Hjälp någon.. Har ett konstigt läte från motorn

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo som sagt hojen låter konstigt.
Kan börja med att skriva att den har skurit (hål i kolven) :4skrika och då monterade jag ett icke fräsht cylinderpaket jag hade hemma med dålig cylinder/kolv.
Efter denna lilla incident så kom det ett ljud när jag varvade ur motorn. ca 8k varv så kom det detta spec ljud som låter ungefär som ett trasigt lager. ni vet detdär ljudet som om det blåser hårt eller nåt.. aja.. kanske någon som vet vad jag snackar om. JAg har inte riktigt vågat köra med hojen me tanke på ljudet.
Som sagt de kommer när man varvar ur och håller i sig ett tag. När jag varvar ner motorn så efter en stund så slocknar det. de värkar inte ha något spec varval eller så. det låter alltid likadant, varken högre eller lägre.
Kört 20 mil nu och igår försvann ljudet.. Jag blev jättelycklig :) , tänkte att jag nu skulle våga ta mig en runda. Låg och pressade motorn en sträcka och efter det så kommer de ljudet fram igen, fast nu när jag bara varvar 3k.
JAg har ingen aning om det är något "farligt" eller vad det kan vara om jag vågar ignorera ljudet.

Väldigt tacksam för alla svar och funderingar. kanske att ni kan hjälpa mig luska ut va det är. :huvet

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jag lägger mina 5 ören på kolvringarna.

Du tror det asså?.. att dom kan börja låta och sluta låta ibland bara sådär för att jag varvar.. alltså jag har ingen kunskap inom området, skönt i så fall när jag byter cylinder/kolv snart så lär de försvinna.
Vad grundar du det på föresten.. hade varit spännande att förstå det också.. varför det skulle kunna låta från ringarna. :rolleyes:

Har ju inte varit så förut. Och de förra inlägget om lager.. alltså.. det borde väl inte påverka.. (belasta så att de pajar) ett lager när de går hål i kolven?.. slår ju inte till eller nåt.. tappar ju bara kompet helt. fast jag tycket att ljudet liknar ett trasigt lager.. men jag är dålig på att urskilja.. :3freak

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
shoik skrev:
jaja, förmodligen något lager....
tror du att det skulle kunna vara vevlagret som låter så?.. eller de som sitter vid kolvbulten?.. fast de snurrar väl aldrig helt. :7peta
Väldigt glad för alla svar.

Solid snake

Guest
shoik skrev:
När en polares ramlager var dåliga så lät det som om någon satt med en hammare och slog innefrån....

liknande???

Så låter det också när kolvringarna slår mot portarna, väldigt lika ljud isf.

Jag tycker lager ska rassla mer.

Inte låta kling kling kling med väldigt korta intervaller o ett vinande ljud.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Solid snake skrev:

mmm iofs sant, men hans motor var inne på starol, om den inte ligger kvar :)
tror dom bytte ramlager och kolv kit m.m.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
spectre skrev:
Tror som shoik att det är nått lager!

Försök att be nån varva din hoj så du kan lyssna vart fan det kommer ifrån, så jävla svårt ska det väl inte vara

Jo visst det kan jag mycket väl göra. Fast det raslar inte eller så. jag kanske utryckte mig fel. det är inget som knackar eller slår.. bara typ "blåser".. såntdär shhhhhh.. ljud.. :confused:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:

:confused: pajar inte hela skiten om dom går mot portarna? eller ajg vet inte ens om jag har portar. :p tror jag förstår vad du menar.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
:confused: pajar inte hela skiten om dom går mot portarna? eller ajg vet inte ens om jag har portar. :p tror jag förstår vad du menar.

Dom behöver inte paja, dom går inte så långt in, dom slår bara mot kanterna om du fattar vad jag menar.

Ta av cyllen sen o kolla om portarna är lite ojämna i kanterna, då har ringarna slått mot portarna.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Dom behöver inte paja, dom går inte så långt in, dom slår bara mot kanterna om du fattar vad jag menar.

Ta av cyllen sen o kolla om portarna är lite ojämna i kanterna, då har ringarna slått mot portarna.

Jo det skulle kunna göra.. sen så gäller de att man orkar plocka ner. Hade varit schysst om man kunde luska ut det utan att plocka isär.. ska endå byta cylinder och kolv snart igen. Men jag tänkte på de du sa med att dom slår emot lite granna?.. skulle dom slå emot mindre för att man inte varvar?.. eller så.. aja.. kan inte rå för att jag är dum.. :näsblod

Solid snake

Guest
Det blir ju varmare när du varvar mer, alltså krymper cyllen o kolven o ringarna expanderar, därmed så slår dom emot mer. :)

(jag bara gissar nu :hihi )

Det kan väl vara så att det inte hörs så mycket när dom går över portarna på lågvarv o börjar höras mer o mer för att dom slår emot fortare när du varvar. :va

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Solid snake skrev:
Det blir ju varmare när du varvar mer, alltså krymper cyllen o kolven o ringarna expanderar, därmed så slår dom emot mer. :)

Cylindern krymper väll inte?

:va

Därimot expanderar väll kolven precis som du skrev.

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Cylindern krymper väll inte?

:va

Därimot expanderar väll kolven precis som du skrev.

Kolven expanderar ja, enda hållet den kan utvidga sig på.

Cylindern krymper, enda hållet den kan utvidga sig på, så den nyper vettu.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:

(jag bara gissar nu :hihi )

Det kan väl vara så att det inte hörs så mycket när dom går över portarna på lågvarv o börjar höras mer o mer för att dom slår emot fortare när du varvar. :va

hmm.. men det kostiga då är att ljudet ligger kvar några sek efter att man har varvat.. så du menar att om motorn går kallare.. "kan jag kolla på mäteren" så borde det låta mindre.. det är ju ett jättebra sätt att kolla om det är det :) tack så hämskt mycket :tummenupp

Solid snake

Guest
philsson skrev:
hmm.. men det kostiga då är att ljudet ligger kvar några sek efter att man har varvat.. så du menar att om motorn går kallare.. "kan jag kolla på mäteren" så borde det låta mindre.. det är ju ett jättebra sätt att kolla om det är det :) tack så hämskt mycket :tummenupp

Cyllen o kolven blir inte kall direkt utan värmen sitter kvar ett bra tag.

Detta är det enda jag kan tänka mig + att det bara är en till av mina dumma teorier. :banana

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Cyllen o kolven blir inte kall direkt utan värmen sitter kvar ett bra tag.

Detta är det enda jag kan tänka mig + att det bara är en till av mina dumma teorier. :banana
MEn det verkar stämma rätt bra. :) det är bara ut och testa om det håller i sig längre när motorn är lite varmare.. eller kan lager tror göra samma sak.. typ låta när dom är varmare tänkte jag.. :va aja.. :) får börja med att köra en provrunda.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024