Hjälp!!!

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Hej alla MC åkare! Jag skulle behöva hjälp av någon som är duktig på MC.
Det är så att min kawasaki zx9r kokar! Jag har köpt en ny termostat som jag har byt,den gav inte fläkten signal att starta. Men var ute och testat den så sticker temp mätaren till rött.Den nya termostaten verka fungera.Men men
då var det klart då :( . Var ute och testade den i dag fungera bra en stund men när jag ligger på låg fart så sticker mätaren igen! Stannar jag den och låter motorn vara på så kokar den efter en stund. 2-3 minuter. kylarvätskan är inte varmt fläkten går inte i gång,men tempmäteren visar rött.
Nu behöver jag hjälp av nån som inte kostar så mycket som Moped och Motor. Hjälp

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Sätt en separat strömbrytare till fläkten då....

Du har förstås inte satt ström direkt på fläkten för att se om den fungerar?

Isåfall kanske det bara är nå kabelbrott, bara.

Last edited:

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Hej hopp

Har aldrig skruvat kawa men japanskt som japansk..... Termostaten ger ingen signal till fläkten utan det sitter en givare på kylaren som säger till att nu är det för varmt starta fläkten nu för motorn går så inåthelvete....... kolla först att kablarna sitter där (2st borde det va) och sen går det mätta givaren på nåt sätt :brinnerup

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Ricken skrev:
Sätt en separat strömbrytare till fläkten då....

Du har förstås inte satt ström direkt på fläkten för att se om den fungerar?

Isåfall kanske det bara är nå kabelbrott, bara.

Jo det har jag gjort. fläkten fungerar bra,men den kyler inte ändå! :confused:
Har kört den med fläkten på hela tiden,men tempmätaren sticker och till slut så når den röda punkten. Nån annan som har något ide om vad det kan vara för fel? Vill inte lämna in den på verkstad.( Fick fel på bilen för 2 veckor sedan DYRT)

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Tomasol skrev:
Hej hopp

Har aldrig skruvat kawa men japanskt som japansk..... Termostaten ger ingen signal till fläkten utan det sitter en givare på kylaren som säger till att nu är det för varmt starta fläkten nu för motorn går så inåthelvete....... kolla först att kablarna sitter där (2st borde det va) och sen går det mätta givaren på nåt sätt :brinnerup
Tja! Det går 2 st kablar från fläkten till termostaten på min kawasaki.Eller menar du tempmätaren?För där sitter det inga kablar till fläkten. :confused:
Tack för svar :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Fläkten fungerar när du ger den ström, men inte annars. Vad har du för åresm?

Tjejen har en -95, Vi skulle kunna ta o låna den givaren o prova på din och se om det går då??

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Till vänster på kylaren sitter en givare....

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Hoj
Sxv 550 -07
Jaman skrev:
Jo det har jag gjort. fläkten fungerar bra,men den kyler inte ändå! :confused:
Har kört den med fläkten på hela tiden,men tempmätaren sticker och till slut så når den röda punkten. Nån annan som har något ide om vad det kan vara för fel? Vill inte lämna in den på verkstad.( Fick fel på bilen för 2 veckor sedan DYRT)

Har du kört med fläkten på hela tiden och den inte lyckas kyla så är kylaren väck, du kan ha skit i kylaren (prova spola ren den in och utvändigt) annars är det bara att byta kylare för det är ju så att dom blir dåliga med tiden..... fast jag har aldrig hört att det har hänt på en hoj....... (jag jobbar på Volvo)

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
va inte kylarvätskan varm,eller läste ja fel? om kylaren blir varm å kokar men resten av vätskan inte blir varm så kan det ju vara en luftficka nånstans,om inte termostaten är paj alltså.

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Ricken skrev:
Fläkten fungerar när du ger den ström, men inte annars. Vad har du för åresm?

Tjejen har en -95, Vi skulle kunna ta o låna den givaren o prova på din och se om det går då??

jag har en -94,men om du menar termostaten så har jag köpt en ny. Men tack för att du frågar.

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
superbeast skrev:
va inte kylarvätskan varm,eller läste ja fel? om kylaren blir varm å kokar men resten av vätskan inte blir varm så kan det ju vara en luftficka nånstans,om inte termostaten är paj alltså.

Så här är det! jag kör hojen,då är det inga problem! men så fort jag kör runt 50 eller lägre så sticker mätan. Låter jag motorn vara på när jag har kört så sticker tempmätaren(den kokar) fläkten går inte i gång. Behållaren med kylavätska är inte jätte varmt,men det kommer bubblor ur den. stänger jag av motorn efter att den har kokat så kommer det kokande vatten från :confused: . kan det vara pumpen eller termostaten(inte till fläkten)eller vad kan det vara hjälp mig.

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Tomasol skrev:
Har du kört med fläkten på hela tiden och den inte lyckas kyla så är kylaren väck, du kan ha skit i kylaren (prova spola ren den in och utvändigt) annars är det bara att byta kylare för det är ju så att dom blir dåliga med tiden..... fast jag har aldrig hört att det har hänt på en hoj....... (jag jobbar på Volvo)

Hur länge skaman lufta kylaren? tills det kommer vätska eller? luftade vatten pumpen så att kylavätska kom ut. Finns det nåt skruv man kan tappa kylare på lyft? Skulle har åkt till dig med min 850 Glt,men men det kostar att ligga på topp :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag kan ta på mig att titta lite på den imorrn, jag kommer hem runt 12 tiden, sen är jag hemma.

Ring nåt. Jag bor i Granloholm.

Så får vi se vad som är fel.

0703989846

Rickard

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Jaman skrev:
Så här är det! jag kör hojen,då är det inga problem! men så fort jag kör runt 50 eller lägre så sticker mätan. Låter jag motorn vara på när jag har kört så sticker tempmätaren(den kokar) fläkten går inte i gång. Behållaren med kylavätska är inte jätte varmt,men det kommer bubblor ur den. stänger jag av motorn efter att den har kokat så kommer det kokande vatten från :confused: . kan det vara pumpen eller termostaten(inte till fläkten)eller vad kan det vara hjälp mig.
den kyls väl förmodligen tillräckligt av fartvinden när du kör,men inte när du står still eller kör sakta.vet inte hur det är på dom där men sitter det inte en termostat som ska öppna vid en viss temeratur så att kylvätskan kan rinna genom kylaren.är den paj å inte öppnar så lär den ju koka,aja ja vette fan,fråga på mek å teknikforumet om du inte redan gjort det,finns säkert nån som vet bättre :tungan

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
Ricken skrev:
Jag kan ta på mig att titta lite på den imorrn, jag kommer hem runt 12 tiden, sen är jag hemma.

Ring nåt. Jag bor i Granloholm.

Så får vi se vad som är fel.

0703989846

Rickard

Tja bor oxå i granloholm (lysekilsvägen 15 jag ringer)
Tackar

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
superbeast skrev:
den kyls väl förmodligen tillräckligt av fartvinden när du kör,men inte när du står still eller kör sakta.vet inte hur det är på dom där men sitter det inte en termostat som ska öppna vid en viss temeratur så att kylvätskan kan rinna genom kylaren.är den paj å inte öppnar så lär den ju koka,aja ja vette fan,fråga på mek å teknikforumet om du inte redan gjort det,finns säkert nån som vet bättre :tungan

Så svårt att får nån som bry sig! Jag menar alla kan väll får problem i bland eller hur! Men jag tackar dom som svara på inlägget. :)

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Jaman skrev:
Så svårt att får nån som bry sig! Jag menar alla kan väll får problem i bland eller hur! Men jag tackar dom som svara på inlägget. :)
kjlart man kan få problem,har själv frågat om massa saker massor av gånger haha,aja ricken fixar säkert det dära han.lycka till :)

ICEbreaker

The Devil Rides With Me
Gick med
10 May 2004
Hoj
Österikist
Jag hadde en sp1:a förut med lite liknande problem....när jag körde sakta så steg tempen i motorn och den tröck ur sig vatten..men i 70-80 kmh funkade allt som det skulle. Felet var att det var luft i systemet men jag visste inte hur jag skulle lufta så jag ringde där jag köpt mc:n och dom sa att man skulle ta bort kylar locket och köra motorn på tomgång en 2-3 minuter små gasa lite då och då, och upprepa dennna procedur 3-4 gånger, (tänk på att termostaten inte öppnar fören typ 85 grader eller så) cyckeln vart betydligt bättre men kanske inte perfect.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Nu är jag hemmavid o beredd...

Jaman

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
ZX9R
ICEbreaker skrev:
Jag hadde en sp1:a förut med lite liknande problem....när jag körde sakta så steg tempen i motorn och den tröck ur sig vatten..men i 70-80 kmh funkade allt som det skulle. Felet var att det var luft i systemet men jag visste inte hur jag skulle lufta så jag ringde där jag köpt mc:n och dom sa att man skulle ta bort kylar locket och köra motorn på tomgång en 2-3 minuter små gasa lite då och då, och upprepa dennna procedur 3-4 gånger, (tänk på att termostaten inte öppnar fören typ 85 grader eller så) cyckeln vart betydligt bättre men kanske inte perfect.

Fick hjälp idag av en Ricken (Tack) tog bort termostaten.Ringde upp till MC och Marin i Övik för att se om dom haden en termostat hemma. Inte så klart.
Pratade med en kille som kunde sin sak.
Han sa: testa att köra utan termostat!se om mätaren sticker då.
Gjorde som han sa!kyler bra när jag är ute och kör. Men stannar jag hojen låter den gå på tomgång så sticker mätaren! Men men inte lika fort som med en termostatorn i.Motorn kokade inte! fläkten går inte i gång(kan ju vara att vattnet inte är varmt)slå jag på fläkten så kyler den bra.
Han sa att det kan vara topplockpackning som har gått, då så ska den trycka ut allt vatten i tanken men det gjorde den inte.Jag är så djävla :confused:
jo kokade oxå termostaten,och vid 92 grader så öppnade den.Men den ska ju öppna vid 82 :confused: . Men ska testa att göra som du säger :) det måste vara lyft i kylaren.Hoppas att det går att fixa utan att det blir för dyrt...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning