Hjälp! Startar ej! Vad e trasigt?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
I går när jag kom hem var bildskärmen släckt! Jag bytte skärm och konstaterade att det inte var fel på skärmen eftersom att den fungerade i en annan dator! Det blir alltså inte bild i den trasiga datorn med någon skärm! Om man startar om skärmen kommer meddelandet "No signal input". I vanliga fall brukar man höra ett relä som startar skärmen men så är det alltså inte längre! Jag har en dator med inbyggt ljud+grafikkort. På den tiden den startade fick man tycka på F1 ett par sekunder efter start för att komma vidare! Datorn pep till 3 ggr för att göra en uppmärksam på att trycka F1! Jag har lyft på locket och alla flätar startar, DVD:n lyser och känner man på hårddiskarna så märker man att dom spinner! Med andra ord - allt är som vanligt! Om man bortser från att bildskärmen inte får någon signal! Jag har beställt ett nytt grafikkort... men det är ju bara en ren chansning! Jag behöver expert-råd! Någon? :Bugar

lossa och sätt tillbaka ram-minnet.
Något som funkar ibland är att starta och stänga av den ett par ggr.

Haft liknande problem 2 gånger. Första gången hade processorn gett upp, andra gången moderkortet.. Compaq? :D

När jag hade moderkortsfel (låter som ett samtal på vårdcentralen)....så blev skärmen helt vit. Dvs det gick fram signal men ingen riktig bild.

Eftersom grafikkortet du har verkar integrerat på moderkortet så fínns det inte så mycket att välja på egentligen. Moderkortsfel.

Har du tur så är det grafikprocessorn som gett upp, och då bör det fungera med det grafikkort du beställt. Är det generalfel på moderkortet så blir det nog en ny dator snart.

Hoppas det fungerar med kortet, posta gärna en update sen.

/SSB

cRoC skrev:
Haft liknande problem 2 gånger. Första gången hade processorn gett upp, andra gången moderkortet.. Compaq? :D

Compaq? Vilket jävla påhopp!

(Ja, de e en Compaq)

Ska testa att plocka ut minnena som någon skrev...

Om det nu inte hjälper med nytt grafikkort och att joxa med minnena hur vet man då om det är moderkortet eller processorn?

Last edited:
blev så för mig när hdd:n la av........ det lät som den varvade upp men den började inte läsa ....
Är det det så kan man testa att ta loss hdd:n och knacka lite på den på sidan med en gummihammare och sedan se ifall den startar.
Gör den det så spara det du behöver fört som attan och köp en ny hdd.

Mr K skrev:
blev så för mig när hdd:n la av........ det lät som den varvade upp men den började inte läsa ....
Är det det så kan man testa att ta loss hdd:n och knacka lite på den på sidan med en gummihammare och sedan se ifall den startar.
Gör den det så spara det du behöver fört som attan och köp en ny hdd.

Slutade din bildskärm att funka pga. hdd'n?

Vänta nu lite...

Man ska ju kunna få bildskärmen att tändas utan hårddisk och utan minne! Eller?

Har testat med ett annat grafikkort utan att det hjälpte! Ska testa med ett nytt moderkort nu!

Om nu processorn är kasst så startar datorn inte. Om du säger att allt startar som vanligt så är det nog inte moderkortet.
Ang grafikkortet. är det imbyggt eller AGP/PCI kort?.. kan ju vara AGP porten till ex som är bränd.
Om datorn startar som den ska ska du höra 2 pip.. pip, pip innan den startar. :tummenupp

CayLe skrev:
Datorn ska starta utan hdd, men den startar INTE utan ram-minne.

Jo... den ska väll dra i gång Bios? (Tända skärmen). Den borde ju komma så långt att den ska börja räkna minnet?

xtreme skrev:
Jo... den ska väll dra i gång Bios? (Tända skärmen). Den borde ju komma så långt att den ska börja räkna minnet?

Jag har då aldrig lyckats starta en dator utan ram-minne.

Enkel lösning!?

Jag har samma problem på en av mina burkar.
Skärmen står i det sk. "viloläget" och startar inte hur man än bär sig åt.
Det visade sig att det var statisk elektricitet som var boven i dramat.
Gör som jag, prova att dra ur och koppla loss ALLA sladdar i ALLA ändar. Sätt sedan tillbaka dom igen(dock INTE) de inne i burken, utan nätsladdar, skärmsladdar osv).
Voila... det hjälpte för mig

Lycka till!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa