Hjälp med trimning..?

Jaaack

Regret nothing, move on and say fuck it
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
Tjena, jag har en Derbi Senda SM 125.
Undrar om det finns någon som vet hur jag kan få upp accelerationen och gå snabbare. Den gör nu ca 110..
har tagit bort brickan i röret (som gjorde den till 11kw) men vad mer kan man göra?:rolleyes:

/Jack :yoparty

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Fixa en ny ljuddämpare, nytt luftfilter, "såga" upp luftburken lite och sätt i ett större munstycke!

Då får du skönt ljud och lite bättre gassvar. Kanske ger 0,5-1,5hk beroende på hur bra/dåligt flöde det är orginal.

Jaaack

Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
Cyren skrev:
2456323 Fixa en ny ljuddämpare, nytt luftfilter, "såga" upp luftburken lite och sätt i ett större munstycke!

Då får du skönt ljud och lite bättre gassvar. Kanske ger 0,5-1,5hk beroende på hur bra/dåligt flöde det är orginal.

vad menar du med "såga upp luftburken" ?:tungan

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Joo, det brukar ju sitta en "snorkel" på luftburken i vanliga fall som hejdar luftflödet. Tar man bort den och vidgar öppningen (gör så att det kan komma in mer luft) går den bättre, förutsatt att förgasaren är rätt bestyckad.

Jag sågade upp min, men det går nog att klippa eller va man nu vill. Om du inte vill såga eller så ger det lite att bara ta bort snorkeln.

Jag har själv en 4-t 125 så jag har gjort det där jag skrev ovan

Jaaack

Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
Cyren skrev:
2456347 Joo, det brukar ju sitta en "snorkel" på luftburken i vanliga fall som hejdar luftflödet. Tar man bort den och vidgar öppningen (gör så att det kan komma in mer luft) går den bättre, förutsatt att förgasaren är rätt bestyckad.

Jag sågade upp min, men det går nog att klippa eller va man nu vill. Om du inte vill såga eller så ger det lite att bara ta bort snorkeln.

okej, tack.. får försöka pilla lite med luftburken sen då:tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Cyren skrev:
2456347 Joo, det brukar ju sitta en "snorkel" på luftburken i vanliga fall som hejdar luftflödet. Tar man bort den och vidgar öppningen (gör så att det kan komma in mer luft) går den bättre, förutsatt att förgasaren är rätt bestyckad.

Och det är den piggaste 4 takts 125:an jag har sett! :tummenupp

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Jaaack skrev:
2456299 Tjena, jag har en Derbi Senda SM 125.
Undrar om det finns någon som vet hur jag kan få upp accelerationen och gå snabbare. Den gör nu ca 110..
har tagit bort brickan i röret (som gjorde den till 11kw) men vad mer kan man göra?:rolleyes:

/Jack :yoparty

eee den har 9kw ostrypt.... det är 4-takt....

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
hör med han du köpte den av. eller Åf om du köpe den helt ny.. dom borde kunna ruska fram vart dom sitter.. om det finns fler iförsaj

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Kronen skrev:
2456805 hör med han du köpte den av. eller Åf om du köpe den helt ny.. dom borde kunna ruska fram vart dom sitter.. om det finns fler iförsaj

brukar 4-takt 125or vara strypta?

Jaaack

Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
lasse kongo skrev:
2456780 eee den har 9kw ostrypt.... det är 4-takt....

hmm, okej. på papprena ja fick när jag köpte den stod det att den va på 12kw, så vi var tvugna att strypa till 11 för att kunna regga den.:confused:

Jaaack

Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
lasse kongo skrev:
2457511 kan fan inte stämma..... annars grattis till senda med turbo

okej, men tillbaks till frågan. Är det någon som kan säga till mej hur jag ger den bättre acceleration? hastigheten vore kul också.
Kan man köpa luftfilter? större förgasare?.. är ingen hejjare på motorer och dylikt än. därför jag ber om hjälp ;)

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Jaaack skrev:
2457649 okej, men tillbaks till frågan. Är det någon som kan säga till mej hur jag ger den bättre acceleration? hastigheten vore kul också.
Kan man köpa luftfilter? större förgasare?.. är ingen hejjare på motorer och dylikt än. därför jag ber om hjälp ;)
hmm effektsystem, luftfilter borde inte ge nån nämnvärd effekt! annars går det dreva om men då förlorar du på topphastigheten

Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
va jag vet så är det svårt att trimma 4taktare

finns någon som trimmade sin cbr med allt som fanns(mycket cash) och fick typ 3hästar mer....

sälj skiten om köp en 2-taktare om du vill åka fortare:tummenupp

Jaaack

Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Derbi Senda SM 125
lasse kongo skrev:
2457741 va jag vet så är det svårt att trimma 4taktare

finns någon som trimmade sin cbr med allt som fanns(mycket cash) och fick typ 3hästar mer....

hehe :p vetu några fräscha 2takts motarder då? de e mest de jag är ute efter.

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Jaaack skrev:
2457493 hmm, okej. på papprena ja fick när jag köpte den stod det att den va på 12kw, så vi var tvugna att strypa till 11 för att kunna regga den.:confused:

Senda 125 skall endast ha typp 8.8 kw enligt papper / 12hk

Däremot har ex. MZ RT 125 Striker 2006: 14.75 HP (10.8 kW)) @ 9000 RPM som standard 4-takt
Rieju 125 MRX 4T: 14.50 HP (10.6 kW))
Rieju SMX 125 4T: 14.50 HP (10.6 kW))

för att nämna några....men derbi kör med 8.8kw...enligt specsen iaf:fakta

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
lasse kongo skrev:
2457741 va jag vet så är det svårt att trimma 4taktare

Allt som finns.. jo visst! :rolleyes: En kille här på forumet plockade ur 23 bakhjulshästar ur en likadan mz125sm som jag har, något mer än vad en dt125a har ostrypt. Sen va det kostade och hur driftsäker den var är en helt annan sak :D

Men visst, det är inte ekonomiskt försvarbart att trimma en 4-takt 125 på det viset.
Vill du ha bra effekt köp 2-takt!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Cyren skrev:
2459788 Allt som finns.. jo visst! :rolleyes: En kille här på forumet plockade ur 23 bakhjulshästar ur en likadan mz125sm som jag har, något mer än vad en dt125a har ostrypt. Sen va det kostade och hur driftsäker den var är en helt annan sak :D

Men visst, det är inte ekonomiskt försvarbart att trimma en 4-takt 125 på det viset.
Vill du ha bra effekt köp 2-takt!
Boris ftw!

Nej men visst, det går ju att få ut mkt effekt även ur en 4-t men det ÄR dyrt..kommer inte ihåg va de kosta , men det var mkt, fast att han hade mkt av sakerna hemma, eller kännde folk som fiaxde det billigt/hade..

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457