Hjullagret har rasat, wobblar om hela bakhjulet, kan det ha skurit efter tvätt?

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
Tjaa har en yamaaha r6:a års 2000. och igår när jag bytte bromsvätska så tänkte jag att jag skulle tvätta hojen också efter bromsvätskebytet.
Då fick jag tips av rekondkillen att använda fälgrengöring/syra på fälgarna, och jag börja spruta o göra rent. Sen när allt var rent så tog jag tryckluft o blåste hojen torr. Smorde upp kedja o sånt.

Nu till min fråga, kan fälgrengöringen/ syran ha trängt in i lagret och tagit bort allt fett så det gått torrt och de slutat med att lagret skurit?

Ifall man använder starka medel, är det dåligt för gummibussningar och lager? vad bör man undvika?

Tack på förhand
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Syra

Högtryckstvätt (?)

Tryckluft

=

Lagerras

Tja.. det låter som ett ganska troligt recept, ingen kan dock med säkerhet fastställa det utan att ens ha sett hur denna operation utfördes ;) Återkom gärna med bild på lagret/lagren så man får se hur det ser ut.

Hoppas det gick bra när det skar.
 

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
hmm, får ta o köpa nya lager då :p ska man kanske passa på att byta svinglagrena också? jag använde ingen högtryck.
tryckluft körde jag på kåporna så allt vatten försvann. Så det är därför lagret gått lr ? ska se när jag kan ta kort på lagret. Det skar mitt i stockholm, man kände hur hela bakdelen börja vingla.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bara en tanke, det var inte så att du justera kedjespänningen eller på annat sätt påverka hjulets fastsättning samtidigt? Alltså du är helt hundra på att det är lagret/lagrena som sagt upp sig och inte att hjulet eller något annat sitter löst?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
En vanlig tvätt med sunt förnuft gör inte att lagren tar stryk av det. Isåfall är man en riktig klant och fullkomligt dränker in lager med avfettning och blåser ut allt fett. Det är väl permanent smorda lager som sitter i nu? För du har väl inget smörj chema på dom? Lager kan gå när som helst finns ingen garanti och det kan ha varit dåligt länge innan det rasar.
 

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
nej jag rörde ingenting vid bakhjulet förutom att lufta bromsen, men det ska inte påverka lagret.
aja det bara att byta lagrena sen tuta o köra ;) tack för hjälpen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att lager går sönder på en 12 år gammal hoj är inget konstigt och behöver inte ha med tvätten att göra. Däremot så tror jag haveriet kommit smygande under en längre tid utan att TS märkt nåt. Inga hjullager havererar så där bara "pang".

Byt svinglager om det är dåligt. Att byta bara för att man kan är dumt.

Men låt någon kunnig känna på svinglagret. (Och även resten av hojen.)
 

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
jag försökte få loss det förbaskade bakhjulet igår, skiten sitter fast :/ bankade o snurra på bulten osv.

Men den rör sig 2cm i sidled sen tar det stopp.
vet inte hur fan jag ska få ur skiten:confused: ska man plocka bort hela svingen och sen pressa ur bulten?
bara mer o mer som behöver bytas :p
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du behöver ett mothåll i sådana här lägen - ställ mcen bredvid en vägg - lägg en bit virke mellan sving och vägg.

Banka sen ut bulten
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Kontrollera om bromsskivan har tagit stryk av att hjulet vobblade sådär, ifall det nu var hjulet som vobblade pga ett rasat lager. Jag tycker det låter skumt att ett hjullager rasar helt utan förvarning, är du verkligen HELT säker på att det är ett hjullager? :va Kolla om inte svingen är knäckt eller nåt.

EDIT: Iofs, OM ett lager verkligen har kollapsat och hjulet vobblat sådär, så kan jag nästan garantera dig att hjulaxeln har blivit böjd, därav kärvadet.
I värsta fall får du ta och sära på svingen så du får in ett bågfilsblad in till hjulaxeln, och helt sonika såga av den, (naturligtvis samma procedur på andra sidan också) sen får du ta och pressa ut resterna av axeln på en mek-verkstad och be till gud att inte lagersätet på den sidan som det friska lagret satt i har tagit stryk.
 
Last edited:

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag har en kompis som hade en R1:a där bakhjulslagret skar så svårt att vi fick kapa axeln på båda sidor och han fick skaffa nytt bakhjul. Så ser det lika illa ut för dig så är ett tips att använda vinkelslip med STOR skiva för att kapa axeln. Jupp, jobbigt läge.
 

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
man känner tydligt att det är hjullagret, skivan har klarat sig , inga repor lr märken. Blir att skruva av hela svingen och försöka pressa ur bulten med press, vill inte förstöra allt för mycket.
 

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
äntligen är svingen av :D imorgon så blir det action, få se om bulten släpper, de flesta bultarna var rostiga ,dels till svingen. Så blir o bada bultarna i cola över natten sen köra brakeclean o fetta in dom efter.
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
äntligen är svingen av :D imorgon så blir det action, få se om bulten släpper, de flesta bultarna var rostiga ,dels till svingen. Så blir o bada bultarna i cola över natten sen köra brakeclean o fetta in dom efter.

Tog det närmare 10 timmar? :tungan:crash
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Att hjulbulten sitter som berget är inget ovanligt. Fetta in bulten så den inte fastnar nästa gång är lösningen. Mothåll enligt förslag ovan gör gott. Det går även att ha något tungt som t ex en slägga som mothåll. Bara banka på, hjullagren skall ändå bytas.
 

r3zz1

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Söderort
Hoj
R6:a 2000
jag bankade och pysslade med skiten i timmar. Tog svingen till jobbet o försökte med allt möjligt, skiten satt fast.
Slutade med att jag kapade av bulten och drog loss hjulet sen var det bara att ta ur lagrena sen få ur bulten :) något lager till vänster, ett ganska brett lager, tror det är nållagret, det var fastsvetsat av värmen på bulten, så det var därför den satt :mad: Så det var inte rostigt iaf,men ska under vintern plocka bort varenda genomgående bult och smörja upp allt :)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
skivan har klarat sig , inga repor lr märken.

Jag tänkte mer om den har blivit skev för risken är tyvärr stor för det. :( Repor eller märken är mindre viktigt, det kan man ju putsa bort enkelt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top