MANGAN skrev:
*vad åker ni på för däck?
*olika däck till olika underlag?
*skär ni själva?? eller funkar michelins motarddäck bra?
*Hårdheter??, har hört några som säger att det ska vara mjukare fram än bak stämmer det??
*olika hårdheter vid olika temperaturer?
Tacksam för många seriösa svar!!
Mvh Mangan
1) Slicks &, när det behövs, regndäck. De flesta fabrikat är representerade på racen. För dom flesta blir det ju det märket man får tag på för bäst pris & som man anser fungera väl.
2) I regn eller vid blött underlag är det så klart regndäck som gäller. I vissa fall när det är förhållandevis mkt grus kör en del med regndäck fram även vid torrt underlag. Vissa hävdar dock att ett väl skuret slicks är överlägset ett regndäck oavsett underlag i torrföre (saknar egen erfarehet att relatera till).
3) Ja man skär däck själv. Det bästa är så klart att köpa en egen däckskärare, men många däckfirmor som håller på med lastbilar har som, om man frågar snäll, man kan få låna utan eller mot smärre ersättning.
Har inte själv provat Michelins däck men har bara hört gott om dom. Dock behövs dom i många fall skäras mer utöver det mönster dom levereras med.
4) Skulle tro att dom flesta kör med den mjukaste blandningen fram & bak eller snäppet hårdare bak. I mitt fall när jag kört på t.ex. Pirelli har det varit supersoft fram & soft bak.
5) Ja temperaturen i banan har viss inverkan. Men störst inverkan på hur varmt däcket blir är oftast underlaget (dvs friktionen).
Begangnade däck går oxå utmärkt att köra på. Hellre köra en hel säsong på beg. sulor än att få hoppa över rejs eller träning för att pengarna är slut. ha oxå i åtanke att du inte behöver alls lika många framdäck som bakdäck. Ett framdäck varar 2-3 gånger längre än motsvarande bak.
Ang. mjukhet på däcken skulle jag tippa på att mjukaste blandning fram & näst mjukast bak är den bästa "allround" setup'en. Men det skiljer ju en del mellan olika fabrikat & jag har testat långt ifrån alla.