Hjälp vid val av utrustning för en ny hojåkare

Lundapågen

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Letar...
Tjena!

Tog mitt hoj-kort förra veckan :), och hade tänkt börja leta utrustning nu, för att sen troligtvis köpa en R6a. Har försökt läsa på men är fortfarande lite förvirrad :va ....

Vill inte att pengarna ska begränsa en bra och säker utrustning. Hoppas ni kan hjälpa mig och ge råd/tips/exempel på val av utrustning som ska passa körandes en R6a:

* Val av hjälm?
* Val av handskar?
* Val av stövlar?
* Val av kläder?

Tack på förhand!
/M

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Nr1: Vettig bra hjälm. Glasfiber rekommenderas. Priser från dryga 2000kr och uppåt. För 3-4000kr får du en riktigt schysst hjälm. Arai Condor, Chaser, Shoe Raid, XR1000 osv. Köp en tajt, blir mycket större.

Nr2: Handskar, tex Halvarssons Apex är en schysst handske som kostar 899kr. Bra med skydd samtidigt som man har full rörlighet. Sen går priserna sakteliga uppåt. Köp en tajt, blir mycket större.

Nr3: Stövlar. Finns så ohyggligt många. Sportiga stövlar med bra skydd börjar på runt 2000kr och uppåt.

Nr4: Kläder. Klart du ska ha ett skinnställ! Kör man en sporthoj så ska man ha riktiga kläder. Hel eller delat ställ är upp till dig. Testa dig fram. Köp en tajt, blir mycket större.

En sak du missat är ryggskydd! Hjälm och ryggskydd borde vara obligatoriskt. Skydd eller rullstol ungefär.

Fråga expediten om råd osv. Gå runt och kika på olika ställen innan du handlar allt. Få dig en egen uppfattning. Känn på prylarna.

Fullt kit kostar från ca 13-15000kr. Uppåt går det hur långt du vill;)

Lycka till!

Lundapågen

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Letar...
Tack så mycket för hjälpen!

Angående hjälm, vilka detaljer, förutom att den är gjord av glasfiber, ska man tänka på. Alltså tex vad är skillnaden på Raid och XR-1000?

När det gäller kläder så blir det nog ett tvådelat skinn-set, har fastnat för Arlen Ness jacka och byxa. "Måste" man ha knäpuckar?

Jag hade inte glömt ryggskydd, tänkte bara att det inte är lika svårt att hitta/välja ett sådant.

Tack för rådet att köpa tajt utrustning. Kan tänka mig att det töjer sig efter ett tag. Jag körde med GoreTex på körskolan så jag är inte så van vid skinn...

/M

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Angående hjälm, vilka detaljer, förutom att den är gjord av glasfiber, ska man tänka på. Alltså tex vad är skillnaden på Raid och XR-1000?

När det gäller kläder så blir det nog ett tvådelat skinn-set, har fastnat för Arlen Ness jacka och byxa. "Måste" man ha knäpuckar?

Jag hade inte glömt ryggskydd, tänkte bara att det inte är lika svårt att hitta/välja ett sådant.
klojsdgiwtzl-l vmcfdlskvoöä
Tack för rådet att köpa tajt utrustning. Kan tänka mig att det töjer sig efter ett tag. Jag körde med GoreTex på körskolan så jag är inte så van vid skinn...

/M

Finns en stor blandning på ryggskydden också. Tänk bara på att inte lita på försäljaren till 100%. Det ska finnas dokumentation om att skydden är CE-godkända. Europeisk lag på detta..

Skillnaden mellan Raid II och XR-1000 är i huvudsak ventilationen. Sedan är det aningens skillnad i passform också.
Testa dig fram även där.

/M

Finns en stor blandning på ryggskydden också. Tänk bara på att inte lita på försäljaren till 100%. Det ska finnas dokumentation om att skydden är CE-godkända. Europeisk lag på detta.. Halvarssons track fick bäst i test och är en utav de bättre. Kostar 1295kr.

Skillnaden mellan Raid II och XR-1000 är i huvudsak ventilationen. Sedan är det aningens skillnad i passform också. Förutom alla olika lackeringar som XR1000 finns i då.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
mkt bra råd redan ser jag :tummenupp

nämnda ryggskydd eller dainese wave eller dainese backspace rekommenderas.

slår ett slag för riktigt bra stövlar, men först hjälm, sen ryggskydd, sen skor, i ekonomisk prioriteringsordning med hänsyn till viktigaste att skydda.

lycka till och kör lugnt.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...