Hjälp mig köpa tv

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tjena.

Familjens tv har pajjat så därför måste vi köpa ny men vad ska man ha ? Finns ju lika många modeller att välja imellan som myror i en myrstack.

Det jag vet är att den ska klara HDTV (om det nu är nödvändigt) och vara större än 30 tum. Priset får ligga runt 16000 Kr

Så kom med förslag nu, det ska handlas imorron

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
HDTV är onödigt och bara dyrt just nu MEN det skadar ju inte om man hittar det för vettigt pris. Satsa på Philips-Panasonic-LG-Hitachi så är du på den säkra sidan.
Men tänk på detta: En LCD funkar utmärkt för storlekar runt 30" men de har fortfarande klen svärta. Plasma fungerar bäst runt 42" (därför det säljs mest sådana) och har bra svärta men ibland är det lite fattigt med pixlar.
Men stirra dig absolut inte blind på pappret utan be försäljaren koppla in en digitalbox via scart och även dvd via scart eller komponent om det nu ska användas. Då ser du en mer rättvis jämförelse mellan modellerna istället för att de delar på en äcklig antennkabel som går tappar signal på varje enhet.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
morlock skrev:
KLV-S32A10 från sony, runt 15k och HD-klar.

På den finns ju ingen scart kontakt. Hur kopplar man då tex videon till den ?

Bifogat

• KLVS23A10_3[1].jpg
    KLVS23A10_3[1].jpg
    13 KB · Visningar: 65

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Personligen har jag tänkt vänta (mina TV apparater funkar än) på att digitaltv mottagaren byggs in i själva TV'n.

Vi står inför ett stort teknikskifte just nu, och ändå har aldrig förr folk invasterat i så stora och dyra apparater som nu.

Inom ett par år borde det finnas bättre lösningar än en separat burk för mottagning av digital TV, dessutom, varför ska jag betala för en inbyggd analogtuner som inte fungerar mer än i två år till (tunern i sig fungerar säkert utmärkt, det är bara det att det inte längre finns något att tuna in)

Jag klarar mig gott och väl med 28" CRT med Nicam stereo, tills det finns färdiga tunna HDTV apparater med inbyggd digitalmottagare/kortläsare och nästa generation surroundsystem, till ett mycket lägre pris än vad man idag betalar för en platt-tv med dålig svärta, en separat digitalmottagare och ett separat hemmabioljudsystem.

Då får jag allt i en låda och allt styrs med en fjärrkontroll.
Det är alltid onödigt dyrt att ligga i teknologins framkant, det kommer alltid något bättre lite billigare lite senare, men just nu är förändringstakten som störst, och kommer förmodligen att stagnera lite dom kommande åren.

(är det ingen som funderar varför den svart/vita lilla 5" tv'n reas ut för 149:-? Den funkar bara i två år till om man inte köper en dubbelt så stor och dyr box extra...)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
GuW skrev:

Det har du helt rätt i men har man pengarna och inte har köpt ny tv på 18 år så.

Men jag frågar en gång till. Är det någon som vet en bra tv för runt 15 tusen?

Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Loy skrev:
På den finns ju ingen scart kontakt. Hur kopplar man då tex videon till den ?
Du kan ju inte jämföra en amerikansk modell med en svensk. Scart är en europeisk standard.

Den modellen har 2xScart, 1xVGA, 1xHDMI, 1xKomponent+ljud och (1xS-Video + 1xKomposit (frontingång)) + 1xRF.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Börjar klarna lite. Men kan man säga att en LCD har lite pixligare bild än en plasma. Har fått för mig att plasman är lite mjukare att kolla på, har jag rätt för mig ?

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Solid snake skrev:
Du kan få pixelfel på en lcd, bara så du vet.
Jag vet inte säkert själv, men jag skulle se upp med plasma då jag hört att stillbilder kan etsa sig fast i skärmen,t.ex. i TV-spel eller kanalens logga uppe i höger kant. Kanske problemen är fixade?

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Var och kollade på onoff, siba och alla dom andra affärerna precis. Intrycket jag fick var att plasma skärmarna har en mjukare, behagligare och oftast bättre bild gämfört med lcd skärmarna.

Men just nu står valet mellan en 32 tums lcd hdtv eller en 42 tums plasma hdtv.

Hittade denna Sony plasma på pricerunner, verkar intressant tycker jag.
Men är det verkligen hdtv klar fast den saknar YPbPr kontakt ?

Sony länken :
http://www.sonystyle.com/is-bin/INT...roductSKU=FWD42PV1/B&RequestChannel=SonyStyle

Pricerunner länken :
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/354869/details

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Loy skrev:
Var och kollade på onoff, siba och alla dom andra affärerna precis. Intrycket jag fick var att plasma skärmarna har en mjukare, behagligare och oftast bättre bild gämfört med lcd skärmarna.

Sony länken :
http://www.sonystyle.com/is-bin/INT...roductSKU=FWD42PV1/B&RequestChannel=SonyStyle

Pricerunner länken :

Skulle absolut köpa plasman. Tycker inte lcd är särskilt behagligt att titta på. Känns kornigt och sämre svärta
Dessutom (nu vet jag inte om de är så på alla?) så blir ju bilden mörk om man inte sitter mitt framför tv´n

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Loy skrev:

Sony länken :

Pricerunner länken :
Den är inte HDTV klar, det som avgör om den är HDTV klar är upplösningen på TV´n, den måste minsta vara 1024x768 i upplösning för att klara HDTV.

Solid snake

Guest
Ljunghusen skrev:
Skulle absolut köpa plasman. Tycker inte lcd är särskilt behagligt att titta på. Känns kornigt och sämre svärta
Dessutom (nu vet jag inte om de är så på alla?) så blir ju bilden mörk om man inte sitter mitt framför tv´n
Att den blir mörk gäller först och främst gamla/billigare tv's sen så är det ungefär som en bakprojektions-tv, de blir också mörka.

Ska man köpa riktig lcd eller plasma så får man gå in på hifiklubben och kolla för de har bra bild som fasen tycker jag, jämfört med skräpet som säljs på siba och onoff, men de är dock jävligt mycket dyrare, men sen har de mycket bättre bild också.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
R1 Uffe skrev:
Den är inte HDTV klar, det som avgör om den är HDTV klar är upplösningen på TV´n, den måste minsta vara 1024x768 i upplösning för att klara HDTV.

Ofan, det var synd. För den verkade nice för det priset annars. Men är det någon annan som vet hyffsad HDTV plasma för ett bra pris ?

Edit: Behöver man verkligen HDTV ? Är det stor skillnad på en plasma med eller utan det ?

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...