Hjälp med motorhemsida

Ellwood

Tanja Ellwood
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda crf250 -09
Jag har en hemsida, åt min pappa,
de är om en hybrid som han har byggt själv,
det är en blandning av två och fyrtakt..
har lagt dit en hel del information, men vad
vill ni läsa om ? något som fattas eller bör ändras?
tacksam om ni vill hjälpa mig, antar att ni vet en hel del,
ni som brukar hålla på och läsa om liknande saker.
mvh tanja :)

http://www.freewebs.com/ellwoodhybrid/
 

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Fagersta
Hoj
GPZ900R
Hej Ellwood.

Jag tycker att eran hemsida ser riktigt bra ut, kan inte såhär direkt se att det fattas något förutom att man skulle kunna förstora bilderna som förklarar motorns olika takter. Jag har sett den där 500 kubikaren på -90 talet, hoppas att få se 1300:an nån gång, lycka till.:tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Hmm du värkar ha några andra youtube filmer som kommer upp också efter att den första är uppspelad ska det va så?:) , är det du som ligger i sängen och har ont?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rent formelt sett så är det fortfarande en 4-taktare. Att man använder vehuset för överladdning ändrar inte antalet takter. Ta det som konstruktiv kritik för när man marknadsför någonting med felaktiga argument slår det lätt åt fel håll.

Tänk på att överladdning av en encylindrig motor behöver stort plenum för att jämna ut trycksvängningarna, på en encylindrig 1300cc motor bör penumet vara jättestort.

Jag undrar hur vevhuset är utformat? Är det som på en tvåtaktare med oljan avskiljd från vevhuset?

Personligen skulle jag gjort en sådan där motor som en 360 graders paralelltvin och låtit ett gemensamt vevhus överladda cylindrarna som ju kommer suga in luft varannan gång. dvs två vevhus kommer ladda en cylinder första motorvarvet, och nästa motorvarv överladdar vevhusen den andra cylindern istället. Det ställer mindre krav på stor plenum samt att bara en reedventil in till vevhuset behövs.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rent formelt sett så är det fortfarande en 4-taktare. Att man använder vehuset för överladdning ändrar inte antalet takter. Ta det som konstruktiv kritik för när man marknadsför någonting med felaktiga argument slår det lätt åt fel håll.

Tänk på att överladdning av en encylindrig motor behöver stort plenum för att jämna ut trycksvängningarna, på en encylindrig 1300cc motor bör penumet vara jättestort.

Jag undrar hur vevhuset är utformat? Är det som på en tvåtaktare med oljan avskiljd från vevhuset?

Personligen skulle jag gjort en sådan där motor som en 360 graders paralelltvin och låtit ett gemensamt vevhus överladda cylindrarna som ju kommer suga in luft varannan gång. dvs två vevhus kommer ladda en cylinder första motorvarvet, och nästa motorvarv överladdar vevhusen den andra cylindern istället. Det ställer mindre krav på stor plenum samt att bara en reedventil in till vevhuset behövs.

Ska det dessutom passa in i ett reglemente som säger max 1 cylinder blir det probs med parallelltwin :pannkyss

Annars :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Finns det nåt reglemente som tillåter överladdning? Bortsett från i dragracing?

Men är det egentligen överladdning?
Eller är överladdning bara ett häftigt (men missvisande) ord i reklamsyfte?
För om detta är överladdning, ja då är ju varenda tvitaktare överladdad.
Rent definitionsmässigt alltså.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men är det egentligen överladdning?
Eller är överladdning bara ett häftigt (men missvisande) ord i reklamsyfte?
För om detta är överladdning, ja då är ju varenda tvitaktare överladdad.
Rent definitionsmässigt alltså.

Eftersom en fyrtaktare bara tänder varannat varv så pumpar denna version teoretiskt sett in två gånger cylindervolymen så ja jag anser att den är överladdad.

Men visst man kan med all rätt säga att tvåtaktare inte fungerar utan överladdning. Som exempel har vi ju fartygsmotorer(alltid tvåtaktare) som inte använder vevhuset utan en turbo för "överladdningen".
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Eftersom en fyrtaktare bara tänder varannat varv så pumpar denna version teoretiskt sett in två gånger cylindervolymen så ja jag anser att den är överladdad.

Men visst man kan med all rätt säga att tvåtaktare inte fungerar utan överladdning. Som exempel har vi ju fartygsmotorer(alltid tvåtaktare) som inte använder vevhuset utan en turbo för "överladdningen".


Och alla vanliga fyrtaktare (kantarellharvar) använder överladdning, cirka 1 bar lufttryck före förgasare/spjäll som förhoppningsvis kan öka några hundradels bar med bra insug.

I tvåtaktarens barndom hade man inte hittat de flesta vettiga sätt att vinna effekt på, då var det ingen som pratade om att tvåtaktsmotorer skulle ha volymfördel för att kunna tävla mot fyrtaktsmotorer och dieselmotorer. Idag gnälls det och minst dubbla cylindervolymen behövs.
Kanske med ett sånt här koncept kan det mötas bäst of the rest :)
 

Dr.Bike

Guest
Eftersom en fyrtaktare bara tänder varannat varv så pumpar denna version teoretiskt sett in två gånger cylindervolymen så ja jag anser att den är överladdad.

Men visst man kan med all rätt säga att tvåtaktare inte fungerar utan överladdning. Som exempel har vi ju fartygsmotorer(alltid tvåtaktare) som inte använder vevhuset utan en turbo för "överladdningen".

Det har du rätt i. En 4-taktare har ju 720 grader på sig att pumpa upp trycket, så visst, det blit X2. Sant.

Men rent tekniskt tycker jag det ser ut som att det långa tryckröret på insidan skulle "äta upp" volymvinsten?
Ett i bästa fall nollsummespel. Eller?
Ja naturlagarna äro svåra att lura eller bryta ;)

Ja fartygsdieslar ja! Det är manliga maskiner det.
Hade en gamal Nohab Polar på ett ställe där jag jobbade...
Mumsade på 60 rmp vid tomgång 120-300 vid arbete...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Men rent tekniskt tycker jag det ser ut som att det långa tryckröret på insidan skulle "äta upp" volymvinsten?
Ett i bästa fall nollsummespel. Eller?
...

Nej, man kan ju betrakta insugningsröret som ett plenum.
och ja det försämrar ju vevhuskompressionen som ju i sin tur ger insugstrycket

Och alla vanliga fyrtaktare (kantarellharvar) använder överladdning, cirka 1 bar lufttryck före förgasare/spjäll som förhoppningsvis kan öka några hundradels bar med bra insug.

I tvåtaktarens barndom hade man inte hittat de flesta vettiga sätt att vinna effekt på, då var det ingen som pratade om att tvåtaktsmotorer skulle ha volymfördel för att kunna tävla mot fyrtaktsmotorer och dieselmotorer. Idag gnälls det och minst dubbla cylindervolymen behövs.
Kanske med ett sånt här koncept kan det mötas bäst of the rest :)

1 bar är inte överladdning.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top