Hjälp snälla!!

Twentyfourseven

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690SM -09
Har sedan 2 veckor tillbaka längtat på att få hämta min ktm 620 me nya dubbla sebring helsystem och tm40 förgasare, och det gjorde jag så sent som igår. kunde bara starta upp den eftersom det var så sent men viljket ljud :crash :yoparty

Dagen därpå ska ja ta min första tur me den, första turen i år faktiskt. DEn går å låter perfekt och efter att ha åkt några mil kunde ja inte bli mer nöjd, MEN sen så får ja in friläget och varvar till en del, det börjar pysa från motorn å massa olja sprutar ut :confused: :huvet . Ja kör in till kanten en bit längre bort där det droppar ut en del olja. mcen kördes sen hem i släp och står nu i garaget 2h senare.

Faktum är att ja själv inte märkte vad som hände. Det var först när min farsa som låg bakom börja tuta som ja stanna och upptäckte det. Så motormässigt fungerade den, kändes det som.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Tacksam för alla svar
 
Last edited:

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Min första spontana fråga blir... Vart kommer oljan ifrån?

Det borde inte vara så svårt att hitta vart det läcker ut... Har oljepluggen gett sig och allt sprutat ut undertill?

/Lucky9
 

Twentyfourseven

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690SM -09
Om vi säger att du tittar på den bakifrån så är det ingen olja på vänster sida, inte undertill heller. Det har stängt upp lite på höger sida av cylindern och höger sida av förgasaren. Sen har det runnit massa ovanpå blocket så att säga.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
ingen som har nån idé?

Jodå. Dom har bara inte vaknat än. :)

Tillsvidare så får väl jag svara...

Steg 1 borde väl vara att klura ut exakt vart det läcker ifrån.

Det låter du som om den skjutit nån packning. Det borde du kunna se om du följer alla skarvar.

I övrigt är det väl bara att gå igenom motorn och se så att allt sitter kvar... Det är ju inte direkt ovanligt att KTM'er tappar skruvar och sånt på grund av vibrationer.

Det borde följa med en livstidsprenumeration på ett stort sortiment av Loctite's produkter med varje KTM...

/Lucky9
 

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Hmm:va
Du har inte kollat om slangen för vevhus-ventilationen
har hoppat av?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hmm:va
Du har inte kollat om slangen för vevhus-ventilationen
har hoppat av?

låter inte rimligt att den skulle spruta ut så mycket olja därifrån. Din motor verkar ju funkar? Du har ju inte slått i något så en spricka i blocket är väl utesluten, måste ju vara någon packning någonstanns. Kanske om du har tur är det bara en packbox till drevet, växelspetaren eller liknande. Höger sida cylindern säger du, vilken sida sitter kedjan på? Tänkte på att framdrevet lär skvätta upp en hel del olja om packboxen skulle ryka där. Bara att leta tycker jag, vi kan inte göra det åt dig. Om inte annat, häll i lite olja och starta hojen i garaget efter att ha gjort rent ordentligt. Du borde se om det sprutar någonstanns. Risken är ju dock att lager och sånt gått torrt, hur mycket olja hade du kvar i motorn när du fått hem hojen? :confused:
 

Pål1

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
kalmar
Hoj
gsx 1100
Jag hade det så på min dr 650 då satt ett litet lock till olje filtret på höger sida och när O ringen va dålig så sprutade det olja i högt tryck därifrån och innan jag viste var det va så trodde jag att det kom från cylindern!! vet inte hur det ser ut på din men , en tanke!
 

Plupp

It can never be inough lubricant...
Gick med
4 May 2004
Ort
Östersund
Hoj
Husa 650 -08, Ducati hypermotard 1100
Fartvinden kan ju göra att oljan spridsut å att d ser mer ut än vad det är.
Men som tidigare sagts så är det nog nån packning lr packbox som som gått om d e som du säger att motorn funkar. På höger sida säger du, skulle kolla antingen packboxen till kicken om den har fari lr transkåpan på samma sida.

ingen som har nån idé?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
:va Hur svårt kan det vara.

Det är ju bara att tvätta motorn och starta den. Då ser man ju direkt vart oljan kommer ifrån.
 

Twentyfourseven

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690SM -09
okej tack för alla svaren, får väl hoppas på att det bara är nån skruv eller packning som gått, är inte så haj på motorer. Har kollat lite på motorn och funnit ett mystiskt runt hål, inte hål rät in i motorn men typ några millimeter in precis som om det skulle sitta en skruv eller slang där men vet inte hur det ska se ut, eller såg ut innan, hehe. Jag får väl ta en bild på det i morrn.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top