Hjälp med solbränna.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Har varit ute idag och inte tänkt på solskydd. :huvet
Nu har jag bränt mig i ansiktet och resten av kroppen är nästan helt obränd. Dels är det ju inte så snyggt men framförallt värmer och svider det lite i huden i ansiktet. Kom med bra tips på hur jag ska hjälpa huden att återhämta sig snabbt och hur jag sen ska få resten av kroppen att matcha ansiktet utan att utsätta huden för stark sol. Olikt mig att inte tänka på solskydd då jag brukar vara mån om att ta hand om just huden och framförallt ansiktet! :huvet :dummer

Filmjölk eller youghurt (det ska smörjas in, inte drickas) - det lindrar och snabbar upp läkningen. Men det finns en nackdel, låter man det sitta för länge går det in i huden och du kommer att lukta surmjölk någon vecka...

Aloe som också tipsats om, är riktigt bra det med - det finns specialprodukter för just solbränna och läkning av eksem, men det lär du inte hitta så här på en gång.

War-psycho skrev:
2227849 WOAHAHAHA... :rofl

(Husse är väl bitter efter dystert besked i en annan tråd kanske. :hihi)
:rofl Ha ha ha!

Det är smällar man får ta.. :tungan

Fast jag antar att jag får ta den här hämnden då.. ;)

tigrro skrev:
2227575 Har varit ute idag och inte tänkt på solskydd. :huvet
Nu har jag bränt mig i ansiktet och resten av kroppen är nästan helt obränd. Dels är det ju inte så snyggt men framförallt värmer och svider det lite i huden i ansiktet. Kom med bra tips på hur jag ska hjälpa huden att återhämta sig snabbt och hur jag sen ska få resten av kroppen att matcha ansiktet utan att utsätta huden för stark sol. Olikt mig att inte tänka på solskydd då jag brukar vara mån om att ta hand om just huden och framförallt ansiktet! :huvet :dummer

Första natten är det kylbalsam eller en våt handduk över ansiktet som gäller..
som med alla brännskador så är det bara kyla som hjälper.. :brinnerup

Sen får du ta och smörja in med hudkräm så mycket du orkar.. förmodligen kommer du ömsa skinn i vilket fall som helst. Du får helt enkelt ta det som en man! :tungan

Finns ju en produkt som heter "Aftersun" funkar jävligt bra men kan bara köpas utomlands om jag inte är helt ute och cyklar. Mitt tips är att antingen åka hem till mig i Gbg och få lite av just Aftersun som jag råkar ha hemma, eller så drar du till Apoteket, som dock har stängt i morgon och på Måndag lär du ändå inte ha ont längre :).

TomK skrev:
2227793 Filmjölk eller youghurt (det ska smörjas in, inte drickas) - det lindrar och snabbar upp läkningen. Men det finns en nackdel, låter man det sitta för länge går det in i huden och du kommer att lukta surmjölk någon vecka...

Aloe som också tipsats om, är riktigt bra det med - det finns specialprodukter för just solbränna och läkning av eksem, men det lär du inte hitta så här på en gång.

"Hej och välkommen till fråga Bertil" :hihi

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...