Hjälp mig att hitta ett sjysst bilforum...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Antingen fixar jag kalltomgången på Fårrden eller så får jag skaffa mig ett kjoltyg från sydligare breddgrader och eftersom hon är rätt söt så får jag kolla om det går att fixa för en billig peng....

Så, ett bilforum där det finns kunskap och inte bara vilt gissande 19-åringar?

Hatar insprutning :huvet
 

Therudeboy

Guest
På 402m har jag alltid fått den hjälp jag önskat, i alla fall på borås delen.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
App, app. Mer racebudget "down the drain"?
Slå en knut på gasvajjern kanske?
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Chrille skrev:
Antingen fixar jag kalltomgången på Fårrden eller så får jag skaffa mig ett kjoltyg från sydligare breddgrader och eftersom hon är rätt söt så får jag kolla om det går att fixa för en billig peng....

Så, ett bilforum där det finns kunskap och inte bara vilt gissande 19-åringar?

Hatar insprutning :huvet

Berätta för pappa vad som är problemet så fixar vi det här (sportbil.com? fjård = rosthög.com)

är det en elektriskt styrd tillsatsluftslid? och den bråkar nu när det är kallt? mycket 5-56 bara så fixar det sig. Är det en bosch med två trådar in, så har jag en liggande om du har vägarna förbi götet. :banana
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
triple skrev:
Berätta för pappa vad som är problemet så fixar vi det här (sportbil.com? fjård = rosthög.com)

är det en elektriskt styrd tillsatsluftslid? och den bråkar nu när det är kallt? mycket 5-56 bara så fixar det sig. Är det en bosch med två trådar in, så har jag en liggande om du har vägarna förbi götet. :banana


Vettefan, verkstadshandboken kirrar inte sexorna.
Sierra 2.9i, -90 Funkar skitfint men håller inte höjd tomgång vid kallstart. Funkar fint i Bohuslän men när jag raggar i Arvika blir 15-20 minus på natten. När bilen sen ska igång så orkar den inte med tomgång på ca 800 utan stannar när kallstartsventilen pumpar på som bäst vilket ger en tvärsur motor. Efter tre bogserline-starter på 4 dagar under julhelgen så lärde jag mig tricket att gasa direkt på första startförsöket men ska jag inte kunna låna ut bilen till någon som vet att man inte får gasa en insprutare vid start.

Var sitter skiten som glappar för mig?
Felsökning - om det inte är glapp vilket väl är troligt....


Du bad om det....
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Chrille skrev:
Du bad om det....

Till –90 skall 2.9:an ha L-jetronic (?) och då har du alltså inte en elektriskt styrd tillsatssluftslid utan den styrs av en bi-metall eller en elektrisk uppvärmning som påverkar bi-metallen.
Fördelen med denna lösning är att det är mekanik, nackdelen är att den kanske inte kan öppna tillräckligt vid –20.

Antagligen har du en sådan här (se fig 31)
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/sida13.html
Den sitter antagligen monterad på motorn så att den blir uppvärmd mär motorn är varm. Den kan ju kärva för dig (kanske frysa fast?), men om den funkar hemma med några minus, men du får problem när det är riktigt kallt kan du ha problem. Bimetaller kan bli sämre när dom blir gamla. Du kan enkelt kolla på den om du skruvar isär den, lägg den i frysen och se om den öppnar ordentligt.

Vad menar du med ”kallstartsventilen pumpar på som bäst” antingen öppnar den eller inte men den pumpar knappast, eller?!

Lite att läsa om L-jetronic (funkar inte 100)
http://hem.passagen.se/arrowsmiths/l-jetronic.html
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag har ju en sådan liggande också kom jag på, inte till en sierra men till en Alfa V6:a brukar inte vara så stor skillnad. Om vill kan du låna den och se m det blir bättre, men den tillhör en motor jag har stående så jag vill gärna ha tillbaks den så motorn är komplett.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
triple skrev:
...

Vad menar du med ”kallstartsventilen pumpar på som bäst” antingen öppnar den eller inte men den pumpar knappast, eller?!

...[/url]


Taskigt ordval av mig. Jag menar det munstycke som pytsar på extra just vid startögonblicket. Har fattat det som att det sitter en sån på denne modellen också och det i kombination med att bilen bara frustar till när det är riktigt kallt kan jag lätt tro att det bidrar till att den tvärsurar. Lite grundgas innan man vrider på nyckeln och den river igång som fasen... men tomgången är ALLTID låg. I Bohuslän räcker det till ändå :)

Tack för hjälpen, nu har jag lite att pilla med till helgen :tummenupp
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
OT: Du väljer allt dina bilar också, din gamle raggare....

/Ingen Ford på vår gård

Du, här snackar vi den mest specialade Sierra jag har sett utan Cosworth-efternamn. Skinnklädsel, elhissar, diffbroms, taklucka... V6'a med trimningsgrad som en 240 (<150hk på 2,9 liter!!) Får jag bara ordnat avgastrim och sänkningssats så j-r!!!
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Jag vet inte om detta funkar på din bil men jag hade likande problem med min saab 900 i 87:a.
Om den inte tände till och startade som den skulle när det vart kallt eller fuktigt ute så var det precis som den gick på 3 cyl och inte orkade att varva över 1500.
Efter ett tag så surade den ner sig och gick inte att starta alls, och man fick åka och bogsera den en halvmil innan den fick för sig att börja att tända igen.

Problemet som jag hade var att en av spridarna inte gav lika fin dimma som dom andra utan såg mera ut som en vattenslang på fullt tryck.
Dock efter byte av den så kunde likande problem uppstå men inte riktigt lika ofta och lika mycket.

Fick då tipset av en gammal blimek att slå en skvätt 2 taktsolja vid ung var 5:e fulltank (ca 250 ml ) för att smörja upp insprutningen.
Efter ha kört det i över ett år nu så har jag faktigst inte en enda gång åkt på dessa startproblem.

Jag vet inte om detta är speciellt på gammla Saabar men det kan ju vara värt att testa.
Dock så har du kat på din bil och jag vet inte om det kanske inte är så bra för den?!?
 

Mingves

Guest
Chrille skrev:
Funkar fint i Bohuslän men när jag raggar i Arvika blir 15-20 minus på natten.


Va fan raggar du i arvika för, måste väl finnas babaes på närmare håll(och där bilen funkar) :D :D :tuttar :rofl ?

///M
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Mingves skrev:
Va fan raggar du i arvika för, måste väl finnas babaes på närmare håll(och där bilen funkar) :D :D :tuttar :rofl ?

///M

Du borde väl vet lika bra som mig, Uddevallabruders är bara ointressanta och i Göteborg är dom tråkiga. Då får man vända sig mot norr...
 

Mingves

Guest
Åh fan, det visste jag inte.....men arvika är ju fetlångt upp...
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Chrille skrev:
Taskigt ordval av mig. Jag menar det munstycke som pytsar på extra just vid startögonblicket.

okej nu fattar jag vad du menar. Jo den rackarn är också styrd av en bimetall i kombination med styrenheten (och det är nog bara en timer i styrenheten?). Vad jag menade med minna tidigare lite virriga inlägg är att kvalitets bilen fjord kankse aldrig startat bra i -20. Skaffa i såfall ytterligare en luftventil och sätt den parallellt så kommer det säkert att funka! (du får lite hög tomgång vid kalstart i bohuslän, men du kankse flyttar till Arvika...)

Annars: att trycka lite på gasen när du startar dagen efter, är BETYDLIGT mindre jobb än dom flesta gör för lite :tuttar bara så att du vet :7peta
 
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top