Hjälp mig välja mellanklasshoj?

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Jag hade tidigare tänkt köra min Daytona på mellanklass kortet . Men tycker det är dumt att låta den gå som 25kw när den har mycket mer att ge så säljer den istället och sätter på alla kåpor.

Hursomhelst, har börjat titta på lite andra motorcyklar då. Dom jag framför allt tittat på är Yamaha MT-03 och Yamaha WR250X. Även sneglat lite på KTM 690 SM (Anknäbben).
Budgeten ligger runt 25-35k. En sak som är relativt viktig är väl att den inte ska vara katastrofal att skjutsa på och att den ska klara av motorväg och eventuellt någon resa.

MT-03 känns väl bäst just nu, känns som den har bra lastmöjligheter, lätt hanterlig och rolig, ser okej ut att skjutsa på (?). WR250X känns kanske inte som någon vidare "reshoj"? Och jag blir lite avskräckt från KTM när det gäller service. Läste om vad en Adventure kostade vid 1000mil service och det var ju uppemot 8000kr. Har redan en bil (Mini/BMW) som har tillräckligt höga servicekostnader.

Så nu behöver jag eran hjälp. Kanske har jag missat någon bra mellanklass hoj? Kawasaki ER6-N vet jag finns, men lite könslös i mitt tycke. Och FZ6-S ser lite tråkig ut.

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Klara av motorväg kan du skippa mt-03 medsamma tyvärr. Alldeles, alldeles för höga varv för att det ska vara bekvämt. Dock är den helt okej att skjutsa på. Ingen tvivel om att mt trivs på kurviga vägar. Där är den grymt lätt att slänga runt och känns riktigt smidig. Men motorväg eller långa raka 90 vägar är den en pina. 6000 varv i 5 växel och varstoppen går in vid 7500 kan få vem som helst att bli idiot:gnissla

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Klara av motorväg kan du skippa mt-03 medsamma tyvärr. Alldeles, alldeles för höga varv för att det ska vara bekvämt. Dock är den helt okej att skjutsa på. Ingen tvivel om att mt trivs på kurviga vägar. Där är den grymt lätt att slänga runt och känns riktigt smidig. Men motorväg eller långa raka 90 vägar är den en pina. 6000 varv i 5 växel och varstoppen går in vid 7500 kan få vem som helst att bli idiot:gnissla

Ifall man nu vet att man ska iväg på en resa kanske man kan gå upp en eller två taggar på framdrevet så försvinner problemet?

jojride

Medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Yamaha TDM 850 91:a
Er6n må vara könslös men en riktigt trevlig hoj! Utmärkt att skjutsa på och vill du ha ngt sportigare stuk finns ju Er6f.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
fz6-s är annars riktigt trevlig, skön sittställning för både kurviga vägar och längre resor.
framkåpan är ju tyvärr gräsligt ful så den är borta, planeras att byta styre och några taggar mer på det bakre drevet och rensa baken lite så får man en helt ok maskin:) blir lite blåsigt utan kåpan upp emot 150 men är absolut inget jag störs utav.

med 25kw strypningen i så blir den dock en aning svag, speciellt om man skall ha väldigt tung packning eller skjutsa på den.

annars så är kåtten riktigt fin den med, endast hört bra saker om dem:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
250 ninja, 25 kw sporthoj. Ser okej ut och är oerhört lättkörd. Ta den uppdaterade modellen isf.

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Könslös fungerar inte för mig, hade en Volvo förut, kände mig besviken varje gång jag såg den så den blev utbytt till en Mini. Så i mitt fall är utseende och karaktär viktigt.

Tycker dom flesta linjerna på FZ6-S är märkliga, även på N modellen.

Jag har tittat på Ninjan tidigare, men den känns lite liten. Speciellt nu efter jag är van vid Daytonan.

Ingen som vet något om service intervaller och kostnader på anknäbben? Samt strypningskostnad? Framför allt servicekostnader som alla säger att dom är skyhöga.

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Åh vilken besluts ångest jag har!

Jag har nästan övergett KTM bara för servicekostnader, Johans MC sa att en 1000mil service kostar 5500kr, kostar lika mycket som min bil gör, och den listan är lång på vad dom ska göra nu!

Funderat lite över Ninja 250R, men när dom nya lagarna går in i Januari är dom värda så lite så det blir inte roligt.
Men ER-6N och MT-03 snurrar runt i mitt huvud. Orolig för MT-03ans 5växlar för när jag vill göra min Norge, som kanske rentav blir iår (?) Om jag får sålt min Daytona tids nog. ER-6N känns som att det är svårt att klaga på den, men den är inte heller bäst på något. Sen har jag tittat lite på Ducati Monster också. Äsch jag har fan tittat på allt! Det jag minst vill ha är hur som helst sporthoj, vill ha något lättkört, snällt för passageraren, bra med kraft, rolig att köra.
Ös på med förslag i 20-40k klassen, som inte kostar 5000kr att lämna in på service.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Inte för att vara petig, men dom flesta 25kw hojarna är lite orkelösa... :näsblod dock går dom relativt jämnfort, en strypt xj900 går hyfsat jämnt mot en ninja 250 kan jag iaf säga.

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
Ducati 600 med förgasare kostar 50kr att styrpa och tar 5min.

Vilka årsmodeller är det med fögge? Vill helst undvika fögge.

Inte för att vara petig, men dom flesta 25kw hojarna är lite orkelösa... :näsblod dock går dom relativt jämnfort, en strypt xj900 går hyfsat jämnt mot en ninja 250 kan jag iaf säga.

Sa ju aldrig att den skulle vara strypt 365dagar om året ;)

Kawasaki Z750/Z1000 tankar om dessa?

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Sv650s, gärna den yngre generationen. Snygg, lätt och ok med pulver.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har haft 2 er6or , det är som du säger , den är inte bäst på något men bra på allt!
+ Den är sjukt billig att försäkra
+ Den har billiga servicekostnader , betalade precis 500kr för min 600mila service på min 2012a.
+ Den går att köra förvånadsvärt fort med även på bana!
- Effekten på rakorna , i kurvorna duger den gott
- Vanlig?

Strypningen som gör er6 till 25kw är endast en skruv som förhindrar fullgas , lätt att plocka bort och sätta på .

Tror er6 är ett betydligt bättre väl än mt-03 då effekten är så låg i mt-03.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hast skriver
den ska klara av motorväg och eventuellt någon resa
Stryk då KTM690. En kollega på jobbet körde 2011 under semestern ner till Blekinge från Göteborg under en dag och sedan efter några dagar i Blekinge hem igen. Dom resorna (eller rättare sagt vibrationerna) gjorde att han sålt KTM690 och köpt en Firestorm. Vibrationerna på KTM 690 njuts bäst i små doser. Och det är inte 35 mil på en dag.

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Slår också ett slag för Ducatis småmonster.. 620, 600.. Även deras 620ie är strypbar (och avstrypbar) med en simpel trottelspärr. Motorväg, njae.. Det är väl en akilleshäl.

Men karaktär finns!

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
DRZ400S/SM kanske?

Tittat på dom, men tilltalar mig inte riktigt!

Sv650s, gärna den yngre generationen. Snygg, lätt och ok med pulver.

Tittade på dessa innan jag köpte Daytonan, väldigt märkligt designspråk enligt mig.

Har haft 2 er6or , det är som du säger , den är inte bäst på något men bra på allt!
+ Den är sjukt billig att försäkra
+ Den har billiga servicekostnader , betalade precis 500kr för min 600mila service på min 2012a.
+ Den går att köra förvånadsvärt fort med även på bana!
- Effekten på rakorna , i kurvorna duger den gott
- Vanlig?

Strypningen som gör er6 till 25kw är endast en skruv som förhindrar fullgas , lätt att plocka bort och sätta på .

Tror er6 är ett betydligt bättre väl än mt-03 då effekten är så låg i mt-03.

Ja jag faller bara mer och mer för ER-6an. Var och tittade på 2012ans modell idag på Johans MC, var nästan så jag gick därifrån med en helt ny ER-6! Haha!

Hast skriver

Stryk då KTM690. En kollega på jobbet körde 2011 under semestern ner till Blekinge från Göteborg under en dag och sedan efter några dagar i Blekinge hem igen. Dom resorna (eller rättare sagt vibrationerna) gjorde att han sålt KTM690 och köpt en Firestorm. Vibrationerna på KTM 690 njuts bäst i små doser. Och det är inte 35 mil på en dag.

Ja jag har nästan strykt KTM, den verkar inte vara det jag söker just nu!

Slår också ett slag för Ducatis småmonster.. 620, 600.. Även deras 620ie är strypbar (och avstrypbar) med en simpel trottelspärr. Motorväg, njae.. Det är väl en akilleshäl.

Men karaktär finns!

Ska då allt ha Monster i bakhuvudet!

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Kom på att jag ju faktiskt kört körskolans F650GS (den nya från 08) i strypt skick. Var faktiskt en helt ok körupplevelse. Har ju kanske inte utseendet med sig som andra hojar som nämnts men rent praktiskt tror jag den är väldigt svårslagen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...