hjälp! svetsare sökes

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Våran Berit behöver fixas lite innan hon återigen på ett säkert sätt får färdas på vägarna, besiktningsmannen hade nämligen några synpunkter (mumlade något om bakaxel och rostiga fästen)... så vi behöver hjälp av någon som är duktig med svetsen. Lämplig ersättning för arbetet kan vi säkert komma överens om. Hör av er till mig eller dawan om ni vill ha "jobbet"! Eller om ni vet någon som kan tänka sig hjälpa till så tjoa. Tips mottages gärna :)

(om ni inte vet vem Berit är, se bild)

Bifogat

• berit.jpg
    berit.jpg
    117.8 KB · Visningar: 57

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan inte påstå att jag är sugen.
Men svets finns, kunskap likaså och lokal som man får ligga med Berit i!

Så dyker ingen jättesugen upp så kan jag ställa upp nån kväll på jobbet i Kalhäll!

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Kamikaze kid skrev:
2622786 Kan inte påstå att jag är sugen.
Men svets finns, kunskap likaså och lokal som man får ligga med Berit i!

Så dyker ingen jättesugen upp så kan jag ställa upp nån kväll på jobbet i Kalhäll!

We love you!!!!!!!!!! :yoparty :tuttar :tummenupp

(de är dock en hel del att göra)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Dawan skrev:
2623003 We love you!!!!!!!!!! :yoparty :tuttar :tummenupp

(de är dock en hel del att göra)

Ja jo när man säger att det behövs fixas lite rost så brukar det gå år ett par kvadrat plåt!

Har svetsat ett par rostiga bilar i mina dar...
Tvi fan! :D

Men det löser sig nog med ett par hejjarop och en galet kul kväll på jobbet!:yoparty

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
jesper skrev:
2622252 Våran Berit behöver fixas lite innan hon återigen på ett säkert sätt får färdas på vägarna, besiktningsmannen hade nämligen några synpunkter (mumlade något om bakaxel och rostiga fästen)... så vi behöver hjälp av någon som är duktig med svetsen. Lämplig ersättning för arbetet kan vi säkert komma överens om. Hör av er till mig eller dawan om ni vill ha "jobbet"! Eller om ni vet någon som kan tänka sig hjälpa till så tjoa. Tips mottages gärna :)

(om ni inte vet vem Berit är, se bild)
Jaså "Berit" har börjat protestera lite :(
Tyvärr så har ju gamla damer en tendens att bli lite rostiga...
Min förstabil var en Golf -75:a den bytte jag nog fasen all plåt på utom golvet och taket :yoparty
(jag jobbade då på en bilverkstad och fick fixa bäst jag ville på fritiden)

Vårda henne ömt och ge henne en rundsmörjning då o då.. ;)

Själv så har "Busen" (man vet aldrig när den ska jäklas med en) bara lite ytrost som jag ska gå på i vinter. "Busen" har även ett rosthål i nedre delen av skjutdörren, men med lite ekonomiplåt som svetsas dit hos farsan i sommar så blir det nog bra. :)

Det stora problemet nu är vattenpumpen :crash
När jag byter pumpen (som självklart drivs på kamremmen) så byter jag kamrem, vattenpumpen, kamremssträckaren, "spännhjul", kylvattnet och generatorremmen till det billiga priset av ca 3,000kr + jobbet 4,000kr :eek: :död

Förhoppningsvis så kan jag och farsan göra jobbet,
men jag är inte säker på att vi kan de då det krävs en del specialverktyg :gnissla

Last edited:

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Kamikaze kid skrev:
2623102 Ja jo när man säger att det behövs fixas lite rost så brukar det gå år ett par kvadrat plåt!

Har svetsat ett par rostiga bilar i mina dar...
Tvi fan! :D

Men det löser sig nog med ett par hejjarop och en galet kul kväll på jobbet!:yoparty

När vi ändå håller på så tycker jag vi trimmar berit lite och ser om det går att få ut mer än 43hk på bakhjulen :banana

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Affe_R1 skrev:
2623512 Jaså "Berit" har börjat protestera lite :(

BÖRJAT protestera!!?? Hon har protesterat ordentligt sen i maj -06 :)

Men som vanligt så uppfattas inte de kvinnliga protesterna som just protester. utan tolkas som lite gnäll...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
jesper skrev:
2623547 När vi ändå håller på så tycker jag vi trimmar berit lite och ser om det går att få ut mer än 43hk på bakhjulen :banana

Grannen på jobbet har en son som har hållit på med sin Transa i ett par år nu...
Den går inte fortare för det.
Så svar nej på den! :D
Men köp min Van så får ni 190 kusar på veven...
Den drar MINDRE Diesel än Berit, jag lovar och svär!

Men kollar man på vad Berit och Busen verkar kosta i underhåll så är VANja riktigt billig i drift och inköp! :tummenupp
Inköp 5000:-
Panik rep på en grusplan i Umeå av samtliga elkomponenter till tändningen 1700:-
Ny elhiss 500:-
Ventilations ruta 400:-
Avgassystem 2000:-

Sen kommer jag få en till van att sno delar ifrån när nuvarande ägaren köper en ny. (Tack DR.Bike för kontakten)

Förbrukning ca 1-1,2 liter milen.

Det går utmärkt att samtala i kupén i 130 om man sänker stereon.

Å så är hon ju snygg som få brunbränd å fin här å där!

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Rost på en transit ? Vad konstigt :rolleyes: Jag spenderade mer än dubbla inköpssumman på service och lite tillbehör på min buss, för att få den i vettigt skick. Men då är det fortfarande rost som inte fixats (men mest ytrost i plåten tack och lov) och en omlackning. Bromsrören bak måste grejas också på något sätt för att inte få nerslag vid nästa besiktning... Att den sedan är utrustad med automatiskt sladd- och spinnsystem är bara en bonus :)

Det fanns planer på att bygga om lite med fler säten o.d., men jag får se om jag orkar - kanske snyggar till den lite och säljer till förmån för något större objekt med färdig inredning.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Jag tycker vi utlyser en tävling...

Vem har den sunkigaste rejsbussen!

Några stilstudier på VANja!
Detta innan Gurra Hs hoj försökte rymma ut genom det ena sidofönstret.
Detta är nu sportigt täckt med Silvertejp!:yoparty

Bifogat

• IMG_4118.JPG
    IMG_4118.JPG
    83.7 KB · Visningar: 43
  • IMG_4125.JPG
    IMG_4125.JPG
    110.3 KB · Visningar: 44

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kamikaze kid skrev:
2624060 Jag tycker vi utlyser en tävling...
Min vara garanterat sunkigast när den köptes :D Du minns väl hur skitig den var i hytten ? Jag tror jag städade ut två-tre kilo grus och oidentifierbar smuts bara där. Klädseln tvättades och ser nu faktiskt ganska OK ut. Men visst finns det diverse fel och brister kvar: dåliga bromsledningar bak, AC:n sänker kylan 2-3 grader max, ventilationsreglaget kärvar fast, mugghållaren fastnar i inre läget, det blåser genom hytten vid sidvind, belysningen av växelindikatorn funkar sporadiskt (man får tända i taket för att se om det är R eller N i osv), Något ryckig i transmissionen ibland (kan vara att den vill byta mellan tredje och fjärde växel vid halvgas), fuktar lite olja från växellåda och viskokoppling, brytmärken på bakdörrarna, lite halvdan handbroms. Och för att inte tala om en törstig Ford-motor som dessutom är klen (toppfartsnotering ca 130 på plan mark).

Men i övrigt så... :tummenupp

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Kamikaze kid skrev:
2624060 Jag tycker vi utlyser en tävling...

Sunkigaste rejsobjektsbuss måste vara den jag och Ina var med Josef och kikade på.
Svante J tipsade om ett objekt som fanns på Blocket (dock ej rätt fordon på bilden:rolleyes: )
Väl på plats visade det sig vara en Norskreggad Iveco som troligen stått still på samma plats 6-7 år minst.
Det var miljökontoret eller nåt sånt som ville att ägaren måste se till att få bort objektet i fråga, allt enligt säljaren själv:tummenupp
Säljaren kom ut endast iklädd skitiga boxerkallingar:eek: , varvid man fick hålla fast Ina från att springa därifrån:glömdet .
Efter letande av fungerande batteri på dom andra skrothögarna som fanns på tomten och även starthjälp från en svets så hoppade motorn så småningom igång.

Tyvärr har vi inga bilder på "pärlan" men vi som var där lär ALDRIG glömma den här händelsen.

Eftersom det inte var någon färdig rejsbuss utan bara ett eventuellt objekt så är den kanske utom tävlan.

Tillägg: Jag behöver kanske INTE tillägga att "pärlan" inte bytte ägare den eftermiddagen.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...