Hoj oj oj, körkort idag!

Dyssen

De som har mest saker när han dör vinner
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
Yamaha Fzr 600
Idag klockan 15.00 fick man lappen med ett stort G på!
Har dock aldrig kört så dåligt i mitt liv, men godkänt är godkänt!

Men nu återstår en fråga...
Vilken hoj skall jag införskaffa?
Har ett par favorit, så lite + & - på dessa vore uppskattat.

Ducati 600 monster
Suzuki sv 650
Kawasaki z750
Honda 600 Hornet

Måste dock säga att ekonomi i det här fallet går före effekt... tyvärr...

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Grattis :tummenupp

Om ekonomin går först borde du aldrig tagit hojkort :hihi

Skämt åsido, jag skulle valt monstret eftersom den ser fräckast ut enligt mig, men eftersom jag inte har kört någon av de hojar som du räknar upp kan jag egentligen inte uttala mig! Hoppas du finner din själsfrände där ute i djungeln!

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Dyssen skrev:

Ducati 600 monster
Suzuki sv 650
Kawasaki z750
Honda 600 Hornet

Grattis :banana
Jag tycker du ska köpa kawa z750 den e grymt snygg!!! :tummenupp

Dyssen

De som har mest saker när han dör vinner
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
Yamaha Fzr 600
Tack för alla snabba svar, typiskt att alla skall rekomendera olika hojjar bara!
men det är väll sant som alla säger, att man helt enkelt får prova sig fram!

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
r1200gs esa pwnage
tänk på att z750 kan va dyr o försäkra. :4skrika

Om ekonomin spelar in i beslutet så måste du kolla upp försäkringar noga.. Det diffar våldsamt mellan olika hojar och försäkringsbolag. Själv hitta jag en hoj i nyskick, 03a en ägare 1100 mil, för 41 kakor med en hel/hel-försäkring på 5 500kr per år. 30år, zon 1, inget kort (kanske på onsdag). Lägg till fazer i listan, i alla fall provkör ett härke. En ny 05a naked eller med kåpa får du för max 69 kakor en beggad 04a (nya modellen kom 04a) går för runt 55 o uppåt. En 03a ser du ovan vad den kostar och första modellen 98-01 går ju ännu billigare (30-40k).

Var dock redo på att 04/05 är dyrare att försäkra än 03 och tidigare. Det är yamaha power insurance via LF som gäller om du kollar in en sån hoj.

Hornet och Triumph speed four (samma typ av hoj) är billiga att försäkra. Se.. så blev det ytterligare en hoj på listan :tungan

jag har bara testkört SV650 av dom på din lista och den va lite klen samt lite väl liten för min smak. Men den känns lätt och lätthanterlig och jag tror den vill att man wheeelar den massor :tungan

Observera att jag själv har en fazer och därmed är färgad.. men jag har kommit fram till mitt beslut efter att under en månads tid velat runt samma typ av hoj-klass som du tittar på.

Dyssen skrev:
Tack för alla snabba svar, typiskt att alla skall rekomendera olika hojjar bara!
men det är väll sant som alla säger, att man helt enkelt får prova sig fram!

Tyvärr är det också ofta ekonomi som spelar in. Jag kollade en del på CBR 600 årsmodell 99. Grymt fin hoj måste jag säga. Beräknade kostnaden och jämförde mellan den typ av hoj jag har nu och på 2 år inklusive värdeminskning, service och försäkring så va det dubbelt så dyrt att ha CBR:en.

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
Dyssen skrev:

Ducati 600 monster
Suzuki sv 650
Kawasaki z750
Honda 600 Hornet

Grattis som fan!!!! :cpparty

Ekonomi? Glöm hojköp över huvudtaget.... :tungan näää...allvarligt....glöm ducatin om du tänker ekonomi.... ventiljustering var 1000:e mil är inte billigt i längden.... Z750 är väl rätt kul och köra (och jag tyker den är snygg också faktiskt) men jag tror den är rätt dyr att försäkra...

sv 650 eller yamaha fazer tror jag mer på ur ekonomiskt perspektiv... fazern har ju lite mer effekt så i längden tror jag den är ännu roligare än sv:n... Men det är ju vad jag tror... Du måste ju testa dem för att bilda dig en uppfattning... Det är ju DU som ska köra din hoj och inte jag.... :tummenupp

hrmmm....öppnade fönstret för ett tag sen så jag hade missat en del inlägg innan mitt.... Kändes lite som en upprepning.... :kocko

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Grattis till körkortet!

Jag kör själv en Honda Hornet 600 och är mycket nöjd! Man blir enormt överraskad att gå ifrån exempelvis skolans CB 750 till Horneten.... Bra mkt mer drag ;)
Själv började jag med att utgå efter försäkringspremier. Det blev helt enkelt en oslagbar kombination med den hoj jag har nu och en försäkringspremie på 4650kr/år :banana
En arbetskompis kör en sv650 som han nu kört cirka 1600 mil. Han är också mycket nöjd! Mkt bättre drag i den hojen på låga varv, och det skakar lite mer mellan bena när man sitter på den :hihi
Men Horneten är ändå piggare, men det e nästan gränsfall! :7peta

Tänk på att Horneten i stadstrafik e mkt bra. Man kryssar hur enkelt som helst med den, och i Stockholmstrafiken är ju det guld!
Man får varva mycket om man vill att den ska röra på sig, men å andra sidan är det ju det som är kul :3freak

Lycka till med valet av hoj! Kommer säkert bli kul att åka runt o prova hojar!!!

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Var inte rädd för att köpa en effektsvag hoj som förstahoj. De första åren puttrade jag omkring på en 125:a och jag stormtrivdes. Bara känslan av att få köra motorcykel räcker långt.

Tänk att köpa en R1:a eller liknande som förstahoj. Hur byter du upp dig från det?

Monster 600 är en skitkul hoj men verkligen trött. Stora problemet med dessa är att du riskerar att hamna i Ducatiträsket direkt. Jag hade satsat på SV:n.

Grattis och lycka till!

pilsner

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Dyssen skrev:

Ducati 600 monster
Suzuki sv 650
Kawasaki z750
Honda 600 Hornet

Om Eknonomin går före så kolla Hondas modeller. Hornet är ju en fin fin hoj. Försökringar, reservdels priser mm ligger ganska ok på Honda

deam

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2003
Hoj
KTM 525 EXC-03
Måste dock säga att ekonomi i det här fallet går före effekt... tyvärr...[/QUOTE]

kolla denna, en hyfsat billig hoj att försäkra hos if (6740kr hel/hel) och den går riktigt bra och är skön å köra...

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=23077

grattis till körkortet förresten :tummenupp

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Hoj
.
Grattis!

Hornet är väl mest ekonomisk, hyfsat inköpspris och billig i försäkring med nya Honda märkesförsäkring. Sen har jag förstått att den är kul att köra oxå.

Jag avråder dig att köpa en Monster 600. Det är bara en inkörsport till tyngre och dyrare Duccar. :rolleyes:

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Grattis! kul att se att ngn får kortet i malmö.......

SV650 och Hornet tycker jag du bortde kolla upp. Prova gärna en Bandit 600 S med, har en själv och är mycket nöjd ;)

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Grattis till kortet!

MMM...hojköp. Svårt!
Jag kan juh bara tala gott om Horneten eftersom jag kör en sådan själv. Kör iofs "bara" en 600 men det finns juh en storebror oxå om man skulle vilja byta upp sig :hoppa

Men provkör och "känn" dig fram så ska du se att du hittar din egna favorit.

Lycka till och ta det lugnt i trafiken :krama

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...