Hjälp med nedladdning av torrents!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Alltså jag blir trött på det här!
[Telia 24mbit, uppmätt i 13mbit men varför har jag inte 13 i Torrents :(]

Ska ta hem tex en film min kompis o jag har gjort genom torrent. Jag vill max ligga i runt 100kb/s i både upp och ned. Vill inte gå över eller under :S Har testat turbo torrent och Bitcomet. Han har 10mbit upp, och hans (en serverdator) lina ska ge 10mbit upp (han vet har testat med andra personer). Varför får jag hem filmen så slött? Har stängt av brandväggar och virusprogram och sp2 egna brandvägg, men inget hjälper :S Bitcomet slumpade ut en port ex 15023 som den skulle spåra tracker igenom jag öppnade den ifall att och testade med min kompis igen. Men fortfarande bara hastigheter runt 100kb/s. Har kryssat ur UPnP Port mappning med, men inget funkar ju!! Jag blir så ledsen..

När jag kör en till torrent från någon annan med många som seedar så ligger den och saktas ned med filmen från min polare så de går max runt 100kb/s Det vill inte gå fortare hur jag än gör :S Vart är spärren?

Tankar ju i 1000kb/s från fragzone och tptest visar ju 13mbit :(

Vad är fel?

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Har ungefär samma problem.. Bara att det aldrig går fortare än ca. 150kb/s oavsett om det finns 1 seedare eller 150.
Provat tre olika trackers men samma sak.

Har bojkottat torrets bara för detta.

Har 10mbit fiber in och ut.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Pr0bz skrev:
Alltså jag blir trött på det här!
[Telia 24mbit, uppmätt i 13mbit men varför har jag inte 13 i Torrents :(]

Ska ta hem tex en film min kompis o jag har gjort genom torrent. Jag vill max ligga i runt 100kb/s i både upp och ned. Vill inte gå över eller under :S Har testat turbo torrent och Bitcomet. Han har 10mbit upp, och hans (en serverdator) lina ska ge 10mbit upp (han vet har testat med andra personer). Varför får jag hem filmen så slött? Har stängt av brandväggar och virusprogram och sp2 egna brandvägg, men inget hjälper :S Bitcomet slumpade ut en port ex 15023 som den skulle spåra tracker igenom jag öppnade den ifall att och testade med min kompis igen. Men fortfarande bara hastigheter runt 100kb/s. Har kryssat ur UPnP Port mappning med, men inget funkar ju!! Jag blir så ledsen..

När jag kör en till torrent från någon annan med många som seedar så ligger den och saktas ned med filmen från min polare så de går max runt 100kb/s Det vill inte gå fortare hur jag än gör :S Vart är spärren?

Tankar ju i 1000kb/s från fragzone och tptest visar ju 13mbit :(

Vad är fel?
vad menar du :va först skriver du att du vill tanka i max 100kb/s och sedan gnäller du när du ligger i 100kb/s. Formulera dig så att man förstår.

I alla fall, nerladdningshastigheten är direkt beroende utav vad du delar med dig. Om din uppladdning/utdelning är snål så får du snål nerladdning. Torrents bygger på att alla ska dela med sig och snålar man så får man skylla síg själv.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Ni måste begränsa eran upload lite om ni sitter på xDSL eftersom det inte är full duplex.

Förklaring

Om din upload är maxad så sjunker din download.

varför

När man tankar hem saker så måste din dator ibland skicka ett verifikationspaket som säger "nu har jag fått denna biten av filen, skicka en ny". Om din upload är maxad så hamnar dessa paket på kö och datorn du är uppkopplad emot kan inte skicka en ny filbit förrän den fått verifikationen.

summa

din download sjunker

lösning

Installera ett prog typ NetLimiter och begränsa din upload ett par %.
Exempel. Kolla din upload med TPtest. Har du ca 90k/s i upload så ställ netlimiter på 80k/s i max upload så finns där bandbredd över till verifikationspaketen och snart ska du se att du får fart på din download.

Tråkig sanning
För att få full download (Jag har 24/1 men i praktiken 16/0,8) på 1400k/s så måste jag limitera min upload till ungefär 40k/s

Pr0bz skrev:
och sp2 egna brandvägg, Vad är fel?
Avistallera SP2. Du kan bara använda 10 threads (simultananslutningar) på SP2 mot 100 threads utan SP2.

Bittorrent + SP2 = Falskt

Edit: Kör patchen nedan så fixxar det sig.

Troubleshooting
[edit]What is the 4226 issue in Windows XP SP2?
Windows XP SP2 limits the number of TCP connection attempts to 10 (quite small ). If there are more concurrent TCP connection attempts, Windows generates a warning: EventID 4226: TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts. You can go to Xp's Admin tool, event viewer, look in system tab and notice tcpip entry (with yellow warning sign). The detailed discription can be found in Microsoft documentation: Event 4226, EVENT_TCPIP_TCP_CONNECT_LIMIT_REACHED

In Windows XP SP2 there are only 10 concurrent TCP connection attempts possible, while in SP1 it has not been limited. (A connection attemp is a query to a computer, if it accept the TCP connection or not. If the computer is for example no more existent, it will be waited for a few seconds, until a timeout occurs and the connection attemp get canceled. )

[edit]Do I need to patch tcpip.sys for 4226 issue in Windows XP SP2?
BitComet 0.55 or above can work correctly under Windows XP SP2 without patch. However, limiting the connection attempt by the system may result in a slower speed at the beginning of downloading, since fewer peers can be connected at the same time. For those behind a NAT or firewall, the thrid-party [ http://www.lvllord.de/ patch] for tcpip.sys to fix that SP2 issue is still recommended.

Last edited:

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Mr K skrev:
Ni måste begränsa eran upload lite om ni sitter på xDSL eftersom det inte är full duplex.

Eller så kör man cfossped och får max fart och njuter av DSL i sin fulla rätt.

Sen är alla xDSL full duplex. (beroende på om nu inte internetleverantören har uråldrig utrustning.)

Sen att nerladning begränsas av upladning beror på TCP protocollets uppbygnad och att ADSL inte är symetriskt och därför påverkas mer.

Vill man testa detta så starta en udp upladning och nerladning och se att dem inte påverkar varandra.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Kör torrent klienten aktiv, dvs ställ in en lyssningsport och öppna samma port i brandväggen. Sen så beror hastigheten på hur fort seedarna kan uploada. Testa en torrent med många seeds och få leechare så ska du se att det tuffar på. Jag ligger på omkring 900KB/s med telia 8/1.

Ja dsl är fullduplex, men ack paketen tar en viss upload också, kör på bt, ställ in max global upload på 30KB/s och testa dig fram, funkar ypperligt för mig.
Låt gjärna programmet stå en stund, kan ta upp till flera minuter innan det börjar gå undan.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Carpe me skrev:
Kör torrent klienten aktiv, dvs ställ in en lyssningsport och öppna samma port i brandväggen. Sen så beror hastigheten på hur fort seedarna kan uploada. Testa en torrent med många seeds och få leechare så ska du se att det tuffar på. Jag ligger på omkring 900KB/s med telia 8/1.

Ja dsl är fullduplex, men ack paketen tar en viss upload också, kör på bt, ställ in max global upload på 30KB/s och testa dig fram, funkar ypperligt för mig.
Låt gjärna programmet stå en stund, kan ta upp till flera minuter innan det börjar gå undan.

Det känns som att du skulle behöva hjälpa mig med mina inställningar :) Jag har typ samma problem med 8mbit, ligger runt 100kb/s på torrent via filelist.org. Men på DC kan jag få hastigheter upp emot 1mbit/s utan problem. Om du har icq och har ork så får du gärna hjälpa mig....

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
hulkenstrong skrev:
Eller så kör man cfossped och får max fart och njuter av DSL i sin fulla rätt.

:kocko cfoss funkar inte för evigt...vänta o se :7peta

hulkenstrong skrev:
Sen är alla xDSL full duplex. (beroende på om nu inte internetleverantören har uråldrig utrustning.)

:kocko försök bevisa för mig(och många andra) att xdsl är full duplex..du får...1000000 försök.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Easy_Mike skrev:
:kocko cfoss funkar inte för evigt...vänta o se :7peta

:kocko försök bevisa för mig(och många andra) att xdsl är full duplex..du får...1000000 försök.

Varför skulle inte cfossped funka för evigt haft det i 2 månader går lika fint som från dag 1. Annars kan man göra samma sak med en överbliven datorburk och valfri router mjukvara som kan prioritera TCP protocollets ACK packet.

Bevisa? Har jag redan gjort. Starta en streamad tv/ljud vad som helst som använder UDP protocollet. Maxa din lina upp och ner samtidigt läs av värdena. Testa nu TCP ner och upp i taget. Dem kommer stämma överens. Sen annars ta upp en bok om hur DSL tekniken fungerar och TCP protocollen från biblioteket och läs själv. Läs även om duplex om du känner för det. Är ganska intressant läsning. Tyckte lokala datanät kursen var en av dem bättre under gymnasie tiden.

Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
hulkenstrong skrev:
Sen är alla xDSL full duplex. (beroende på om nu inte internetleverantören har uråldrig utrustning.).
rätta mig gärna...

ADSL & SDSL är ej full duplex men VDSL är full duplex .......

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Mr K skrev:
rätta mig gärna...

ADSL & SDSL är ej full duplex men VDSL är full duplex .......

Rättad. Varför skulle dem INTE vara det? Ge mig bevis på det. Full Duplex innebär att man kan skicka och ta emot samtidigt och det GÅR på ALLA xDSL tjänster (om nu som sagt internetleverantören inte har råkat satt in stenålders halvduplex utrustning i telefonstationerna.)

Sen att TCP protocollet är optimerat för symetriska anslutningar är en HELT annan sak.

Och eftersom ADSL är asymetrisk tjänst drabbas den av detta fenomen att Nerladning påverkar upladning.
Då VDSL kan vara och oftast är närmare symetriskt så kommer den DSL tjänsten inte påverkas lika mycket som ADSL.

Sen har det i folkmun oftast felaktigt omvandlas till att bli duplex problem bara för att det ser ut som det skulle kunna vara det.

Så fakta sidor/böcker eller annats som bevisar att DSL tjänsten inte är full duplex motages gärna. Även så hoppas jag skolorna har fått nya böcker om dem nu ändrat DSL standarden och lagt in en full duplex spärr.

SDSL bör definitivt vara full duplex då det står för Symetric DSL och har samma hastighet upp/ner. Att inte köra full duplex där vore ju som stadsnäten skulle börja köra halv duplex, eller som att slå på halv duplex inom sitt hemma lan.

Last edited:

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
hulkenstrong skrev:
Varför skulle inte cfossped funka för evigt haft det i 2 månader går lika fint som från dag 1......... Tyckte lokala datanät kursen var en av dem bättre under gymnasie tiden.

host..

med risk för att trampa dig och dina ideèr på tårna..

1. 2 månader är INTE en längre period

2. full duplex uppnås givetvis i lokala nätverk(läs själv).
Men ett xDSL system bygger på just idèn halv duplex.

EDIT: JAg behöver inte läsa på..har redan 100p i ämnet(EJ gymnasienivå) :mattias :fakta

Vi lägger ner ämnet då vi uppenbarligen inte hade samma lärare :hihi
lite trist att tracka i denna tråden..
vill du diskutera ämnet kan jag bistå med svar genom PM..

Last edited:

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Easy_Mike skrev:
host..

med risk för att trampa dig och dina ideèr på tårna..

1. 2 månader är INTE en längre period

2. full duplex uppnås givetvis i lokala nätverk(läs själv).
Men ett xDSL system bygger på just idèn halv duplex.

EDIT: JAg behöver inte läsa på..har redan 100p i ämnet(EJ gymnasienivå) :mattias :fakta

Vi lägger ner ämnet då vi uppenbarligen inte hade samma lärare :hihi
lite trist att tracka i denna tråden..
vill du diskutera ämnet kan jag bistå med svar genom PM..

Varför ta det i PM? Informationen når inte ut till lika många då. I vilken bok står det att DSL bygger på halv duplex? Varför skulle just DSL bygga på halv duplex? Självklart finns det skillnader mellan LAN och MAN och WAN men dem har mycket gemensamt.

Om du nu har så hög utbildning så svara på den simpla saken som varför dem som gjorde xDSL standarderna skulle ha gjort dem efter halv duplex.

Sen bevis på VARFÖR cfossped skulle magiskt sluta fungera.

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
hulkenstrong skrev:
Varför ta det i PM? Informationen når inte ut till lika många då. I vilken bok står det att DSL bygger på halv duplex? Varför skulle just DSL bygga på halv duplex? Självklart finns det skillnader mellan LAN och MAN och WAN men dem har mycket gemensamt.

Om du nu har så hög utbildning så svara på den simpla saken som varför dem som gjorde xDSL standarderna skulle ha gjort dem efter halv duplex.

Sen bevis på VARFÖR cfossped skulle magiskt sluta fungera.

orka :rolleyes: anser du 100p var hög utbildning :va vad har du då?

men visst..du vet bättre än vi :Bugar

cfoss är jättebra..inget ont sagt om det..
men det är fortfarande mjukvara och sådan buggar..
mitt la av efter 11 månader..vet dom som suttit med det i mindre än en vecka innan det buggar ur.

varför denna inblandning av tcp/udp
har den ngn relevans mot samtalet xDSL = full/halv duplex?
enkelt sagt= fullduplex klarar skicka och ta imot samma mängd data på samma (ordtorka)"tid/yta"

halvduplex klarar inte det utan måste samsas om samma yta..
vad gör cfoss för nytta tex...den samordnar väl "röran" och förenklar just detta skede?

vi gör så här..eftersom du vill fortsätta diskutionen...länka elr infoga elr bifoga en text där det står i klartext att tex ADSL använder sig av fullduplex..
jag orkar inte/känner mig ej motiverad att försöka klanka ner på ditt kunnande.

mitt exempel dock inlagt i efterhand:

"Telia stöder full duplex men du vinner inte någon prestanda med det då adsl endast är half duplex. Dock om du skulle koppla samman 2 datorer med 2 st 100mbits nätverkskort som kör full duplex får du 200mbit mellan datorerna."
utdrag från supportmail

din boll

Last edited:

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
Ett annat lustigt utdrag från sweclockers forum:

"Är ADSL Full Duplex eller inte?

Nej, ADSL är inte full duplex eftersom det är en asymmetrisk överföringsmetod med olika maxhastigheter upp och ner."

ja jag vet inte...kan ju bara vara jag som har fel..... :va

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Hehe.. nu ger jag mig in i denna diskussion.. halv duplex = skicka eller ta emot, inte båda samtidigt.. full duplex = skicka och ta emot samtidigt.. alltså xDSL tjänster e full duplex.. även om det itne går lika fort åt båda hållen.. men man kan fortfarande skicka och ta emot samtidigt!!!

tog mig även en koll på susning.nu.. http://susning.nu/Duplex

Easy Mike.. fick du 100p i cornflakespaketet en morron eller sov du just på denna lektion? :7peta :tungan :D

Last edited:

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
Maverick skrev:
Easy Mike.. fick du 100p i cornflakespaketet en morron eller sov du just på denna lektion? :7peta :tungan :D

mm....bland annat.
livstids licens på Besserwisser följde med :tummenupp
och jag sover när jag vill :fatta! :hihi

men erkänn att det är skumt att så många oberoende information ställe motsäger just att tex ADSL skulle stödja full duplex. :va

kan vara att vi inte förstår varandra i diskutionen,då just sms och mail har statistisk chans att sabba all kommunikation..så är detta samtal dömt att misslyckas. :3freak

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Easy_Mike:

Äntligen lite till information :). Lita inte för mycket på telias hemsida. Jag har nämligen hittat två svar där. Ena sa att dem körde halv duplex och andra att dem inte gjorde det.

Swecs forums FAQ skulle jag tyvärr vilja säga att det står fel i. Sök i deras internet forum så hittar du mer information.

Sen varför jag blandar in tcp är för att pga hur det funkar (är uppbygt) så gör det att asymetriska uppkoplingar blir påverkade av symptomet som i folkmun kallats halv duplex. (som mr k skrev. tcp vill skicka ett packet som säger att det den tog emot var bra och om man då har en lite upload gentemot download så kommer dem packeten köas i datorn och nedladningen saktas ner.)

Sen bör du läsa på om vad duplex är. Maverick har ju redan påängterat det.

Sen om du vill motbevisa mig så kör udp i max fart upp/ner samtidigt. Läs av med valfri mjukvara.

Testa nu kör tcp. Kör upp och ner i taget. dessa kommer då vara nästintill lika. Detta kan lätt testast med tptest v3x.

Om nu adsl är halv duplex så hur kan du då skicka och ta emot i maximal fart med udp? Tptest finns på http://www.tptest.se

Slutsats blir att det är protocollets tcp fel för det inte är optimerat för asymetriska lan/man/wan tjänster.

Sen får du gärna länka till sidor som diskuterar bristerna i cfossped så jag kan vara bered ta ett beslut om jag ska byta ut det mot en datorburk+brandvägs mjukvara om/när det slutar fungera för mig.

heimdal: Cfossped är ett program för windows som prioriterar ack packeten för tcp protocollet. Detta gör så att när du skickar filer så kommer det inte påverka dina nerladdningar.

Att det blivit spridandes som halv duplex är helt enkelt för folk vet att halv duplex är dåligt gentemot hel och då är det ju lätt ge det som förklaring.

Edit: Gjorde två filmsnutar när jag testa tptest i full duplex.

http://hem.bredband.net/thokok/dsl_duplex_test_1.avi
http://hem.bredband.net/thokok/dsl_duplex_test.avi

Edit2.

Länk bevis. Läs lite mer i swecs FAQ så erkänner dem att dem har fel med.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=2807613#post2807613

Last edited:

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
-00, Suzuki GSX750
:Bugar
du har överbevisat mig.. :tummenupp
men är fortfarande "lite" motståndare till ditt påstående :4skrika

ang cfoss så kan jag tyvärr inte länka dit det diskuterats för/nackdelar med programmet..
detta har diskuterats öppet i div p2p progg.
endel är skitnöjda och andra mindre nöjda..jag påpekar endast att det finns uppenbara brister.jag var själv en förespråkare för det innan det buggade loss.

EDIT: tycker ett mail till 90% av bredbandsleverantörena skulle göra susen..
då jag suttit en tid som support på XXXXX så borde jag har ngn koll på ärendet.
Men ack nä...

tycker diskutionen i övrigt hållit en bra nivå...
förutom div påhopp om kellogspaket :7peta

0-1 till mig :huvet

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...