Hjulaxel 20/26 mm KTM

Pathfinder

Hjälmskrapare
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Orange Retard Black Edition
Ska åka och kolla på 21"/19" hjul som suttit på en Ktm 625 -02 med 20 mm hjulaxel fram. På min 640 -03 (SM) är det 26 mm hjulaxel fram :gnissla .

Vet nån om det går och byta lagren i framhjulet så 26 mm axeln passar?
Distanser och sånt kan jag svarva till.
Hur passar det med bromsoket (SM) på enduro skivan fram.
Annat att tänka på vid konverteringen till grus/is åkat :banana

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Byta lager är nog kört.61904(6904)heter lagren till 20mm axeln och dom är 37mm utvändig.Du får svarva en egen 20mm axel och använda adapterhylsor i ute vid gaffelbenen,kostar knappt 200:-.Eller svarva såna också.20mm axeln till crossarna är väl för kort för att användas på motarden.Kör med 320 skivan.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
BonO skrev:
Ska åka och kolla på 21"/19" hjul som suttit på en Ktm 625 -02 med 20 mm hjulaxel fram. På min 640 -03 (SM) är det 26 mm hjulaxel fram :gnissla .
Vet nån om det går och byta lagren i framhjulet så 26 mm axeln passar?
Distanser och sånt kan jag svarva till.
Annat att tänka på vid konverteringen till grus/is åkat :banana
Med bromsoket (SM) menar du det 4/6-kolvsoket som hör till 310-skivan? Isf om det är som på min cykel så tar det i ekrarna på 21"-fälgen. Man måste ha lilla oket.

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
BonO skrev:

Kolla upp det där med oket noga. :mattias

Jag vet vad jag blev tvungen att göra på min 625 SMC -04 för att få på 21"-an och det blev en del. Jag har ingen aaning om hur lika gaffelnederdelar/okfästen en 660 -03 och 625 SMC -04 har eftersom jag aldrig skruvat 660. Men om jag kollar på bilder av 660'an så ser dom ganska lika ut.

I alla fall, på min går det enl. Ragnar/Lelles inte att montera ett annat ok och framför allt går det inte att flytta oket radiellt, d.v.s. man är fast vid 320 skivan. (Hmmm.... dejavy....skrev inte jag om detta i nån annan tråd :confused: ). Iofs går det väl att byta gaffelnederdelar kanske men.... jobbigt...dyrt....

Sen för att inte orginal 4-kolvaren skall ta i ekrarna på 21'an så var jag tvungen att fräsa 5 mm ur oket för att på så sätt flytta ut det tillräckligt från 21'ans ekrar. För SM-hjulen så krävs sen bara ett par 5 mm distanser.

Till sist så krävdes det även en (14 mm om jag kommer ihåg rätt) distans mellan hjulet och skivan så man får ut skivan till det nyss flyttade oket.

En del jobb där alltså om det är lika för din 660. Och skall du sen dessutom hålla på med 20/26mm-axelstrulet så......

x

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Power
axelstrulet är VÄLDIGT enkelt att lösa. KTM har ett färdigt kit för att kunna använda de gamla hjulen på de nya gafflarna. köp ett sånt och den smalare (gamla) hjulaxeln så löser det sig!
det andra problemet kommer jag oxå få snart när jag får min nya Husa. större problem där dock eftersom jag inte kan byta till 2-kolvsoket som du bör göra. annars gör du som spider säger.
lycka till
//m

Bifogat

• SXS03540400_axlekit.jpg
    SXS03540400_axlekit.jpg
    97.2 KB · Visningar: 342
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
20mm axeln från crosshojjarna passar tydligen inte på KTM med Brembo 4-kolvs ok.Och istället för att börja fräsa i oket är det väl bättre att shimsa ut skivan från navet och göra nya hjuldistanser så att hjulet hamnar "snett" i gaffeln? Så har jag gjort när jag kört med Beringer och crosshjul.Där räckte det att flytta 4mm åt ena sidan och det märks inte ett dugg när man kör.

Pathfinder

Hjälmskrapare
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Orange Retard Black Edition
Hjulaxelproblemet är det bara att införskaffa en 20 mm axel samt adapterhylsor.

Bromsok + skiva lutar det åt att jag kör med 320 mm skivan och 4-kolvsoket, samt flyttar hjulet några mm åt höger, ska inte ut bland stubbar och stenar i allafall. Tack för tipsen grabbar :tummenupp

tojta

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Letar!!!
Pathfinder skrev:
963565 Hjulaxelproblemet är det bara att införskaffa en 20 mm axel samt adapterhylsor.

Bromsok + skiva lutar det åt att jag kör med 320 mm skivan och 4-kolvsoket, samt flyttar hjulet några mm åt höger, ska inte ut bland stubbar och stenar i allafall. Tack för tipsen grabbar :tummenupp

Har samma probem!
Håller på att tillverka en distans för förskjuta axeln och hjulet lite åt höger.
Detta endast för att få dit hastighetsgivaren. Annars får den inte plats.
Men det funkar faktiskt utan men då har man ingen hastighetsmätare.
Hoppas inte axeln tar skada av att förskjuta den?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Om det inte vore så att min jäkla batteriladdare till digitalkameran har försvunnit så skulle jag ta bilder och mått på delarna som jag använder till min 625SMC-04 likadan som Spider. Har beställt laddare och kommer förhoppningsvis på Onsdag då kan jag ta lite bilder mm. Kommer även ta bilder
på de saker som behövs för att ta bort SAS ventil mm om någon är intresserad!

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
hojlös =(
motardnisse skrev:
2055884 Om det inte vore så att min jäkla batteriladdare till digitalkameran har försvunnit så skulle jag ta bilder och mått på delarna som jag använder till min 625SMC-04 likadan som Spider. Har beställt laddare och kommer förhoppningsvis på Onsdag då kan jag ta lite bilder mm. Kommer även ta bilder
på de saker som behövs för att ta bort SAS ventil mm om någon är intresserad!
hur gårdet med bilderna??? :yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...