Hjälp med minimoto köp 14E

rs_turbo_s2

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
xr 650r -03
Tjena!

Är jättesugen på att köpa mig en minimoto och det verkar som många köpt den modellen som kallas 14E och är nöjda med den. Har tittat runt lite och modellbeteckningarna varierar och vissa försäljare pratar om att dom säljer "äkta" 14E?? Finns det en modell som heter så eller är det bara ett samlingsnamn för dom kinahojarna som kostar runt 2500kr?? Såg en annons på blocket från gruppimport som säljer en 14e (?) för endast 1600kr. Är detta en "äkta" 14E?
Sen undrar man ju också hur mycket pulver det är i dom. Som jag förstått så är det runt 3hk i dom. Räcker det för att slanga eller är dom allmänt sega att köra?
Tacksam för svar!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
rs_turbo_s2 skrev:
Tjena!

Är jättesugen på att köpa mig en minimoto och det verkar som många köpt den modellen som kallas 14E och är nöjda med den. Har tittat runt lite och modellbeteckningarna varierar och vissa försäljare pratar om att dom säljer "äkta" 14E?? Finns det en modell som heter så eller är det bara ett samlingsnamn för dom kinahojarna som kostar runt 2500kr?? Såg en annons på blocket från gruppimport som säljer en 14e (?) för endast 1600kr. Är detta en "äkta" 14E?
Sen undrar man ju också hur mycket pulver det är i dom. Som jag förstått så är det runt 3hk i dom. Räcker det för att slanga eller är dom allmänt sega att köra?
Tacksam för svar!
Hej

Tar mig tid att svara.

Den hoj som BIRKA IMPORT säljer som en "Äkta 14E" är ej en 14E, utan nåt helt annan modell.
Hur kommer detta sig undrar många då dom ser på hojarna och dom ser likadana ut?
Stämmer bra att dom ser likadana ut, men där slutar det också.
Birkas hoj är av en sämre kvalitet, detta vet jag med säkerhet då jag har en av deras hojar + att många av deras kunder kommer in och handlar reservdelar till dom som jag i övrigt ej brukar sälja till mina kunder.

Dom enda som säljer riktig LY-CIG14E i Sverige som jag vet om är jag www.minimotocenter.se och Bostic.

Jag kan säga att kvaliten på 14E är den bästa i detta land:)

finns från 2199:- (39cc) och 2495:- (39cc + 49cc trim)

Mvh

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Ravetrancer skrev:
Hej

Tar mig tid att svara.

Den hoj som BIRKA IMPORT säljer som en "Äkta 14E" är ej en 14E, utan nåt helt annan modell.
Hur kommer detta sig undrar många då dom ser på hojarna och dom ser likadana ut?
Stämmer bra att dom ser likadana ut, men där slutar det också.
Birkas hoj är av en sämre kvalitet, detta vet jag med säkerhet då jag har en av deras hojar + att många av deras kunder kommer in och handlar reservdelar till dom som jag i övrigt ej brukar sälja till mina kunder.

Dom enda som säljer riktig LY-CIG14E i Sverige som jag vet om är jag www.minimotocenter.se och Bostic.

Jag kan säga att kvaliten på 14E är den bästa i detta land:)

finns från 2199:- (39cc) och 2495:- (39cc + 49cc trim)

Mvh

finns det ngt som typ "bevisar" om det är en äkta 14e?

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Z 1000+blata kopia+Miniquad+2 st 14e+110cc Pocketbike
jaså är det så det ligger till

har ju själv köpt en sk 14 e på birka import en gång i tiden

känner mej lite lurad nu eftersom dom pratade så mycket om
att den va så mycket bättre än alla andra eftersom det var just en äkta 14E

hur är det med grupppimports sk 14 e då är det äkta vara .

ruskigt bra pris på den i allafall

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Hoj
R-etta och miniskroto
Jag är lite skeptisk till den här diskutionen....... :va
Vi är ett gäng som åker runt lite på en gocartbana med minimotos av olika fabrikat (kinamotos). Jag tycker inte det vara någon större skillnad på kvalité..... Alla går sönder. Min sk. 14E är inköpt på Birka import och har inte funkat sämre än någon annan. Däremot så beror det säkert på, som med allt annat, hur man sköter sina grejor. Misshandlar man prylarna och struntar i service etc. så tar det inte lång tid innan man har en hög skrot stående i garaget.
Oftast kan man tänka såhär också: Man får vad man betalar för!
Lägger man 2-3000 spänn så är det ju helt omöjligt att man kan få en kvalitétsprodukt, eller?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Andreas_ace skrev:
finns det ngt som typ "bevisar" om det är en äkta 14e?
Dom enda beis jag har på mina är att det står LY-CIG14E på mina kartonger, men man kan ju få leverantör att skiva vad dom vill egentligen.
Sen att den heter så på leverantörens hemsida som jag handlar av.

Mvh

Wolfhound skrev:
Vi är ett gäng som åker runt lite på en gocartbana med minimotos av olika fabrikat (kinamotos). Jag tycker inte det vara någon större skillnad på kvalité..... Alla går sönder. Min sk. 14E är inköpt på Birka import och har inte funkat sämre än någon annan. Däremot så beror det säkert på, som med allt annat, hur man sköter sina grejor. Misshandlar man prylarna och struntar i service etc. så tar det inte lång tid innan man har en hög skrot stående i garaget.
Lägger man 2-3000 spänn så är det ju helt omöjligt att man kan få en kvalitétsprodukt, eller?
Stämmer ganska bra, jag vill inte smutskasta nån alls gentligen utan svarar bara som det är.
Man måste sköta om sin cykel.
Men man kan köpa likadana ramar av olika kvalitet, man köpa samma lager av olika kvalitet mm mm.

Jag dealede lite med min leverantör en gång o bad om ännu bättre pris, javisst kan du få det men det är sämre kvalitet.
Hur mycket skiljer sig då sämre mot bättre kvalite på hojen.?
Jo 5 dollar skillnad, behöll den dy´rare kvaliten:)

Mvh

Wolfhound skrev:
Att man måste sköta om sina grejer är A-O.

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
Ravetrancer skrev:
Dom enda beis jag har på mina är att det står LY-CIG14E på mina kartonger, men man kan ju få leverantör att skiva vad dom vill egentligen.
Sen att den heter så på leverantörens hemsida som jag handlar av.

Mvh

Stämmer ganska bra, jag vill inte smutskasta nån alls gentligen utan svarar bara som det är.
Man måste sköta om sin cykel.
Men man kan köpa likadana ramar av olika kvalitet, man köpa samma lager av olika kvalitet mm mm.

Jag dealede lite med min leverantör en gång o bad om ännu bättre pris, javisst kan du få det men det är sämre kvalitet.
Hur mycket skiljer sig då sämre mot bättre kvalite på hojen.?
Jo 5 dollar skillnad, behöll den dy´rare kvaliten:)

Mvh
när jag fick min, så satt det en lapp om vem som var som hade satt ihop den, visserligen ett kinesiskt tecken. Men kan detta vara ngt bevis för kanske en "äkta" modell?

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Andreas_ace skrev:
när jag fick min, så satt det en lapp om vem som var som hade satt ihop den, visserligen ett kinesiskt tecken. Men kan detta vara ngt bevis för kanske en "äkta" modell?

skulle tro att det är en lapp med ett nummer på att den har blivit
kontrollerad av någon .

hitta en sån på min sk 14E också

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
det verkar som dom flästa som köper desa billiga minimoto för 2500 -3000 :-
tycker att det är en bra maskin, eller rättare sagt dom försöker intalasig at det nog är en förhålande vis bra maskin jämfört med hur mycke dom betala för den.
mitt råd är att inte köpa en så billig, då den inte alls är det minsta prisvärd, lägg då till några lappar o köp en kina hoj för 5000:- istället så har di fått nåt som är prisvärt. du har inte fått den bästa hojen, men klart prisvärd!

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
jag köpte mig en LY-CIG14E (14e) i början av sommaren.
hade lite problem i början med att starta men felet var så lätt som att man bara behövde höja trottelnålen ett snäpp.
Om du ska satsa på en billig minimoto så köp en LY-CIG14E
tycker helt klart att de är bland dom bättre i 2000 kr klassen
därimot tycker jag att det e förlite drag i dem. man väger ju ändå 80 pannor... :4skrika

peter_anders

frenetisk minihojsåkare
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
en hoj för 5000 tycker inte jag är prisvärd med tanke på va den kostar i kina

inte särskilt mycket mer än en vanlig minimoto
jag tycker att tex 14E maskinerna är extremt prisvärda

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
jag förstår inte hur du tänker (eller gör du allt för att säga tvärtom?)

du anser inte en 5000:- hoj är prisvärd, för att importören känar mer penger på en sån? är det så du menar?

jag struntar i vem som tjänar pengar. jam tänker så här. man får mest skoj + nytta + fart känsla / krona om man köper en för 5000:-

det är ju inte så roligt att nästan stanna i kurvorna för att kunna svänga utan att fotpinnarna tar i backen & sen vänta på en 200m lång raka för att komma upp i 45 km/h... Nä bättra att köpa nått man inte trötnar på efter en vecka

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:

du anser inte en 5000:- hoj är prisvärd, för att importören känar mer penger på en sån? är det så du menar?

jag struntar i vem som tjänar pengar. jam tänker så här. man får mest skoj + nytta + fart känsla / krona om man köper en för 5000:-

det är ju inte så roligt att nästan stanna i kurvorna för att kunna svänga utan att fotpinnarna tar i backen & sen vänta på en 200m lång raka för att komma upp i 45 km/h... Nä bättra att köpa nått man inte trötnar på efter en vecka
så du påstår att jag nästan stannar i mina kurvor :) tar 200m för mig att nå toppfart och att mina fotpinnar slår i backen?
visserligen kör jag med speciella fotpinnar som kostar litegrann, men det är ju inte direkt svårt att fixa
20050520medium.jpg

rs_turbo_s2

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
xr 650r -03
tar fotpinnarna i?

Menar du att man inte kan köra med knäskrap med en 14E pga att fotpinnarna tar i backen??

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Antar att man får vad man betalar för, men som sagt så gäller det naturligtvis att hålla efter prylarna.

Jag vet folk som köpt, visserligen fiddys för 5-6tkr och som pajat och andra med minisar för närmare 2tkr...som i sin tur verkar hålla i evigheter.

Små hojar med hög belastning kommer alltid att slita på materialet.

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
rs_turbo_s2 skrev:
Menar du att man inte kan köra med knäskrap med en 14E pga att fotpinnarna tar i backen??

det är svårt att få ner knät, då hojen måste står rätt så rakt för att inte fotpinnen ska slå i backen

På en 14E kan man andvända fotpinnarna som sidostär (deta var inget skämt !)

Andreas_ace skrev:
så du påstår att jag nästan stannar i mina kurvor :) tar 200m för mig att nå toppfart och att mina fotpinnar slår i backen?
visserligen kör jag med speciella fotpinnar som kostar litegrann, men det är ju inte direkt svårt att fixa
20050520medium.jpg

du har alltså betat över 5000:- för att kuna andvända din hoj !
ennu ett bevis på att dessa hojar inte är prisvärda.

mina komentaren misförstås ofta, jag skäller inte på dom som har 14e. dom hade ju ingen som kunde hjälpa dom att hitta rätt i jungeln.
Ni behöver inte inta försvars ställning.
svara istället på vad ni skulle köpt i dag om ni köpte en ny minimoto, skulle det bli en 3000:- hoj eller en 5000:- hoj?

LocDog skrev:
Antar att man får vad man betalar för, men som sagt så gäller det naturligtvis att hålla efter prylarna.

Jag vet folk som köpt, visserligen fiddys för 5-6tkr och som pajat och andra med minisar för närmare 2tkr...som i sin tur verkar hålla i evigheter.

Små hojar med hög belastning kommer alltid att slita på materialet.

ingen av desa kina hojar håller specielt hög kvalite, så man komer altid att få skruva en del. det jag menar är att dom billigahojarna är till för barn o inget annat, dom går inte att svänga med & dom är extremt slöa.

magsnus

Magsnus
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
honda CBR900 RR-98
Har själv en E14 var lite svår startad i början men d var nålen som var tätt.men vi är ett gäng på 8 st å rejsa på en bana som vi gjort på en stor asfalt plät(hur roligt som helst)klart vi har modiferat dom lite,alltså:fotpinnar.har höjt dom så högt d bara går,TYP?? men dom tar ju bara i om man gör riktigt snäva svängar:Så jag säger bara att jag är hel nöjd med min E14 som jag köpt från www.minimotocenter.se.......:-)

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r6 -99
CarMan skrev:
det är svårt att få ner knät, då hojen måste står rätt så rakt för att inte fotpinnen ska slå i backen

På en 14E kan man andvända fotpinnarna som sidostär (deta var inget skämt !)

du har alltså betat över 5000:- för att kuna andvända din hoj !
ennu ett bevis på att dessa hojar inte är prisvärda.

visserligen har jag betalat en hel del för min hoj, men som sagt. Jag köpte den när den var som dyrast. Men även 5000kr modellerna var dyrare då, som jag skrev, 8900kr.

och få ner knät är inga problem, mina puckar är ganska slitna.
Man kan flytta arslet lite annars i sidled för att göra saken enklare. Man behöver inte limma fast arslet på sadeln.

Och jag känner inte att mina pengar är bortkastade.
Ska maxa min motor, om det så ska kosta det dubbla.
Är själv mekaniker, så detta ser jag bara som ett roligt projekt.
vem vet, kanske monterar jag ett vatten system till min moto :)

det finns även höjningssats att köpa om man vill öka höjden med ngr centimeter

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
CarMan skrev:

Få se.. jag har kört med originalfotpinnarna fram tills nyligen. De är faktist ställbara. Du kan ställa dem så pass så att du har vurpat innan du fått ner pinnen i backen. Jag har samma kurvhastighet som det vätskekylda. Skillnade är att de accar ifrån i utgången av kurvan.

200 meter för att varvar ur???? lol Min varvar ur redan i halva långböjen på gokarthallen i Södertälje. Och toppar ca 55. Med drevning 6/64. Och det har fortfarande inte kostat mig mer än ca 3500 kr.

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Triumph Street Triple R
Jag tror inte det är någon större skillnad på 14e, Jag har en från birka och en polare har en ifrån minimotocenter, och vi båda tycker att min känns lite bättre ihopskruvad. En annan märklig sak är att hans går som en potta skit på låga varv men min drar friskt.. Med detta inlägg menar jag INTE att den ena affären är bättre än någon annan..

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept