Hmmm.. spik o platta på brutet lårben?

splfredde

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
hade 748r sen rs250r och brutet lårben....jagar nu gammal cbr900
Lårbenet gick ju för 2 månader sedan.
Nu träffade jag Nordgren i helgen och han belyste ett framtida problem.
Ett "spikat" lårben är ju inte kul om man kraschar igen,det fattar man ju,
men jag har en platta från höft till knä.
Vad händer vid en liknande händelse.
Någon som varit med om liknande?
Doktorn sa att man låter plattan sitta kvar om den inte medför besvär,
annars opereras den ut när jag är fullt återställd.
Man kanske skall försöka få den "utmonterad" så den inte ställer till det i framtiden?!
Dock är man ju inte speciellt sugen på att hoppa upp på operationsbordet igen...........

/Fredde

Du ska kräva att få märgspiken borttagen. Att din läkare säger att man inte tar bort den om du inte har besvär av den, beror på endast på att det inte finns tid eller pengar för sådana operationer. Man vet aldrig vilka besvär du kan få av järnskrotet om några år.

Inte kul att bli uppskuren igen, men det är det värt, tro mig.

Jag har en pappa som är pensionerat ortoped. Han säger att plattan skall ut, inget snack. Kan intyga detta då frugan hade brutit armen tvärt av hade hon platta ett år efter olyckan. Plattan förorsakade henne besvär och vi insisterade på att denna skulle ut. Efter att denna opererats ut så försvann besvären.

Far säger att om man bryter samma ben som plattan sitter på blir det bara skit kvar när alla titan skruvar rycks loss ur benet. Se till att få plattan utopererad när allt är läkt. Ingen diskussion om detta stå på dig, det fick vi göra. Det vekar som sjukvården inte vill ödsla resusrer som dom säger.

/Mikkel

Intressant tråd detta...då jag har liknande problem. Har märgspik i vänster ben och 2 plattor fram på bäckenet och 3 skruvar bak i bäckenet. Förhoppningsvis är frakturerna läkta när jag gör mitt återbesök den 27:e. Jag har funderat på det här med att plocka ut skroten, men som tidigare talare sa...jag är inte sugen på att hoppa upp på operationsbordet. Speciellt inte eftersom det går ett nervstråk frami buken där de öppnade mig och jag har därför tappat känsel på vissa delar. Någon som har plockat bort märgspik eller liknande...är lite nyfiken på hur lång läketiden är efteråt...eller kan man leva som vanligt fast med lite stygn ett tag bara eller? :confused:

Som sagt, man får stå på sig för att få skrotet extraherat, som det heter på fikonspråk.

Visst är det tråkigt att operera sig ytterligare en gång, inte minst ur smärtsynpunkt, och visst försvinner känseln ett tag, men det är helt klart värt det. Man ska dock ställa in sig på att det kan vara mer komplicerat än vad det verkar; mina spikar beräknades ta 45-60 min att extrahera. Inväxta skruvskallar och gängpaj i spikarna gjorde dock att operationen tog 4,5 timmar. Man är inte för kaxig efter ett sådant ingrepp, det kan jag lova.

Jag har full förståelse för den som tvekar inför en andra operation; ofta är ju benbrottet/benbrotten förknippade med traumatiska händelser, som kommer tillbaka i tanken igen. Trots detta SKA skiten ut.

valmers skrev:
Som sagt, man får stå på sig för att få skrotet extraherat, som det heter på fikonspråk.

Visst är det tråkigt att operera sig ytterligare en gång, inte minst ur smärtsynpunkt, och visst försvinner känseln ett tag, men det är helt klart värt det. Man ska dock ställa in sig på att det kan vara mer komplicerat än vad det verkar; mina spikar beräknades ta 45-60 min att extrahera. Inväxta skruvskallar och gängpaj i spikarna gjorde dock att operationen tog 4,5 timmar. Man är inte för kaxig efter ett sådant ingrepp, det kan jag lova.

Jag har full förståelse för den som tvekar inför en andra operation; ofta är ju benbrottet/benbrotten förknippade med traumatiska händelser, som kommer tillbaka i tanken igen. Trots detta SKA skiten ut.

Du råkar inte veta om det har betydelse hur länge man väntar, om t.ex skruvarna växer in mer? Eftersom jag fortfarande inte får gå så hade det varit skönt att ha en period nu i vinter att få igång kroppen lite så den inte är halvt nergången om man nu väljer att operera sig igen. Bah, får ta ett allvarlig samtal med läkaren tror jag :(

jag bröt också lårbenet för 2 månader sen..

Jag fick spik men ingen platta. Dom sa direkt att om 1.5år så tar vi bort den, vi planerar in det på vintern så det ska bli så lite besvär som möjligt.

DJM skrev:
jag bröt också lårbenet för 2 månader sen..

Jag fick spik men ingen platta. Dom sa direkt att om 1.5år så tar vi bort den, vi planerar in det på vintern så det ska bli så lite besvär som möjligt.

Jasså? Dom sa inget sådant till mig. Hoppas läkarn säger det på mitt återbesök, och att de plockar bort plattorna och skruvarna i bäckenet också. När jag tänker operation tänker jag direkt på kateter :4skrika

splfredde skrev:
Man kanske skall försöka få den "utmonterad" så den inte ställer till det i framtiden?!
Dock är man ju inte speciellt sugen på att hoppa upp på operationsbordet igen...........

/Fredde

GLöm inte att det blir en ny operation och har du inga besvär skulle jag rek att behålla plattan.
Man brukar ta bort osteosyntesmaterial = plattan tidigast efter 9 månader eftersom om du ta bort den för tidigt finns risk att du får en ny fraktur speciellt på belastade ben.
MIn rek vänta ett tag har du inga besvär 1 år efter låt det sitta kvar. :tummenupp

splfredde skrev:

/Fredde

Har en platta i vänstra vristen. Läkaren sade till mig att ifall jag upplever problem så kom bara in och få det fixat - dvs ta bort skiten. Dock bör man vänta runt 1 år innan man gör det så att fibrerna (eller något i den stilen) hinner stärkas.

Mitt råd är att vänta och se ifall du upplever några problem. Men problem är ju även att gå och oroa sig för skräpet. Något att tänka på är läketid och inflammationsrisk - kanske bäst att ta det när det är lite kallare.

Jag ska ta bort mitt men har inte bestämt tid ännu... som sagt.. inget roligt att boka sådant.

Tack för alla svar!
Plattan skall ut alltså!
Det tråkiga är då att jag måste vänta ca 1 år innan man får ut skiten,
och således lika länge innan man kan köra hoj igen?????

/Fredde

splfredde skrev:
Tack för alla svar!
Plattan skall ut alltså!

/Fredde

Nej.. Jag började köra hoj efter 4veckor ungefär.

Jag vet inte vad som händer om man håller på att bryta det igen, nåt annat måste ju gå sönder?

edit: sjukgymnasten sa inget heller bara att jag fick en konstig blick..

Last edited:
splfredde skrev:
Tack för alla svar!
Plattan skall ut alltså!

/Fredde

Nej plattan måste inte ut bara om du har besvär.
Ny operation innebär ett nytt färskt sår med infektions risk , annu mer ärrläkning och sämre funktion och rehabilitering.
Besvär av plattan kan ske om den hamnar i konflikt med muskler,senor och nära leder speciellt och nära mellan hud och platta som tex fotledsfrakturer.
Plattorna är inte svårare att ta bort efter en ny fraktur medan en stålpinne i benet=märgspik kan vara ett helvete att ta bort om den blir böjd så där tycker jag det är mer motiverat.
Men jag vet att det är kontroversiellt ämne det här och det finns inga definitiva svar , men lita på din Dr :tummenupp

Jag har märgspik i mitt vänsterlår sen ett år tillbaka och har inga som helst problem i dagsläget, ska jag kräva att få den bortplockad ändå? Vad kan hända vid krasch om jag har spiken kvar i benet? Går nånting annat sönder än lårbenet som skulle gått av först om spiken varit borta? Blir det megaproblem om spiken går av i benet (låter obra)?

Vad kan man ha för argument för att få den bortplockad? Olycksfallsrisk när man tävlar RR? Räcker det? Fejka besvär?

Inte tänkt på saken innan nu blev jag lite fundersam...

sege skrev:
Jag har märgspik i mitt vänsterlår sen ett år tillbaka och har inga som helst problem i dagsläget, ska jag kräva att få den bortplockad ändå? Vad kan hända vid krasch om jag har spiken kvar i benet?

Det jag har läst och hört crossförare som brutit lårben och har märgspik är att dom tar en stor risk vid fortsatt tävlande med spiken kvar.
Tänk själv om du kraschar så hårt att du böjer spiken inuti benpipan..ouch!
Tydligen stor risk att benet splittras och blir väldigt svårt att lappa ihop igen.

...plockade ut en märgspik pga att "låsskruven" irriterade senor & muskler (mekaniskt) vid höften. Dom skar upp i det gamla ärret & konvalecensen var kort & enbart ärrelaterad vad jag minns.
Vurpade på ett B-race kort därefter, ..sjukvårdarna som tvunget skulle undersöka mig virrade på huvudet när dom såg det fortfarande färska bandagerade ingreppet. :kocko

OK, lite svar på frågor ovan:

20-22 månader var rekommenderad tid innan mina märgspikar (lårben/skenben) kunde tas bort.
Vid en dylik operation sätts ingen kateter.
Man måste inte ha besvär för att ta bort järnskrot ur kroppen; det räcker att man säger att man helt enkelt inte vill ha främmande material i kroppen.

valmers skrev:

20-22 månader var rekommenderad tid innan mina märgspikar (lårben/skenben) kunde tas bort.
Man måste inte ha besvär för att ta bort järnskrot ur kroppen; det räcker att man säger att man helt enkelt inte vill ha främmande material i kroppen.

20-22 månader, då behöver jag inte tänka på det nu då iaf, bara hoppas att man inte åker omkull nästa sommar då :) Och om man slipper kateter > :banana
Fast framförallt så hoppas jag att man slipper besvär, känns som haft tillräckligt av det.

valmers skrev:

Tack! Får vänta ett år till då eller så.

En fråga till; får man behålla sin gigantiska spik? :D

sege skrev:
Tack! Får vänta ett år till då eller så.

En fråga till; får man behålla sin gigantiska spik? :D
Jadå, bara att be farbror ortopedkirurgen snällt. Här är min kollektion :3freak

Bifogat

• Skrot.JPG
    Skrot.JPG
    57 KB · Visningar: 1,779
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back