Hjälp mig med val av första cross/endurohojen

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Har kört landsvägshoj sen 2008. Har en del bandagar i bagaget.

Vill nu pröva på att köra enduro. Jag är för feg för motocross utan tanken är att mestadels köra på endurobanor. Bor i Surte så det är Kollanda, Lilla Edet, Stenungsund mm som är de närmaste banorna.

Jag har NOLL erfarenhet av enduro. Har kört några meter med en KTM 450 SX. Tänker följande:

Jag vill börja med en relativt billig enduro/cross. 20-30k max. Tvåtakt vore jättekul och kanske det rätta valet när man handlar såpass gammalt? En sliten fyrtaktare kan bli rätt dyr rätt omgående.. Nackdelen med gamla tvåtaktare är att urvalet inte är enormt om man kollar på endurohojar utan det är oftast äldre motocrosshojar.

Tvåtakt eller fyrtakt? MX eller enduro? För 20-30 är MX urvalet mycket större, men är det en bra ide? Vad är det minimala jag bör göra på en MX hoj för att få den enduroduglig? Jag vill inte höja min budget ännu innan jag provat på sporten. Om det nu skulle vara svinkul så hade jag kunnat tänka mig investera mer i en hoj.

Läser gärna eran input!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För 20-30 tusen får man en ganska lite då.. En cross som man ska bygga om för enduro så behöver fjädringen göras mjukare å de kostar sina sköna tusenlappar..
En cross har agresivare gång å färre växlar samt svårare att köra långsamt å mjukt...
Köp helst en enduro från början istället..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp inte för stort !!!
En 250 fyrtakt är bra att börja med
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
För 20-30 tusen får man en ganska lite då.. En cross som man ska bygga om för enduro så behöver fjädringen göras mjukare å de kostar sina sköna tusenlappar..
En cross har agresivare gång å färre växlar samt svårare att köra långsamt å mjukt...
Köp helst en enduro från början istället..
Det vill jag också göra men tror inte jag hittar något i min prisklass?
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Förlåt om jag snor din tråd här men jag har också varit sugen på att köra enduro. Har dock likt dig ingen erfarenhet och det känns spontant lite satsigt att köpa hoj, utrustning, för min del även transportmöjligheter till banan mm. För något man inte har någon aning om att man faktisktttycker är skoj i praktiken, inte bara teorin.

Jag undrar därför om det finns det något sätt att testa på utan så mycket comittment. Har försökt googla men hittar inga typ "prova på dagar" eller liknande som inte är riktade till barn.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Du har redan fått bra tips. Köp som sagt en färdig enduro, man vill ha anpassad fjädring och mjuk gång i motorn bland träd och stenar. När det gäller storlek så räcker 250cc för fyrtakt gott och väl. När det gäller tvåtakt så är valet friare, du kan köra allt mellan 125-300cc. Det är dock ett jädrans växlande med en 125:a för att hålla varvet på motorn. Min 300 har samma toppeffekt som en 250 men med bättre bottendrag.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Förlåt om jag snor din tråd här men jag har också varit sugen på att köra enduro. Har dock likt dig ingen erfarenhet och det känns spontant lite satsigt att köpa hoj, utrustning, för min del även transportmöjligheter till banan mm. För något man inte har någon aning om att man faktisktttycker är skoj i praktiken, inte bara teorin.

Jag undrar därför om det finns det något sätt att testa på utan så mycket comittment. Har försökt googla men hittar inga typ "prova på dagar" eller liknande som inte är riktade till barn.
Om du kan komma i kontakt med någon så låter de dig prova säkert. Men vet att vissa banor enbart är öppna för medlemmar och/eller endurolicens. Vet att det finns endagslicenser att köpa dock!
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Köper du en cross så kommer du få kärringstopp i tid och otid på endurobanan. En enduro är det självklara valet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag var i den situationen för några år sen och köpte en Husaberg TE 250 -11. Hittade en firma som var hjälpsam att plocka fram utrustning åt mig för rimliga pengar och så gick jag med i den lokala klubben. Efter några försök i skogen kunde jag konstatera att astma och övervikt är dåliga sällskap i skogen.
Att jag valde tvåtakt är för att jag tycker det är enklare att skruva med och så låter det inte lika illa som fyrtaktsenduro.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gamla fyrtaktare där man bara har föregående ägares vittnesmål om hur den servats är lite som tickande bomber. Men köper du en med budget för att byta kolv, kamkedja ev ventiler innan du börjar köra så kan du troligen räkna med många timmar innan det kostar mycket pengar igen.
Sen vet man aldrig säkert med gamla crosshojar, igår rev jag en crf450 som vevstaken gått av på och slagit sönder blocket och avgaventilerna. Fin kolv, kamkedja och inga skurna lager. Helt enkelt bara en brusten vevstake med följdskador på det.

Med tvåtakt räcker det ju att ta lös avgasröret och med ficklampa besikta kolven genom avgasporten så vet du om du behöver byta kolven. Sen har ju 2t tätare mellan kolvbyten och kostar mer i bränsle tillsammans med 2t-oljan. Tvåtaktarens lite mer explosiva effektkurva gör ju också att den dels nöter hårdare på däcken men också att det är viktigare med bra däck på den.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Gamla fyrtaktare där man bara har föregående ägares vittnesmål om hur den servats är lite som tickande bomber. Men köper du en med budget för att byta kolv, kamkedja ev ventiler innan du börjar köra så kan du troligen räkna med många timmar innan det kostar mycket pengar igen.
Sen vet man aldrig säkert med gamla crosshojar, igår rev jag en crf450 som vevstaken gått av på och slagit sönder blocket och avgaventilerna. Fin kolv, kamkedja och inga skurna lager. Helt enkelt bara en brusten vevstake med följdskador på det.

Med tvåtakt räcker det ju att ta lös avgasröret och med ficklampa besikta kolven genom avgasporten så vet du om du behöver byta kolven. Sen har ju 2t tätare mellan kolvbyten och kostar mer i bränsle tillsammans med 2t-oljan. Tvåtaktarens lite mer explosiva effektkurva gör ju också att den dels nöter hårdare på däcken men också att det är viktigare med bra däck på den.
Men hur är det med en 125 tvåtaktare på endurobana? Låter svårkört. Kan faktiskt köpa en 125 exc i den prisklassen!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
många hojar är lättkörda om man är skaplig på att köra, men är man nybörjare så bör man vara ödmjuk inför uppgiften.
Är man duktig klarar man av 125 2takt eller 500 4takt. är man rookie är det roligare och mer utvecklande med något lättkört, typ enduro 250 4takt.

Jag kör själv en 300 2t den är otroligt snäll (har kört ganska mycket), men kan vara ett fruktansvärt tråkigt monster om man är ovan.

Upptäcker man att man att det är kul och man har köpt fel hoj så byter man ...
Alla enduros och MX kräver ett visst underhåll, -man skall inte vårda ihjäl dem, men de kan inte heller ignoreras .
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men hur är det med en 125 tvåtaktare på endurobana? Låter svårkört. Kan faktiskt köpa en 125 exc i den prisklassen!

Är man helt nybörjare så funkar 125 bra, den väger ju lite och blir lätthanterlig.

men börjar man vilja köra snabbt så är det svårt med 125, man måste alltid ha rätt växel och ha farten med sig igenom kurvorna, man får aldrig tappa farten för då tar det en evighet att få upp farten igen.
För en motionär som vill träna sporadiskt men ändå köra tävlingar är den därför ett mindre bra val.

Det är samtidigt vad som gör det roligt att köra 125, dom är krävande och straffar dig direkt för misstagen.
Tränar man regelbundet så man kan piska en 125a så är den marginellt långsammare än större hojar runt en bana.

Sen kommer tillkommer det att 125 har kortare intervall på kolvarna, sista 125an jag körde skulle enligt manualen ha kolvbyte var 18e timme, jag testade mig fram till att 25h funkade för mig utan att dom var allt för slitna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Skulle jag köpa en gammal billig enduro cykel skulle jag försöka hitta en välskött Yamaha wr 250. Eller som någon skrev innan en KTM 200
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och inte minst alla kör fast någon gång o när bara styre o sadel sticker upp ur surhålet är en lätt hoj att föredra.

2T 125 eller 250 utan tvekan minimala kostnader o skapligt bra priser..

SSom 2T mannen skrev. 10 år gammla 4T är tickande bomber o en total rasad motor ja då är det bara att skrota ned resten o sälja delar. Alla 4T mx/enduro har ganska täta oljebyte o kolvbyte i vissa fall vevstaks byten. Dyrt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle jag köpa en gammal billig enduro cykel skulle jag försöka hitta en välskött Yamaha wr 250. Eller som någon skrev innan en KTM 200
Jävligt bra val, men tyvärr väldigt sällan dom dyker upp å gör dom de så förvinner dom fort för ett hyfsat högt pris..
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det enklaste rådet är väl att du skall köpa en så dyr endurohoj du tycker dig ha råd med. Det är svårt att göra några egentliga klipp då billiga hojar är billiga av en anledning.
De som kör mycket byter hoj ganska frekvent så omsättningen på hojar är hög och marknaden generellt mer kunnig och medveten än landsvägs-dito, småkids på åkerlappskörande och alldeles för stora crosshojar undantaget.

Och köp en färdig enduro. En cross i skogen gör ingen nybörjare glad.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top