Hjälp med gammal skoter Yamaha 340GS/SM

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
tjenare har en gammal skoter som jag skulle behöva lite hjälp med, startade och gick förra vintern dock inte bra då den inte orkade full gas en längre sträcka utan blöddrade och liknande, tog ned förgasaren för att rengöra och det gjorde inte det hela bättre, sitter någon uråldrig keihin membran förgasare som tydligen skall innehålla bränslepump oxå, hur justeras en sådan? skotern vill inte ens hoppa igång nu, tror att tändningen spökar lite oxå..
har funderat på att uppgradera till någon nyare förgasare men har svårt att hitta något passande insug, vad för förgasare skulle kunna passa till denna motor 340 2 cyl två taktare?
MVH Fredrik

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det spelar nog ingen större roll vilken förgasare du slänger dit sålänge den är gjord för en 2-taktsskoter med någorlunda liknande cylindervolym och trimningsgrad.
Originalförgasaren på min skoter (Yamaha SS440 -82) blev stulen förra året, även det en membranförgasare. Fick tag på en trottelförgasare som passade rakt av. Motorn hoppade igång på första rycket och jag kan ö.h.t. inte märka någon skillnad i motorkaraktär.

Säker på att din förgasare har inbyggd bränslepump? Då brukar det sitta en slang mellan undersidan av förgasaren och vevhuset. Min membranförgasare hade separat bränslepump och denna måste funka för att förgasaren ska få soppa att jobba med. Kolla över tryckslangar och dylikt.

Soppabrist brukar f.ö. vara standardorsak till att en gammal snöskoter inte vill gå igång efter ett långt uppehåll. Bränslet i förgasare, pump och slangar evaporerar under den varma sommaren. Då kan man behöva dra snöret till man dör innan bränslet kommer fram igen. Bränslepumpen jobbar nämligen sällan bra mot luft.
Ett smartare sätt att få fram soppa till förgasaren är att blåsa hårt i avluftningsslangen tills man ser att soppan kommit hela vägen fram till förgasaren. Detta förutsätter såklart att man har transparenta bränsleslangar för att kunna se. Sedan skruvar man ur tändstiften (och passar på att göra rent från sot samt kontrollera gnistan) och snapsar några korkar bränsle direkt ner i cylindrarna.
Därefter är det nästan garanterat att den startar.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att byta förgasare leder med stor sannolikhet till att den även måste bestyckas om. Måste vara betydligt enklare att felsöka den befintliga. Och den ska ju inte behöva justeras utan snarare är väl nåt helt enkelt fel med den.

Blåsa i luftslangen som Wunder säger bör ju dock hjälpa för att få igång den.

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
soppa får den dock för mycket då den är vääldigt kinkig och lätt blir sur, ska byta stift och även packningar i förgasarn men jag har absolut ingen aning om hur en membran förgasare justeras, inbyggd bränsle pump har den.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping