Hjälp! Tvåtakts mek. sökes

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Hej!

Vi skulle behöva hjälp av någon vänlig själ som kan förbarma sig över vår Yamaha YZ 250-00. Givetvis mot ersättning i form av, pengar, öl, mat eller vad som nu önskas!

Bakgrund:

Eftersom vi inte kan ett dyft om motorer så lät vi bara säljaren provstarta den så att vi såg att den gick innan vi köpte den.
Första gången vi körde den så gick den bra förutom att den inte gick alls på tomgång. Den blöddrade lite ibland men inte så att det störde.

Sen tvättade vi den (utan lock för luftburken :rolleyes: )

Andra gången vi skulle köra den så gick den sådär. Jag tyckte att när man gasar på så händer ingenting men om man håller gasen så kommer den efter ett tag. Dom som kan köra påstod att jag gasade för lite, körde på för låga varv. Vilket jag köper men tillslut så gick den så dåligt att den blöddrade jättemycket bara jag saktade ner lite för att vända. Efter en liten tur i skogen dog den och vägrade starta igen.

Vi åkte hem, bytte tändstift och sen gick den igen. Eftersom vi hade tvättat den utan locket så skruvade vi loss förgasaren och tog isär den.
Efter det gick den men fortfarande inte på tomgång (spelar ingen roll hur mycket man skruvar på tomgångsskruven)

Sen var vi ute och körde igen. Nu gick den bra på crossbanan (även fast jag fegkörde). Men jag tyckte fortfarande att den inte gick riktigt bra om man tex skulle gasa på lite på en längre raksträcka (man hörde att den fortfarande blöddrar lite). Om det är för att det är nåt fel på den eller om det är för att jag kör på för låga varv innan vet jag inte.

Efter det tvättade vi den igen (den här gången med locket på).
Idag skulle vi kolla om den starta och efter några försök startade den. Björn provkörde en liten sväng (200-500 meter), när han stannade dog den (pga för lite gas) och sen gick den aldrig igång igen..

Det är möjligt att den är sur och går igång om man byter tändstift igen men så ska man väl inte behöva hålla på?
Är det vi som är helt inkompetenta på att köra tvåtakt eller är det något fel på hojen? Nåt fel borde det ju vara eftersom den inte ens går på tomgång.

Finns det nån här som har tid, lust, ork att hjälpa oss så vore vi väldigt tackasamma!

Dr.Bike

Guest
Sb skrev:
2576955 Hej!

Vi skulle behöva hjälp av någon vänlig själ som kan förbarma sig över vår Yamaha YZ 250-00. Givetvis mot ersättning i form av, pengar, öl, mat eller vad som nu önskas!

+ massa ord...

Då jag själv har haft en sån i några år...(sålde den för två år sedan) så har jag nog en viss möjlighet att hjälpa er!

Sb

Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Dr.Bike skrev:
2577160 Då jag själv har haft en sån i några år...(sålde den för två år sedan) så har jag nog en viss möjlighet att hjälpa er!
Det låter kanon!

ReDan skrev:
2577160
fyrtakt.com : )

Jotack, jag ville också ha en fyrtakt (med elstart!) men plånboken sa ifrån..

anpe58

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Yamaha fz1 s Suzuki gsxr 750 Suzuki rmz 450
Har du tvättat ock oljat luftfiltret, låter som om den inte får luft som den skall. Annars kan man prova att sänka nålen lite.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Håller med om luftfiltret - det måste vara rent (tvål och vatten) och sedan inoljat och ordentligt urkramat och torkat. Är kompressionen bra ?

Sb

Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Kamikaze kid skrev:
2578331 Ja!
Visst kan jag det!

Härligt! Två supermeckare på kroken, en doktor och en kamikaze.

Tack för de andra tipsen också. Ska se till att tvätta luftfiltret och se om det gör någon skillnad.

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Sb skrev:
2578819 Härligt! Två supermeckare på kroken, en doktor och en kamikaze.

Tack för de andra tipsen också. Ska se till att tvätta luftfiltret och se om det gör någon skillnad.

ja, för vi måste ut o åka snart igen. :)
/z

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2580571 Ahaaaa...

Seså kivas inte nu, flickan kan ju tycka att vi är retards... ;) :lol

Skaffa fram lite material nu för på Lördag KOMMER jag vare sig du vill eller inte, och då börjar jag spika på ditt garage!!
DET är på riktigt!

Sb

Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Dr.Bike skrev:
2580599 Seså kivas inte nu, flickan kan ju tycka att vi är retards... ;) :lol

Skaffa fram lite material nu för på Lördag KOMMER jag vare sig du vill eller inte, och då börjar jag spika på ditt garage!!
DET är på riktigt!

Aha.. kanske ska passa på att köra dit crossen då så har ni något att göra i fika pauserna :D

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Sb skrev:
2581202 Aha.. kanske ska passa på att köra dit crossen då så har ni något att göra i fika pauserna :D

Eller så kommer ni hit med den och snickrar lite på garaget madans vi funderar på vad felet kan vara! :D
Björn kan ju kolla hur nätverket ska dras! :tummenupp

Dr.Bike

Guest
Kamikaze kid skrev:
2581208 Eller så kommer ni hit med den och snickrar lite på garaget madans vi funderar på vad felet kan vara! :D
Björn kan ju kolla hur nätverket ska dras! :tummenupp

En s.k optimal lösning!

P.S Sb: Glöm isf inte betalningen: En vetelängd!!!

Sb

Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Dr.Bike skrev:
2581219 En s.k optimal lösning!

P.S Sb: Glöm isf inte betalningen: En vetelängd!!!

Ok, lördag it is. Hur dags sätter ni igång? (ni är antagligen morgonpiggare än jag..)

Visst kan jag snickra lite men jag tar inte ansvar för resultatet :D

Vetelängd? Är det inte godare med hembakt? (isåfall blir det kakor jag kan inte baka bullar...)

Dr.Bike

Guest
Sb skrev:
2581245 Ok, lördag it is. Hur dags sätter ni igång? (ni är antagligen morgonpiggare än jag..)

Vetelängd? Är det inte godare med hembakt? (isåfall blir det kakor jag kan inte baka bullar...)

KAKOR!! Give it to me!
Hembakt is da shit!

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Sb skrev:
2581245 Ok, lördag it is. Hur dags sätter ni igång? (ni är antagligen morgonpiggare än jag..)

ap ap :mattias Vetelängd går att göra hembakt. :tummenupp
/z

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...