Hjälp mig komma in i matchen...

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Jag skulle behöva en liten spark i röven så jag kommer in i det här med racing ordentligt, nu när det är racedags imorron och allt...

Vilka olika tävlingsklasser finns det numera och vilka regler skiljer dem åt? Motorkapacitet etc. (Ja, 125cc och 250cc säger väl sig själv men vad gäller för superbike och MotoGP? Hur många finns det?)
Vilken är den mest ärofyllda titeln att vinna, Motorcycklarnas Formel 1?

Ja... Kan någon helt enkelt hjälpa mig släppa sargen och komma in i matchen!!!
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Men va är Superbike då? Hur många kubik får köras där, är inte det den största klassen? Och varför är den i så fall inte den mest åtråvärda titeln?

Finns det fler? 500cc finns det fortfarande?
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Excalibur skrev:
Men va är Superbike då? Hur många kubik får köras där, är inte det den största klassen? Och varför är den i så fall inte den mest åtråvärda titeln?

Finns det fler? 500cc finns det fortfarande?

GP 500 Blev motogp till förra året
och nu får man köra med cc upp till 1000 tror jag :confused:

I superbike
så e det vanliga "gat" motorcyklar som körs

sen att det inte är mycket mer än utseendet och namnet som är samma där.. =)

Upp till 1000 där med
ducati regerar
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Excalibur skrev:
Men va är Superbike då? Hur många kubik får köras där, är inte det den största klassen? Och varför är den i så fall inte den mest åtråvärda titeln?

Finns det fler? 500cc finns det fortfarande?

jag är väldigt osäker men jag tror motoGP är 500cc och Superbike är fritt (1000cc)
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Jonne_boy skrev:
GP 500 Blev motogp till förra året
och nu får man köra med cc upp till 1000 tror jag :confused:

I superbike
så e det vanliga "gat" motorcyklar som körs

sen att det inte är mycket mer än utseendet och namnet som är samma där.. =)

Upp till 1000 där med
ducati regerar
OK så Superbike kan jämnföras med typ BTCC eller nåt? Samma chassi men upphottade motorer...

Och för MotoGP gäller 500cc (Eller mer? Vad har Rossi för cc på sin Honda?)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Excalibur skrev:
OK så Superbike kan jämnföras med typ BTCC eller nåt? Samma chassi men upphottade motorer...

Och för MotoGP gäller 500cc (Eller mer? Vad har Rossi för cc på sin Honda?)

Rossis honda är på ca 990cc,väger 145 kg,ger ca 220 hk.


RESPEKT
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Excalibur skrev:
OK så Superbike kan jämnföras med typ BTCC eller nåt? Samma chassi men upphottade motorer...

Och för MotoGP gäller 500cc (Eller mer? Vad har Rossi för cc på sin Honda?)

Rossi har 998 V 5 motor på sin honda
500 hojjarna är borta tills igår.,

500 2-tacks va det förut..

kanske med btcc men chassit e nog lite moddat det med.. har inga regler så man kan se.. finns säker på superbikes oficiella hemsida..
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Ok... Tack för hjälpen.

Då är det med andra ord MotoGP som gäller och inget annat...

Och det är ju tur man kör Honda då... :fakta
Verkar rätt överlägsna.
 

Dali

Rekord i dekaltrimning
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla, STHLM
Hoj
Ingen hoj :-(, MG TF160
Moto GP upp till 1000cc med restr.för vikt bla bla bla

superbike 750cc (4cyl) 1000cc (2cyl)

Supersport 600cc (4cyl) 750cc (2cyl)

Superstock är väl 1000cc och uppåt
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu är det många bud.

MotoGP: Endast prototyper får användas.
Fyrtaktare med max 990 cc slagvolym.
Olika minimivikter beroende på antal cylindrar, enbart hoj.
Turbo/kompressor ej tillåtet.
Körs på "vanligt" bränsle.
Tvåtaktare på max 500 cc får användas men i praktiken så är de utdöda pga prestanda.

250 cc: Endast produktionshojar får användas, inga rena fabriksprototyper.
250 cc tvåtaktare och max två cylindrar.
Minimivikt på hojen.
Turbo/kompressor ej tillåtet.
Körs på "vanligt" bränsle.

125 cc. Endast encylindriga 125 cc tvåtaktare
Minimivikt på hoj och förare samt enbart hoj.
Turbo/kompressor ej tillåtet.
Körs på "vanligt" bränsle.

SBK: Baserat på homologiserade "gathojar" dvs du ska kunna köpa modellen i affär, utan trim och extradelar.
Max cylindervolym på 1000 cc. Enbart fyrtakt.
Fyrcylindriga motorer har restriktorer i insuget.
Två och trecylindriga har det inte, nästa säsong får alla restriktorer.
Inga kolfiberbromsar får användas.
Kåporna måste ha samma utseende som gatmodellen.
Fjädring och andra komponenter får bytas.
Turbo/kompressor ej tillåtet.
Körs på "vanligt" bränsle.

SS 600: Baserat på homologiserade "gathojar"dvs du ska kunna köpa modellen i affär, utan trim och extradelar.
Ännu striktare regler för trimning av motorn. Enbart fyrtakt.
Fyrcylindriga motorer på max 600 cc.
Tvåcylindriga på max 750 cc.
Körs med mönstrade "gatdäck". Dvs gummiblandningar som du inte kan få tag på i handeln men mönstret ska vara likan som produkt i handeln.
Turbo/kompressor ej tillåtet.
Körs på "vanligt" bränsle.

Det är olika arrangörer av serierna. MotoGp och 250 samt 125 drivs av Dorna.
SBK och SS drivs av Octagon/Flammini.

Kolla på www.fim.ch för exakt tekniskt reglemente.
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Efter många olika bud hitådit så fick faktist gubbstrutt till den enda förklaringen värd namnet, dessutom inte ett enda fel :bow

Edit:

Supersportdäck ska gå att köpa över disk... kravet är att dom är Dot-märkta, dvs gatgodkända. Om sedan VM-däck (handplockade batchar) går att få tag på här hemma för en vanlig dödlig är en annan sak..

/B
 
Last edited:

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Bj.O.rn skrev:
Efter många olika bud hitådit så fick faktist gubbstrutt till den enda förklaringen värd namnet, dessutom inte ett enda fel :bow

Edit:

Supersportdäck ska gå att köpa över disk... kravet är att dom är Dot-märkta, dvs gatgodkända. Om sedan VM-däck (handplockade batchar) går att få tag på här hemma för en vanlig dödlig är en annan sak..

/B

Finns faktiskt ett fel till. Titta bara på typen av hoj som tillåts i GP250. Ska inte vara prototyp där, utan enbart produktionsracers och inga rena "fabrikare" längre.

/M
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
EazyLiving skrev:
Finns faktiskt ett fel till. Titta bara på typen av hoj som tillåts i GP250. Ska inte vara prototyp där, utan enbart produktionsracers och inga rena "fabrikare" längre.

/M

Jo.. men det är skillnad på produktionsräsers å produktionsräsers i vicket fall.. tillgången till kitdelar innebär att det finns smygfabrikare därute i vm-cirkusen likt förbannat.. hähä..

/B
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
Jo.. men det är skillnad på produktionsräsers å produktionsräsers i vicket fall.. tillgången till kitdelar innebär att det finns smygfabrikare därute i vm-cirkusen likt förbannat.. hähä..

/B

Just det! :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
Finns faktiskt ett fel till. Titta bara på typen av hoj som tillåts i GP250. Ska inte vara prototyp där, utan enbart produktionsracers och inga rena "fabrikare" längre.

/M

Nu skojar jag inte utan frågar helt uppriktigt:

Vad är skillnaden på prototyp-räser, produktions-räser eller fabrikare??? Jag kan ana mig till en viss skillnad men det finns ändå möjligheter i det hela som gör mig osäker.

OM jag hade förstått skillnaden rätt här så hade inte VM-hojarna varit så mycket snabbare än EM-dito....väl?

Varför 250GP är ointressant?? Luddiga regler är en av anledningarna.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Goodstuff skrev:

Skitsamma om de följer reglerna till punkt å pricka, att skriva prototyp på GP250 är FEL, FEL, FEL likt förbannat!! :fakta

Å du Bj.o.rn sa att han inte hade ett enda fel.... Kanske det är därför man blir lite obstinat!! Jääla amatörexpert!! hehehe :D

P.S
Genomlevde svensk eurosport i helgen, å inte en kommentar från dig trots alla uppenbara felsägningar och klavertramp! :mad:
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chrille skrev:
Nu skojar jag inte utan frågar helt uppriktigt:

Vad är skillnaden på prototyp-räser, produktions-räser eller fabrikare??? Jag kan ana mig till en viss skillnad men det finns ändå möjligheter i det hela som gör mig osäker.

OM jag hade förstått skillnaden rätt här så hade inte VM-hojarna varit så mycket snabbare än EM-dito....väl?

Varför 250GP är ointressant?? Luddiga regler är en av anledningarna.

Prototyp = Enstaka exemplar
Fabriksräser = En begränsad serie med mycket exklusiva fabriksgrejjor som inte går att köpa för gemene man, t ex Hönas A-kit
Produktionsracer = Går att köpa för den som har pengar. Fri trimmning gör att man kan få dem att gå lika fort som de andra, men man får inte använda exklusivt framtagna delar som ingen annan kan köpa. Därav kan t ex Höna inte ha A-kit till speciella förare, utan måste tillhanda hålla dessa till alla. Om de sen har råd att köpa dem, är en annan fråga. ;)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top