Hjälp med min nya DID-kedja

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Har precis suttit ute bland morgonmyggen och slängt på mitt nya drivpaket för jag tänkte ägna hela dagen åt hojåkning... :)

Men när jag kommer till kedjelåset så blir jag lite fundersam.
Det finns inget låsclips med, och jag blir naturligtvis skitsur.
Men när jag tittar på påsen så ska det tydligen inte finnas något sådant om jag har fattat det hela rätt?

Det står något om att kedjan är "Rivet type", vad nu det betyder?

Ska man alltså bara pressa ihop den då tills det sitter där och så kan man inte få väck den på annat vis än med vinkelslipen sen?

Hur långt inpå ska låset pressas?
Som jag har det nu så kommer jag inte längre än 1mm utanför brickan, men allting verkar sitta där och det känns stört omöjligt att komma längre.
 
Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Kedjan ska nitas.
Alltså, de små "pinnarna" skall pressas ut så att skallen på dem blir som ett svamphuvud typ.
Fixa ett clipslås så länge och åk till en verkstad som nitar åt dig.
Eller skaffa en kompis med kedjenitare.
Eller skaffa en egen kedjenitare.

//Anders.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Låset är troligen ett nitlås. Det ska pressas ihop rejält (1 mm låter lite magert). Därefter ska de utstickande tapparna stukas med hammare så att brickan blir kvar. Du måste ha ett mothåll på baksidan (ex vis en rejäl slägga) när du stukar tapparna, annars slår du bara sönder nåt, typ drevet, kedjeskyddet, knogarna eller nåt sånt.
Slarva inte med kedja och lås eftersom det kan bli ruskigt dyrt att köra av kedjan/tappa låset.

Edit: Hann inte. Som vanligt. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
elmgren skrev:
Har precis suttit ute bland morgonmyggen och slängt på mitt nya drivpaket för jag tänkte ägna hela dagen åt hojåkning... :)

Antar att det inte regnar och är riktigt novemberväder hos dig? :huvet Det är det här, tur att man jobbar!
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Törnberg skrev:
Eller skaffa en egen kedjenitare.

Ungefär vad kostar en kedjenitare?
Var finns det att få tag på? Bör man gå efter lite kvalité eller kan man satsa på exempelvis Clas Ohlsson? (om de nu har sådant det vill säga)
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
PacMan skrev:
Antar att det inte regnar och är riktigt novemberväder hos dig? :huvet Det är det här, tur att man jobbar!

Mjaaa, det är väl inget superväder direkt, men det kan nog bli uppehåll idag iaf och då ska det köras... känns ju som om denna säsongen bara varat i typ 2 veckor eller nåt :(
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Tackar för svaren...
Skit samma om jag inte får väck den sen, bara jag får dit den nu... :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Törnberg skrev:
För D.I.D. så finns det på www.louis.de, inkl frakt blir det väl 700 pix eller så. Vet inte vad de kostar i Sverige.

se länk: http://www.louis.de/_1094c99c1f90ca...context%3Dsearch%26searchterm%3Dkettentrenner

//Anders.

Jo. Jag har en sån. Går också att beställa via Mc-depån i Staffanstorp. Jag har lärt mig att man inte bör använda den att pressa bort gammal nit med. Där gäller vinkelslip och drivdorn. Däremot är den väldigt bra att nita med. Går inte att misslyckas nästan då det verkar som man inte kan dra för hårt. Spår fräst i den delen av verktyget som passar niten. Sen tar det stopp mot själva pinnen. Kräver dock en 27 mm blocknyckel samt en 19mm hylsa eller blocknyckel för att fungera.
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
min d.i.d kedja är igentligen till husqvarna 258 ( militär bågarna ) och den var utan kedjelås när farsan fick den av en jobbar polare men vi hade jävligt tur för ktm har samma sorts kejda d.i.d 520v eller vad fan den hette så vi åkte och köpte ett kedje lås och kapade av 2 st nitar i kedjan och satte dit ett kedje lås och det funkar prima :yoparty
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Robban_C skrev:
Låset är troligen ett nitlås. Det ska pressas ihop rejält (1 mm låter lite magert). Därefter ska de utstickande tapparna stukas med hammare så att brickan blir kvar. Du måste ha ett mothåll på baksidan (ex vis en rejäl slägga) när du stukar tapparna, annars slår du bara sönder nåt, typ drevet, kedjeskyddet, knogarna eller nåt sånt.
Slarva inte med kedja och lås eftersom det kan bli ruskigt dyrt att köra av kedjan/tappa låset.

Edit: Hann inte. Som vanligt. :)

Funkar detta då, så jag inte tappar låset? :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
elmgren skrev:
Funkar detta då, så jag inte tappar låset? :)
Till att börja med: Skyll inte på mig! :)

Nita själv fungerar utmärkt men man måste ju givetvis se till att nitningen blir tillräcklig. Hammare + slägga fungerar (ta hjälp av nån som håller släggan mot baksidan av kedjan), kompletterna gärna med en körnare i centrum av tappen så expanderar tappen mer = sitter ännu bättre.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Det tjurigaste var för mig att pressa ihop skiten, sen när man väl fått ihop det så var det inga problem att vidga skallen på nitarna.
Jag vet inte hur länge jag slet med diverse tvingar å skruvstycken
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om du vill ha lång livslängd på din kedja skall du vara väldigt noga med att inte pressa ihop nitlåset mer än vad de andra länkarna är ihoppressade.

Mät med ett bra skjutmått hur mycket de andra länkarna är ihoppressade och nita sedan nitlåset så att du får samma mått.

Sedan måste man naturligtvis smörja kedjan med ett bra smörjmedel och ofta, men nu gällde det ju nitlåset!

// Niklas
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
eus skrev:
Det tjurigaste var för mig att pressa ihop skiten, sen när man väl fått ihop det så var det inga problem att vidga skallen på nitarna.
Jag vet inte hur länge jag slet med diverse tvingar å skruvstycken

Om du menar pressa på brickan på själva länken eller den så kan jag inte annat än hålla med... fick igenom pinnarna cirka 1mm i timmen och jag kommer inte längre än 2...
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Avarage skrev:
Om du vill ha lång livslängd på din kedja skall du vara väldigt noga med att inte pressa ihop nitlåset mer än vad de andra länkarna är ihoppressade.

Mät med ett bra skjutmått hur mycket de andra länkarna är ihoppressade och nita sedan nitlåset så att du får samma mått.

Sedan måste man naturligtvis smörja kedjan med ett bra smörjmedel och ofta, men nu gällde det ju nitlåset!

// Niklas

Är det SÅ känsligt alltså?
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Vad har du för märke på din kedja som du nitade? Som jag förstod av texten är denna nitare enbart för (Märke) D.I.D kedjor eller har jag missuppfattat allt?....


Anders R skrev:
Jo. Jag har en sån. Går också att beställa via Mc-depån i Staffanstorp. Jag har lärt mig att man inte bör använda den att pressa bort gammal nit med. Där gäller vinkelslip och drivdorn. Däremot är den väldigt bra att nita med. Går inte att misslyckas nästan då det verkar som man inte kan dra för hårt. Spår fräst i den delen av verktyget som passar niten. Sen tar det stopp mot själva pinnen. Kräver dock en 27 mm blocknyckel samt en 19mm hylsa eller blocknyckel för att fungera.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Lånar tråden lite och undrar om någon kan visa bilder på hur de olika typerna av lås ser ut.

Jag håller på att byta drivpaket på min hoj och fick med ett lås till kedjan. Men det stod inte hur den ska monteras, det finns nämligen 2st metalltrådar med. Frågan är i vilken ordning de ska sättas dit och hur jag "låser" det hela?
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top