Hjälp med val av hoj!!

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Hej
Är himla sugen på ny hoj, har en xt 660 i nuläget men tänker byta till en landsvägare. Har bara så satans svårt att hitta den perfekta hojen. Vill ha hyffsat att köra med och rätt mycket vrid, den ska gå att skjutsa på utan att den som åker ska få ont nånstans. Gillar hojarna utan kåpa men vet inte om dem blir jobbiga att köra pga vinden. Dem jag har funderat på är suzuki gsx 1400, suzuki gsf 1250 utan kåpa ev. med halvkåpa, yamaha bt 1100 bulldog (troligtvis för slö), fz1 med eller utan kåpa. Eller kanske någon annan liknande hoj, tror dock ej att xjr 1300 är av intresse. Största problemet är att det inte finns möjlighet att provköra dessa hojar så därför vill jag ha tips och råd av alla er andra :)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har haft en bulldog, visst det är inget fartmonster, men den har vrid nog för att skjutsa utan att det blir några problem!
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har provkört GSX1400 rätt rejält (var mitt val innan jag ramlade på kingen,provade 2 olika men ingen föll mig i smaken skick mässigt) .... skön hoj med massa vrid samt att den ser ut som en riktig hoj utan krusiduller ... gillade den skarpt :kär

Om budgeten tillåter (det gjorde inte min ekonomi,men köpte en endå :D ) så hitta en B-king .... vänja sig vid det lite udda utseendet så har du en heeelt underbar hoj med drag ända från 1000 varv (har väll sisådär 150nm eller nått)

Bulldoggen ... näh du kommer tröttna innan det ens blivit sommar (provkörde typ 10 minuter den är inte direkt något under av fart) , kolla isf på en MT-1 om du vill ha en V twin utan tillhörande glidarchassi :hihi

Och dedär med att fartvinden är jobbig på nakenfisar är en myt .... om du absolut vill köra över 200 blås så ta en med kåpa annars är naket sexigast :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Triumph Sprint RS köpt just för att funka till skjutsning
Honda VTR 1000F
Honda VFR750F
Honda VFR800i
BMW1200GS
och till sist för jag har en vän som har den och vet att den är helt OK att bli skjutsad på
BMW R90S
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R90S
Han själv kört den 42000mil sedan han köpte den begagnad i början på 80-talet. Då hade den gått 4000mil.
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Vill du ha bra vrid, kul och budget köp en R1200R :D
Har du lite mera pengar och vill att din passagerare ska sitta skönt, R1200GS :tummenupp

Kubik är bra för det ger vrid :) Gillar du kedja, GSX1400 :yoparty
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
images[11].jpg cb 1300 sa. snygg o skjuts vänlig,:tummenupp Kåplös Nej Tack.! funkar ett tag men blir extremt jobbigt i längden. även en liten kvarts kåpa e bra mycket bättre än utan. visst ska man ut o busa/ensam!! då duger kåplös bra, men det var ju inte frågan va? Annars e ju Bmw,s utbud Stort.. K1200S m.m Ja kanske luktar väl mycket touring men bra till allt.
 
Last edited:

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Jag ser förslaget på cb1300, jag har cbf1000 -07.KANON hoj. Kåpa, bra med vrid,ABS-viktig för mej samt låg försäkring.Går att ändra höjd på både sadel och ruta.
Tål att tittas på!
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Mt 01 föll mig inte riktigt i smaken pga utseendet samma med cb 1300 med kåpa. Vtr och vfr verkar fina men inte så skjutsvänliga. Tanken är dock inte att vi alltid ska vara två på hojen utan det blir väl en tur nån helg då och då. Tycker helt klart det är snyggast utan kåpa men vill ju inte att det ska bli jobbigt att köra heller så att nöjet försvinner. Tycker konstigt nog att gsx 1400 är brutalt snygg ibland och ibland ser den gammal och ful ut. Har väl att göra med vinkeln på hur bilderna är fotade, jag har tyvärr aldrig sett den på riktigt. Är i nuläget mest sugen på en bandit 1250 men det är ingen som nämnt något om den. Hur är körställningen på en sån? Verkar vara lite väl upprätt men det kanske finns nån som vet. Jag har inte tänkt att ständigt ligga och pressa i 200 men tycker att det bör gå köra 130-140 utan att det ska bli plågsamt jobbigt utan kåpa. Budgeten ja, den glömde jag nämna. Har egentligen inte satt nån exakt budget, men mellan 50-70. Helst ca 60 men kommer den perfekta hojen så kan man ju skaka ur kudden ordentligt:hihi
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
130-140 blås funkar bra utan kåpor (tycker iaf jag :banana )

Bandit 1250 är ju efterföljaren till 1400an , inte lika maffig tycker jag men är en maskin som funkar bra till allt enl vad jag har luskat ut (var lite inne på en sån åxå innan Kingen) , den finns ju med halvkåpa , men naken banditen e klart snyggast :fakta
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
130-140 blås funkar bra utan kåpor (tycker iaf jag :banana )

Bandit 1250 är ju efterföljaren till 1400an , inte lika maffig tycker jag men är en maskin som funkar bra till allt enl vad jag har luskat ut (var lite inne på en sån åxå innan Kingen) , den finns ju med halvkåpa , men naken banditen e klart snyggast :fakta

Man tycker ju att det bör gå köra i dem farterna utan problem. Jag har en bandit 1250 på g till bra pris med lite mil men den är 50 mil bort så man åker inte gärna utan att ta sig en funderare först. Har varit och kikat på en gsx 1250 fa som enligt mig är snarlik banditen och på den kändes det nästan som att man sitter spikrakt. Det kanske inte är samma på banditen, man vill ju gärna luta fram lite över tanken, det måste ju bli skönare med tanke på fartvinden.
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
KTM 950 SM. funkar till allt, inklusive långtouring. skjuts är inga problem heller. Sambon ligger på min ena arm och sover så attans sött så jag kan inte skriva så utförligt just nu, men är du intresserad av djupare analyser så skicka ett pm så ska jag berätta varför jag köpte en hoj som jag aldrig tidigare ens har gjort mig besväret att tänka på, och varför jag älskar den hojen så fruktansvärt mycket =).

//Robert
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man tycker ju att det bör gå köra i dem farterna utan problem. Jag har en bandit 1250 på g till bra pris med lite mil men den är 50 mil bort så man åker inte gärna utan att ta sig en funderare först. Har varit och kikat på en gsx 1250 fa som enligt mig är snarlik banditen och på den kändes det nästan som att man sitter spikrakt. Det kanske inte är samma på banditen, man vill ju gärna luta fram lite över tanken, det måste ju bli skönare med tanke på fartvinden.
Det är ju iofs inget som direkt hindrar att du lutar dig framåt på en hoj med annars upprätt sittställning när fartvinden blir jobbig...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Körde från Sjöbo i Skåne upp till kvikkjokk en sommmar på en Gsx1400 o kan inte säga att fartvinden störde nåt
Har även testat andra styre men bytt tillbaka till orginal eftersom det känns bäst
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Nu blev det affär på en naken bandit 1250 -08 med 250 mil på mätaren. Har inte hunnit köra nå då det inte är bästa väglaget här uppe än. Känner mig iaf nöjd såhär långt:)
 

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Boden
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Nu blev det affär på en naken bandit 1250 -08 med 250 mil på mätaren. Har inte hunnit köra nå då det inte är bästa väglaget här uppe än. Känner mig iaf nöjd såhär långt:)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top