Hjälp med presentation om Sverige (för tyskar)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag skall hålla en presentation för en grupp tyska Ingenjörer om Sverige.

Vad får jag inte missa.

- Kommentera blondiner (hur många är blondiner?)
- Älgar (självklart)
- Många har tillgång till sommarhus (hur många har egentligen det?)
- Klimatet (inte lika kallt i Malmö som kiruna)
- Att 80% bor i städer
- Några ekonomiska siffror för normalfamiljen hittar man vart?
- Alla hus är röda med vita knutar:D
- Ishotellet (som är ett av sakerna många associerar Sverige med)

Lite bilder på skog och sånt såklart.

Inte dötrist presentation utan jag vill ta med lite roliga saker. Historia är ju tex inte så där jätte spännande.

Hittade detta att kolla lite på men dom var just ganska tråkiga
http://www.si.se/Sverigepaketet/Svenska/Sverigepaketet/Sverigepresentationer/

Hjälp mig fylla på.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Börja med: This is nicsht dutchland go home! så är standarden satt

Inte så smart om man är i tyskland kanske... :hihi

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Något min kompis i Tyskland förundrades över när jag hälsade på henne var då jag visade en GPS-bild över en del av Skåne och sedan en där hon bor. Skåne: Ganska många prickar som visar byar. Stuttgart: En miljon prickar, staplade ovanpå varandra, som visade städer och byar. Än mer förundrad blev hon då jag visade en bild i samma skala i Norrland. Fick zooma ut ganska mycket innan det blev "prickigt". Det visar lite hur "ödsligt" det faktiskt är i Sverige, något jag själv uppskattar.

En annan sak, som du förvisso inte kan visa i en Powerpoint-presentation, men som du inte får hoppa över för det, är att i sällskapet öppna en surströmmingsburk och sedan säga att det är en norrländsk delikatess. Fråga också om de vill smaka lite. Bjud sedan på en dunk hembränt och fråga samma sak igen. ;)

Edit: Spara surströmmingsburken till sist om du inte är sadistiskt lagd och vill plåga dem. :hihi

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Berätta att vi lät tyskarna köra transporter genom Sverige på 40 talet, super best friends ey ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Svenska uppfinningar är skoj att nämna.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Swedish_inventions

*Sven Wingqvist invented the multi-row self-aligning radial ball bearing in 1907.

*Nils Bohlin (1920–2002) was a Swedish inventor who invented the three-point safety belt while working at Volvo.

*Although not initially invented by a Swede the design of the zipper was improved upon and patented by two Swedish-Americans, Peter Aronsson and Gideon Sundbäck.

*Tetra Pak (1951) is an invention for storing

*Håkan Lans (born 1947) is recognised as one of Sweden’s most outstanding inventors. Among his inventions is the digitizer, the predecessor of the computer mouse. He is also credited with the further development of the satellite-guided Global Positioning System (GPS) into the Automatic Identification System (AIS). Lans’s system has become world standard for shipping and civil aviation. He is also famous for a patent regarding computer graphics.

*In 1958, Rune Elmqvist developed a small battery-powered pacemaker that can be inserted under the skin of a heart patient.[citation needed] It produces electrical impulses that help the heart muscle work normally. In the same year, Åke Senning at the Karolinska Hospital in Stockholm carried out the world’s first pacemaker operation.

Sen får man absolut inte missa att nämna Alfred Nobel.

Lite rolig grej är också att Malmö är Sveriges tredje största stad, den närmsta från Tyskland och att det i början av 1900-talet bodde fler Svenskar i Chicago än det gjorde i Malmö. Och detta var alltså innan kommersiella flygningar.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Att vin och starksprit etc måste köpas på systembolaget..om vi inte åker till tyskland :D

Den svenska synden....icke att förglömma.

liksom den berömda svenska avundsjukan :gnissla

Den svenska tjej

[YOUTUBE-ID]a3zv1NMMhu0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]cGnBIOI11rE&feature=related[/YOUTUBE-ID]
Den svensk alkoholpolitik

Så får man väl inte glömma ikea o ullared :gnissla

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Något min kompis i Tyskland förundrades över när jag hälsade på henne var då jag visade en GPS-bild över en del av Skåne och sedan en där hon bor.En annan sak, som du förvisso inte kan visa i en Powerpoint-presentation, men som du inte får hoppa över för det, är att i sällskapet öppna en surströmmingsburk och sedan säga att det är en norrländsk delikatess. Fråga också om de vill smaka lite. Bjud sedan på en dunk hembränt och fråga samma sak igen. ;)

Edit: Spara surströmmingsburken till sist om du inte är sadistiskt lagd och vill plåga dem. :hihi

Jo befolkningstätheten är 10 günger lägre i Sverige än här i Tyskland.

Surströming är väll ingen ide att visa, det har ju EU lagstiftat att det är en hälsorisk sa det är ju inget vi far ha kvar längre:näsblod

Berätta att vi lät tyskarna köra transporter genom Sverige på 40 talet, super best friends ey ;)

Kanske skulle nämna det.

Don't mention the war... ;)

Jo nagot vore fint att flika in med.

Svenska uppfinningar är skoj att nämna.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Swedish_inventions

.......

Sen får man absolut inte missa att nämna Alfred Nobel.

.....1900-talet bodde fler Svenskar i Chicago än det gjorde i Malmö. Och detta var alltså innan kommersiella flygningar.

Jätte fina grejer att ta med där. Tack ska du ha!

Att vin och starksprit etc måste köpas på systembolaget..om vi inte åker till tyskland :D

Den svensk alkoholpolitik

Jo det är nog ocksa en ganska annorlunda sak som kan vara fint att lyfta fram.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
"die dumme Schwede" är en bra inledningsfras. Då är de helt med på noterna.

Det syboliserar nog raka motsattsen om vad dom tror om oss Svenskar. Naturligtvis med undantag för vissa:tungan

Ett uttryck som jag fortfarande inte riktigt fattat när det ska användas men som man hör ofta är "alter Schwede"

Fyfan, du kommer få det jobbigt med bestämd/obestämd artikel...

;)

Växlar mellan tre sprak sa det kan bli lite klurigt; Ja.

Spraklärare?

Ater till ämnet. Mer roliga saker att ta med!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Angående kriget vet jag inte hur känsligt ämne det är idag i Tyskland. Pratar man om andra världskriget med en ryss märker man att det är ett trauma som påverkar dem än idag.

En artikel så sent som för en dag sedan om en mycket framstående svensk matematiker som tyskarnas chiffermaskin.

Om tyskarnas invasion av Sovjetunionen.

"För att inte väcka tyska misstankar om att Sverige forcerat den tyska koden, tog hela den svenska regeringen midsommarledigt dagen före det utsatta anfallsdatumet."

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/svensk-knackte-nazisternas-hemliga-koder_5549643.svd

http://www.idg.se/2.1085/1.72029 (äldre artikel med mer detaljer om)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Angående kriget vet jag inte hur känsligt ämne det är idag i Tyskland. Pratar man om andra världskriget med en ryss märker man att det är ett trauma som påverkar dem än idag.

En artikel så sent som för en dag sedan om en mycket framstående svensk matematiker som tyskarnas chiffermaskin.

Om tyskarnas invasion av Sovjetunionen.

"För att inte väcka tyska misstankar om att Sverige forcerat den tyska koden, tog hela den svenska regeringen midsommarledigt dagen före det utsatta anfallsdatumet."

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/svensk-knackte-nazisternas-hemliga-koder_5549643.svd

http://www.idg.se/2.1085/1.72029 (äldre artikel med mer detaljer om)

Känns som ett olämpligt ämne.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...