Hjälp mig att uppdatera min dator!!

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
Jag har idag en:
Intel Pentium III 500MHz
128Mb PC-100 RAM
NVIDIA RIVA YNT2 model64 grafikkort
14Gb hårddisk.

Behöver ni mer uppgifter så skriv.
Vill ha en dator som är snabb och som går att spela nätverksspel smidigt på samt lagrar betydligt mer än idag.
Hur vet jag vad som passar ihop med det jag har??
vad skiljer hårddiskens varvtal och Mb?
Behöver grafikkortet bytas?
Behöver jag byta moderkortet för att uppdatera något av önskemålen?
Var köper jag billigast och pålitligt?

Önskemål:
ca 180Gb hårddisk,
ca 256/512 någon mening att va värst??
Processor: kolla här: http://www.oneshop.nu/prodMenuView.asp?code=1000101510621155&level=4&node=end

Vad betyder allt?? Det står ju 1,8 400MHz, 2,0 400MHz... fattar inget :rodnar Vad är dom 400MHz för något, ingår RAM minnet i detta och behöver jag byta ut mitt moderkort för att handla ett sådant här?

Tacksam för hjälp!!
/Wheeliedevil

BALAN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia Rally :)
Köp ny hårddisk alla nya borde passa till den, mer ram köp ett 64MB eller 128 MB till, kolla manualen till datorn för att se hur mycke du kan klämma i, Grafikkortet duger väl bra så länge det inte är för krävande saker

Dom proccesornerna kan du glömma om du inte vill köpa nytt Moderkort.

Bifogat

• IMG_3284 (1280x960).jpg
    IMG_3284 (1280x960).jpg
    687.3 KB · Visningar: 125
  • IMG_3322 (1280x960).jpg
    IMG_3322 (1280x960).jpg
    718.3 KB · Visningar: 123
  • _DSC7441 (1280x850).jpg
    _DSC7441 (1280x850).jpg
    437.4 KB · Visningar: 119
  • IMG_9057 (1280x960).jpg
    IMG_9057 (1280x960).jpg
    988.1 KB · Visningar: 130
  • IMG_1904 (1280x960).jpg
    IMG_1904 (1280x960).jpg
    860.7 KB · Visningar: 115
  • IMG_4313 (1280x960).jpg
    IMG_4313 (1280x960).jpg
    756.8 KB · Visningar: 110
  • IMG_8521 (1280x960).jpg
    IMG_8521 (1280x960).jpg
    879 KB · Visningar: 114
  • IMG_5391 (960x1280).jpg
    IMG_5391 (960x1280).jpg
    921 KB · Visningar: 125

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1300s -09
Om du köper en ny disk så rekommenderar jag att du även köper ett controller kort så att du bättre kan ta till vara på den nya diskens speed. Nya diskar kör med ATA/100/133 men ditt moderkort klarar bara ATA/66 (ev. ATA/33).

Tips på bra controller kort:
Promise Ultra 100/133 Tx2, kostar ett par hundra lappar.
(Tillverkarens hemsa: www.promise.com)

/Mojje

Last edited:

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Köp ett nytt grafikkort. Jag har ett likadant som du och jag kan inte spela ett enda nytt spel. Därför spelar jag cs.

Wheeliedevil

Användare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998, Honda CRF450RXSM
The Doctor skrev:
Köp ett nytt grafikkort. Jag har ett likadant som du och jag kan inte spela ett enda nytt spel. Därför spelar jag cs.
Menar ni att jag i stort sett kan kasta burken åt fanders å istället köpa en ny för o slippa krabb??

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Wheeliedevil skrev:
Menar ni att jag i stort sett kan kasta burken åt fanders å istället köpa en ny för o slippa krabb??

TNT klarar av de flesta spel som kräver 3D-kort men det blir inte så snyggt som med ett geeforce av senare datum.
Större hårddisk och mer minne så klarar du dig ett år till eller så.
Dvs om du inte enbart ägnar dig åt dataspel.

gladh

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Wheeliedevil skrev:

Tyvärr är det nog det enda om du ska ha en relativt snabb dator med dagens mått mätt. Ska du bara surfa sporthoj så finns det ingen anledning att byta ut något, men eftersom du vill spela så är det lika bra att köpa nytt allt

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Wheeliedevil skrev:

Jag graderade upp min dator i sommras från 128 till 256 i ram. och en till hårddisk på 40gig. Men upptäckte en månad senare att mitt grafikkort inte är bra nog för att spela de nya spelen som Battlefield 1942 osv, så jag ska själv köpa en ny dator snart.

Men det ska tilläggas att jag har en Compaq(h-e) som knappt går att uppgradera. Hitta tex inte något nytt grafikkort som funka på burken.

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Jag började med något liknande som du har för 5 år sedan och har fortfarande kvar samma moderkort. Kör BF1942 och andra spel ganska hyfsat. Det jag har gjort är följande:

- Slot1->FCPGA adapter för att kunna köra en Intel Celeron 1GHz på mitt moderkort (AbitBH6) Processorn borde kosta kring tusenlappen nu?
- Överklockat den till 124MHz FSB utan problem (och kylning minsann). Dvs den tickar på i 1240MHz....
- Segate Barracuda IV 40BG för kring en tusenlapp.
- Promise ATA100 kontrollerkort för HD'n. Kring 400kr.
- Geforce3Ti200. Duger fint för alla spel som kommit ut fram till nu om man inte absolut *måste* köra allt i 1600*1200 som jänkarna.
Kostar också kring en tusenlapp.
- Mer minne. Själv kör jag 512MB PC133. Minne är snorbilligt just nu så det är bara några hundralappar för 256MB.

Detta kräver lite pillande att få ihop, men om du kan själv eller känner någon som kan hjälpa dig så är det en billig uppgradering som gör att din burk håller ett tag till...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Wheeliedevil skrev:

Ursäkta att man lägger sig i, men om du vill kunna lira moderna spel smidigt och över nätverk...så är det enda raka att skaffa en ny burk! Den här gamla kan du ha nytta av om du har tillgång till bredband..då kan du få dig en alldeles egen spelserver eller sätta upp den som brandvägg osv osv osv...men att slänga ut pengar på att uppgradera den gamle datorn...det är som att slänga pengarna i sjön.

Idag köper man PIV på iaf 533MHz...400 är gammalt....Prisvärda är de runt 2.53GHz...

Spelet Command & Conquer Generals rekomenderar t ex PIV 1.8GHz...(för att ge exempel på vad ett nytt spel kräver)

Nämn en budget så får du säkert hjälp med att sätta ihop en dator....om du inte känner att du vill bygga ihop en själv så kolla upp www.dell.se

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Matin skrev:
Ursäkta att man lägger sig i, men om du vill kunna lira moderna spel smidigt och över nätverk...så är det enda raka att skaffa en ny burk! Den här gamla kan du ha nytta av om du har tillgång till bredband..då kan du få dig en alldeles egen spelserver eller sätta upp den som brandvägg osv osv osv...men att slänga ut pengar på att uppgradera den gamle datorn...det är som att slänga pengarna i sjön.

Idag köper man PIV på iaf 533MHz...400 är gammalt....Prisvärda är de runt 2.53GHz...

Spelet Command & Conquer Generals rekomenderar t ex PIV 1.8GHz...(för att ge exempel på vad ett nytt spel kräver)

Nämn en budget så får du säkert hjälp med att sätta ihop en dator....om du inte känner att du vill bygga ihop en själv så kolla upp www.dell.se

Jag kan faktiskt spela C&C Generals på min burk i 1600x1200 och hög detaljnivå.

Har bara en PIII 800Mhz 1024mb ram samt Geforce 2 GTS

Det är klart att någon gång har det ju hänt att det ryckt en aning men det är inte så att det stör.

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Sergeant skrev:

Det är klart att någon gång har det ju hänt att det ryckt en aning men det är inte så att det stör.

C&C generals ska ju inte funka med ett geforce 2 GTS?

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Sergeant skrev:

PIII800 är minikravet för att huvudtaget kunna spela Generals...Iaf om man ska tro det som står på spelet...frågan är varför man ska slänga ut pengar bara för att med nöd å näppe klara sig några månader till?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Matin skrev:
...men att slänga ut pengar på att uppgradera den gamle datorn...det är som att slänga pengarna i sjön.

Frågan är om det är en så jäkla "bra investering att köpa nytt, i motsats till att uppgradera. Visst, har man pengar över (nämn en MC åkare som har pengar "över" :D ) så går det väl utmärkt. Men lever man på en begränsad budget och spenderar mer än två dagar med varje spel man kan köra på sin burk så tycker jag att en enklare uppgradering är helt ok.
Men, som sagt var, asllt beror på budget och användningsområde.

gladh

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...