och låter den stå i en glasflaska och se om den sedimenterar och om det kan ha varit vatten som har varit boven i dramat.
Men efter det vet jag inte vad man mer kan göra?

Så här skulle jag gjort:
Sätt dit en tratt på soppaslangen till bränslepumpen, och genomskinlig slang (10-20 cm) till dräneringsrören under förgasarna, om det går. Sen vik upp slangarna, lossa dräneringsskruvarna, häll soppa i tratten, prova starta och se om pumpen fyller flottörhusen till rätt nivå.
Om den gör det, och ändå inte startar, så skulle jag ta bort förgasarna, öppna dem och kolla om det ser rent ut.
Eh, sen vet jag inte...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det var en bra tanke faktiskt. Jag hade ett rent helvete med att komma åt dräneringsskruvarna, förbannade jävla japanjävel som fick snilleblixten att lägga alla åt samma håll :mad:
Men efter att ha tömt hela skiten på gammal soppa och även tanken så slängde jag i nytt bränsle och efter en hel del choke så hoppade den igång.
Efter 4-5 minuter så gick den skapligt också, tidigare gick den ju inte alls så det var ju ett lyft.
Dock så saknas en cylinder titt som tätt och 1:ans rör var bara fisljummet så där felar det fortfarande. Men jag kommer inte riva förgasarna utan jag stoppar i nya stift och slänger i en förgasarrengöring (typ 99% fotogen eller vad de nu har i det) och sen testar vi igen.

Fungerar inte det så återkommer jag säkerligen inom kort för att få hjälp med oredan när ett gäng Keihin-förgasare ska brottas tillbaka på hojen...

Annars så är det ju din idé som gäller än förvisso, det får stå på tur om inte detta fungerar.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Kom ihåg att säga till polarn att aldrig ställa undan hojen för vinterförvaring igen med soppa kvar i förgasarna. Det bildas avlagringar som för eller senare ställer till det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, jag brukar proklamera ganska hårt för det men honom hade jag missat.
Annars så tycker jag att det är ett jättetrevligt fenomen på gräsklipparna då jag driver en serviceverkstad på just sådana och i april/maj så får vi in en jävla massa klippare med ihoptorkade membran och sur handelssoppa :)

Nåväl, nu har jag gjort vad jag kan åt den nu åtminstone så han får tanka upp den och se om det ger med sig. Annars får någon annan plocka isär förgasarna, för jag kände inte alls för det när jag såg konstruktionen...

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre