Hjul & däck?

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjena alla.. ny här på forumet så ni får inte vara dumma mot mig :hihi

Håller på att bygga motard av min Yz 125 01:a. Både för gatubruk och bana (vet att det är klent me 125:a men va gör man).

Någon som vet ett par ekonomiska däck, dom behöver inte vara alltför feta för jag vet inte riktigt om det passar på min sving isåfall. Inte helslicks heller då förstås eftersom den ska gå på gatan också :brinnerup

Sen så måste jag få tag på fälgar som kan passa. Där vill jag också ha det billigt som möjligt så om någon kan tipsa om några fälgar och ekerset som passar på orginalnav?

Sen är det ju det här med ryckutjämnare? Eftersom hojen min är en tvi-takt och dessutom en mx så lär det ju rycka lite i växellådan så jag undrar vilka nav som har det i sig?
Fenomenet ryckutjämnare är rätt så nytt för mig men jag har blivit sagd att dom ska finnas i behr nav som sitter på orginal ktm?

Kan man få dom att passa på Yamaha och i så fall vad kan dom kosta och vart kan man införskaffa dom? (troligen hos KTM-handlare men där borde dom vara dyrare?)

Tack på förhand :tummenupp
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Motard nissen skrev:
Tjena alla.. ny här på forumet så ni får inte vara dumma mot mig :hihi

Håller på att bygga motard av min Yz 125 01:a. Både för gatubruk och bana (vet att det är klent me 125:a men va gör man).

Någon som vet ett par ekonomiska däck, dom behöver inte vara alltför feta för jag vet inte riktigt om det passar på min sving isåfall. Inte helslicks heller då förstås eftersom den ska gå på gatan också :brinnerup

Sen så måste jag få tag på fälgar som kan passa. Där vill jag också ha det billigt som möjligt så om någon kan tipsa om några fälgar och ekerset som passar på orginalnav?

Sen är det ju det här med ryckutjämnare? Eftersom hojen min är en tvi-takt och dessutom en mx så lär det ju rycka lite i växellådan så jag undrar vilka nav som har det i sig?
Fenomenet ryckutjämnare är rätt så nytt för mig men jag har blivit sagd att dom ska finnas i behr nav som sitter på orginal ktm?

Kan man få dom att passa på Yamaha och i så fall vad kan dom kosta och vart kan man införskaffa dom? (troligen hos KTM-handlare men där borde dom vara dyrare?)

Tack på förhand :tummenupp
gatbruk kan du ju glömma då det är nästintill omöjligt att få den gatreggad.
vill du ha så billiga fälgar som möjligt så köp beg sport fälgar. ryckutjämnare behöver du knappast på en 125cc. KTM och husaberg fälgar är same shit. har ett husaberg kit som jag håller på att passa in på min hoj. mycket mek är det dock.

Lycka till!!
 

Solid snake

Guest
Om den ska gå på asfalt så ska du ha ryckutjämnare för att vara på den säkra sidan, inte kul om du skulle sabba växellådan. :brinnerup
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Solid snake skrev:
Om den ska gå på asfalt så ska du ha ryckutjämnare för att vara på den säkra sidan, inte kul om du skulle sabba växellådan. :brinnerup

det sitter ingen ryckutjämnare på min klx650 orginal :tungan
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
acura skrev:
Du tror inte att det har och göra med att den är tänkt att gå någon annanstans än på gatan kanske? :D
så kan ju läget vara... men en klen 125cc behöver väl knappast ryckjämnare?
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
TTR skrev:
så kan ju läget vara... men en klen 125cc behöver väl knappast ryckjämnare?

En modern 125 cc hoj har lite mer en 40 Hkr, så klen är den inte !

Vad har din 55-58 ?

Detdär med ryckutjämnare har nog inte med effekt o göra för tex, XR650 och KTM EXC modellerna har inga.
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Busgrabb skrev:
En modern 125 cc hoj har lite mer en 40 Hkr, så klen är den inte !

Vad har din 55-58 ?

Detdär med ryckutjämnare har nog inte med effekt o göra för tex, XR650 och KTM EXC modellerna har inga.

exc (ktm och husaberg) motardhjul har väl ryckjämnare?

min hoj har inte så mycket pöwer. har bara 46hk i min... än så länge :hihi
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Busgrabb skrev:
En modern 125 cc hoj har lite mer en 40 Hkr, så klen är den inte !

Vad har din 55-58 ?

Detdär med ryckutjämnare har nog inte med effekt o göra för tex, XR650 och KTM EXC modellerna har inga.

Hur många 125:eek:r syftar du på? :va Du ligger väl max på 35 hk på veven med en 125:a
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
TTR skrev:
exc (ktm och husaberg) motardhjul har väl ryckjämnare?

min hoj har inte så mycket pöwer. har bara 46hk i min... än så länge :hihi

Hehe ja akta dig så du inte blir ifrån åkt av en 125:a, dom väger ju mindre än din båge med :tungan

Tror inte dom har ryckutjämnare på motardhjulen, inget jag har sett... :rolleyes:

Väntar fortfarande på mitt SM kit så jag vet inte....finns ju andra här som vet.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
acura skrev:
Hur många 125:eek:r syftar du på? :va Du ligger väl max på 35 hk på veven med en 125:a

Ja crosshojarna har ju ca 40 Hkr allihopa.

Roadracing 125:eek:rna har ju strax över 40 Hkr dom med.

Gatmodellerna har väl inte mer än 35 Hkr....det är sant
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
TTR skrev:
gatbruk kan du ju glömma då det är nästintill omöjligt att få den gatreggad.
vill du ha så billiga fälgar som möjligt så köp beg sport fälgar. ryckutjämnare behöver du knappast på en 125cc. KTM och husaberg fälgar är same shit. har ett husaberg kit som jag håller på att passa in på min hoj. mycket mek är det dock.

Lycka till!!

Varför ska alla vara så negativa och inte svara på ens frågor som man ställer.

Hitills har jag kollat upp en firma i england som säljer WRP 17tums fälgar för 1100:- st.. Tänkte att man kunde ekra upp dom på orginalnavet. Men det där du sa om sportfälgar va smart :)

Ska också försöka få tag på ett behr nav (KTM orginal) om det nu sitter ryckutjämnare i dom? Någon som vet vad ett behr nav kan gå lös på?

Angående LV-reggning, varför är det så omöjligt för? Det borde gå om man stryper den till ca 0 kw och sätter på en cr 500 ljuddämpare på? Eller blir det så mycket ljud ifrån resten av hojen?

Skulle någon kunna förklara det här med e-reggningen för mig? Är det helt fri ljudnivå, jag har hört att man måste ha ett ljudintyg från tillverkaren?
Har Yamaha det till alla sina hojar? Min Yz finns iallafall med i Svemo listan.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
du kan inte lv regga din hoj för den är inte det från början sas.
det hjälper inte om du har -kw och skruvar dit en lastbilsljudämp ens....

nej det är inte fri decibel på e-reg, har du bara nån nypackad originaldämpare så går det bra.

det du ska ha från generalagent/importör är ett typintyg, brukar kosta några hundra för ett papper.
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
rejser skrev:
du kan inte lv regga din hoj för den är inte det från början sas.
det hjälper inte om du har -kw och skruvar dit en lastbilsljudämp ens....

nej det är inte fri decibel på e-reg, har du bara nån nypackad originaldämpare så går det bra.

det du ska ha från generalagent/importör är ett typintyg, brukar kosta några hundra för ett papper.

Tack för det svaret :tummenupp

Nu ska det ringas yamaha imorgon för ett typintyg, beställa lämp+prov tid plus vänta ut den 25:e då man kan beställa WRP fälgar+ekrar från england. :banana

Ska maila karlströms också för att få reda på vad ett behr nav kostar? Vill gärna ha den där ryckutjämnaren för säkerhetens skull. Men jag ska fixa lite extra driftsäkerhet genom en Revlock automatkoppling :yoparty

Någon som vet ett sätt att skaffa större framskiva billigare än att köpa från lelles där ett kit med skiva+adapter kostar 3000:- :jisses :kocko

Nu behöver jag bara tips om hållbara däck med hyffsat grepp, någon som kan rekommendera något speciellt?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Motard nissen skrev:
Tack för det svaret :tummenupp

Nu ska det ringas yamaha imorgon för ett typintyg, beställa lämp+prov tid plus vänta ut den 25:e då man kan beställa WRP fälgar+ekrar från england. :banana

Ska maila karlströms också för att få reda på vad ett behr nav kostar? Vill gärna ha den där ryckutjämnaren för säkerhetens skull. Men jag ska fixa lite extra driftsäkerhet genom en Revlock automatkoppling :yoparty

Någon som vet ett sätt att skaffa större framskiva billigare än att köpa från lelles där ett kit med skiva+adapter kostar 3000:- :jisses :kocko

Nu behöver jag bara tips om hållbara däck med hyffsat grepp, någon som kan rekommendera något speciellt?
Framnav: 1363:-
Baknav: 1667:-
Drevhållaren: 1054:-
Dämpgummin: 6st á kanske en hundring (sökningen gick fel)

Skiva kan du köpa beggad på en skrot
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Supermoto skrev:
Framnav: 1363:-
Baknav: 1667:-
Drevhållaren: 1054:-
Dämpgummin: 6st á kanske en hundring (sökningen gick fel)

Skiva kan du köpa beggad på en skrot

De va ju billigt ju! Iallafall billigare än vad jag trodde :)

Hur ska man passa in en annorlunda skiva på mitt nav?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Busaberg skrev:
Eller så köper du kompletta Behr hjul av mig.Nya i kartong :)
Inkl sexkolvsoket + pump eller bara hjulen?
Inkl skiva + drev?
4.25" bak gissar jag?
Vad vill du ha?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ska hämta dom imorgon,men jag antar att det är 4,25 bak.Funderar på att spara 6-kolvsoket och kränga 4-kolvaren som sitter på 625:an.PM:a ett bud då :7peta
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top