Hjullager

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Var hittar man Tabeller på vilka Hjulager som sitter på olika Motorcykelmodeller?
Jag är intresserad av de 4 siffriga Nummren som Lager har.
De flesta Företag anger egna Nummer.
Troligtvis för att få sålt sin Produkt.
Har en gammal Mcnycklen där finns de Japanska Märkena.
Men jag söker till några Italienska.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Jag brukar googla på orginal artikelnummer och leta bland dom olika hemsidorna, det brukar alltid finnas någon som skriver ut måtten. Annars får du väl skruvar i sär hojen och mäta för jag antar att det inte är någon större brådska, den kanske ska stå stilla ett litet tag framöver...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Kolla på skf.se. Deras nummer är väl den standard de flesta lagertillverkare använder eller åtminstone har som referens.
Fast här är poängen att tillverkarna har egna artikelnummer och det är ofta svårt att avkoda. som @Skynet skrev ovan så är tipset att söka på de stora reservdelssidorna eller leta sprängskisser. Funkar inte det så har du en hel vinter på dig att plocka ner och mäta.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Som jag skrev tidigare så är Japanska Motorcykel fabrikat inga problem.
Men Europeiska hittar jag inte.
Jag vill ha Lagren i berdskap,byter Lager när jag byter Däck.
Får väl plocka av Hjulen och titta vad som sitter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast här är poängen att tillverkarna har egna artikelnummer och det är ofta svårt att avkoda. som @Skynet skrev ovan så är tipset att söka på de stora reservdelssidorna eller leta sprängskisser. Funkar inte det så har du en hel vinter på dig att plocka ner och mäta.

Ah, jag missförstod. Jag tänkte på olika kullagertillverkare.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Poängen med att veta det Fyrsiffriiga Nummret är att man kan köpa Lager betydligt billigare från Levrantörer till Industrin.
Och de säljer Lager från kända Lagertillverkare.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering om man ändå måste ta av hjulen för att kolla vilka lagren är är det ju inte mycket jobb kvar med att lossa dom och byta lager om det behövs.

Jag har sökt info om tex lager och packboxar där jag inte vetat dimensionen till hojar med genom att söka på märke modell men oftast på original reservdels nr, via Google eller eBay, mitt som det är är det nån säljare som uppger dimensionerna och sen har det bara varit att kolla upp vilket SKF lager som har det numret.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen med att veta det Fyrsiffriiga Nummret är att man kan köpa Lager betydligt billigare från Levrantörer till Industrin.
Och de säljer Lager från kända Lagertillverkare.
Ring Ducati Sverige och fråga… de har sannolikt numren i listor. Lager är ju annars standardgrejor för det mesta, kostar inte många hundringar och byts väl Max några gånger under hojens livstid såvida man inte kör i djupt vatten osv.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Ställde frågan för att jag tänkte anteckna vad varje Motorcykel som jag har för Resevdelar som byts regelbundet.
Som Lager,Tändstift,Kedja Drev Olja och Filter MM.
Även anteckna när det byttes.
Men det verkar svårt!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Som jag skrev tidigare så är Japanska Motorcykel fabrikat inga problem.
Men Europeiska hittar jag inte.
Jag vill ha Lagren i berdskap,byter Lager när jag byter Däck.
Får väl plocka av Hjulen och titta vad som sitter.
Jag har en Europeisktillverkad motorcykel. Sverull i Sötälje hade trevlig och kunnig personal som lätt hittade det jag sökte när jag var där senast.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En fundering om man ändå måste ta av hjulen för att kolla vilka lagren är är det ju inte mycket jobb kvar med att lossa dom och byta lager om det behövs.

Jag har sökt info om tex lager och packboxar där jag inte vetat dimensionen till hojar med genom att söka på märke modell men oftast på original reservdels nr, via Google eller eBay, mitt som det är är det nån säljare som uppger dimensionerna och sen har det bara varit att kolla upp vilket SKF lager som har det numret.
Ja, detta. Det har funkat bra för mig också. Man behöver för övrigt inte ens ta ur lagren, brukar gå bra att mäta djup, ytterdiameter och innerdiameter med ett skjutmått med lagret på plats.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Jag har en Europeisktillverkad motorcykel. Sverull i Sötälje hade trevlig och kunnig personal som lätt hittade det jag sökte när jag var där senast.
Swerull kunde inte hjälpa till.
Tack för tipset,det var värt ett försök.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
916 fram 47*25*12 SKF lager
Bak hittade jag inte dimensioner, men skall du byta så är det två rull o ett nållager. Men det är ett större jobb så ta isär, mät, leta upp i SKF, Tinken eller annan katalog. Du bör kunna se lagernummer när du tar isär det så bli det ännu enklare

Tippar att det är ett 2RS-lager eftersom det skall vara hyfsat tätt mot vatten o damm

BTW - lagren som rullar i kamremsspännaren är special - de har lite större spel än standardlager för att klara värmeexpansion så där bör du hålla dig till oem-prylar (jag frågade en känning på SKF när jag renoverade frugans hoj och han sa att de tillverkades i SKF:s Italienfabrik)

Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
På stora Ninjan jag hade satt 2 inne i navet å två längre ut. Fick lämna in den till verkstad.
Dom 2 ytterst fick jag loss men dom längre in var värre😢

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Bak hittade jag inte dimensioner, men skall du byta så är det två rull o ett nållager. Men det är ett större jobb så ta isär, mät, leta upp i SKF, Tinken eller annan katalog. Du bör kunna se lagernummer när du tar isär det så bli det ännu enklare

Tippar att det är ett 2RS-lager eftersom det skall vara hyfsat tätt mot vatten o damm

BTW - lagren som rullar i kamremsspännaren är special - de har lite större spel än standardlager för att klara värmeexpansion så där bör du hålla dig till oem-prylar (jag frågade en känning på SKF när jag renoverade frugans hoj och han sa att de tillverkades i SKF:s Italienfabrik)
Då är det nog C3 lager, dom har lite större "glapp" än C2 och C1. Det är C3 lager på vevaxeln på min 2t enduro, troligen som du säger för att klara värmeexpansion utan att skära.

Jag brukar beställa lager och tätningar från kullager.se eller kullagret.com beroende på vilken som är billigast, båda har snabba leveranser.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj

Tack för svaren!
Att det är 6005 fram det har jag också hittat,men vad det är bak är värre.
Det är detta som är poängen,att hitta Lagren hos någon som säljer kvalitetslager.
Om man handlar hos någon Hemsida som säljer Motorcykellager
Får du en Lagersats med Kinalager till betydligt högre pris.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Bakhjulslager BAH0062?
Dubbelradigt.
Sedan verkar det sitta något Nållager också.
Nk 42/30A

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bakhjulslager BAH0062?
Dubbelradigt.
Sedan verkar det sitta något Nållager också.
Nk 42/30A
Här har du ett antal 42/30 lager att välja på - NKI och INA är (vad jag vet) av god kvalitet. Vad suffix A står för hittade jag inte i SKF katalogen

BAH0062 - står för ett dubbelradigt lager vilket verkar stämma med Ducatis katalog för 1994 där det anges som två lager.
Finns inte att köpa för privatkund på så många ställen - skulle tro att OEM är lika dyrt, men vill du importera från England så finns det här https://simplybearings.co.uk/shop/p...ow-Wheel-Bearing-35x62x28mm/product_info.html

Edit - hittade detta - skulle nog satsa på OEM, och frågan är - varför vill du byta, är det något konkret fel på lagret? 1732000364059.png

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...