Hoj på vintern, vad gäller?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Funderar lite på att köpa något gammalt offroadhärke att ha som vinterhoj, men jag är lite osäker på vad som gäller angående hoj och vinterväglag... Vad behövs i fråga om vinterdäck och dylikt, är det dubbat som gäller eller vad är alternativen? Om man vill besiktiga en hoj i vintertid, måste den då ha någon mer speciell utrustning?
Vad tycker ni att man bör satsa på för hoj? Är lite inne på att hitta någon gammal DR eller XT för en billig peng och köra skiten ur (den måste vara väldigt billig då jag varken har råd med dyra leksaker eller vill behöva oroa mig för att lägga skiten, vilket väl lär hända både en och två gånger när vägarna nu ser ut som de gör).

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Massa trampcyklar
Köpte en DR650 för 2 månader sen just i detta syfte .
Skithalt med grova gatdäck , kör numer med Conti crossdäck med bildubb .
Funkar skitbra för pendling och dyligt men det är inget värre grepp för att leka seriöst .
Funkar 3 m il till jobbet ner till -10 .

Krävs annars inga vinterdäck på mc men det bör man nog ha av självbevarelsedrift .

Martin

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har noll koll men vill gärna höra svaren. Jag skulle aldrig våga mig ut på isgatorna som är ute nu. Dessutom är det -10c. brrrrrrrrr.
Lycka till och köra lugnt!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Köpte en DR650 för 2 månader sen just i detta syfte .
Skithalt med grova gatdäck , kör numer med Conti crossdäck med bildubb .
Funkar skitbra för pendling och dyligt men det är inget värre grepp för att leka seriöst .
Funkar 3 m il till jobbet ner till -10 .

Krävs annars inga vinterdäck på mc men det bör man nog ha av självbevarelsedrift .

Martin

Förstår. Det låter väl lite som vad jag ska ha den till då, ta mig till och från stan (2 mil ca) och kanske leka lite på någon grusväg eller i någon snötäckt kurva. Dubbdäck är tänkt att köpa till, men undrade mest om det var krav på det vid besiktningen. Men det är det alltså inte, gött! Tack för det:)

Jag har noll koll men vill gärna höra svaren. Jag skulle aldrig våga mig ut på isgatorna som är ute nu. Dessutom är det -10c. brrrrrrrrr.
Lycka till och köra lugnt!

Det lär ju bli ganska lugn körning av det, kanske lite sladd i någon kurva och sådär bara. Går ju inte att köra särskilt fort i det här vädret ändå, och går det inte överdrivet fort och man bara har vettiga skydd så gör det nog inte så ont att gå omkull:D

Tack:tummenupp

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Handtagsvärme och påsar på styret är najs om man inte ska frysa händerna av sig. Endurodubb är inte så bra på plogade vägar, det går att åka på ren asfalt utan problem men det blir dyrt i längden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Handtagsvärme och påsar på styret är najs om man inte ska frysa händerna av sig. Endurodubb är inte så bra på plogade vägar, det går att åka på ren asfalt utan problem men det blir dyrt i längden.

Bra tips, tack för det!

Vad för dubb ska man ha annars? Tänkte om man skulle ge sig på att dubba de befintliga däcken med någon helt vanlig bildubb eller liknande för att hålla kostnaderna nere... Det är väl främst tänkt att köra på den typ av vägar som det är där ute nu, snötäckt, isigt och sådär menar jag.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Bra tips, tack för det!

Vad för dubb ska man ha annars? Tänkte om man skulle ge sig på att dubba de befintliga däcken med någon helt vanlig bildubb eller liknande för att hålla kostnaderna nere... Det är väl främst tänkt att köra på den typ av vägar som det är där ute nu, snötäckt, isigt och sådär menar jag.

Kör endurodubb och kör enbart för att ha roligt. Ska du frakta dig nånstans ta bilen. Att köra till jobbet osv skulle jag aldrig ens fundera på för att man fryser ihjäl om man inte kör aktivt.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Första året jag hade hoj så körde jag 2 mil till och från jobbet i 0-gradigt i en månad, men blir det kallare så blir det jävligt kallt. Fartvind is a biatch!

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Vad som krävs? Tjocka kalsonger så det inte blir köldskadat och/eller "brunar igenom" om det skulle bli spännande.. Kör på! :hihi
(inga speciella krav på ekipaget. Inget vinterdäckskrav)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Däcken är ju a och o för att hålla sig på rätt köl. Jag körde mycket på vintern förut (tvåtakt dessutom, så det krävdes lite grepp när motorn började andas). På rena vintervägar med tjock is eller hårdpackad snö, funkar endurodubben klockrent förstås - det är makalöst fint bett i sulorna då. Men på normal gata med blandad asfalt och slask omvartannat, så bör man satsa på rallydubb/ambulansdubb. Alltså som vanliga bildubbar, men med lite bättre utstick. Det var en tråd uppe om detta för några år sedan (i motardforumet tror jag).

Dessutom valde jag ett mönster som närmast påminner om trialdäck - som ett crossdäck, men med mycket tätare "klossar" och i en riktigt mjuk gummiblandning som inte stelnar vid minusgrader.

Ett tag körde jag vespa/scooter med samma typ av uppsättning och det gick galant det med trots små hjul.

En och annan överraskning får man räkna med dock. Värst var väl när jag fick sladd i olika hjulspår och helt plötsligt befann mig körandes baklänges i 70 knyck. Det var bara att lägga omkull och "se glad ut"...

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Värst var väl när jag fick sladd i olika hjulspår och helt plötsligt befann mig körandes baklänges i 70 knyck. Det var bara att lägga omkull och "se glad ut"...
Någon som sett för mycket på Mission Impossible? :brinnerupp :hihi

Hoppas markkänningen inte blev för hård. :kramas

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hör med nån mc-bud !
Själv kör jag endurodubbat på vintern och skulel aldrig rekomendera nå annat, ja möjligvis finndubb då. Men om man nu ska ha en hoj att frakta arslet med så är det ju nån form av bildubb. Mc buden borde ha bra koll på vad som funkar då de kör året om.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm endurodubbat om du ska köra på gatorna kring Lund.

Jag föreslår att du sätter lämpliga däck på din RD. Finns lite länkar och vinterdäckssnack i andra trådar här. Finns ett vinterdäck för moped med mjukt gummi och mycket sajpning i klackarna. Det heter typ IRC winter någonting och är nog det bästa vinterdäcket för skånes vintervägar.

Jag skulle inte ens satsa på dubbat för en gathoj i Lund eftersom du ändå kommer sladda bort dubben i mitten väldigt snabbt, själv hade jag bara regndäck på en KTM660 förra året. Den fick iofs stå parkerad när det var snö men jag vet att tede77 här på forumet kört riktiga vintervägar med regndäck och det funkade.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag har kört mc-bud på en XT. Vinterdäcken hade vanligt klassiskt crossmönster med plåtdubbar, lika dom som sitter på bildäck. Man tog sig fram väldigt bra, va ganska kul att puttra fram mellan bilar som satt fast. Däremot så är det skithalt, särskilt när det har varit slaskigt o sen frusit igen. Dom där isknölarna skapar väldigt öma blåmärken på höfterna när man glider över dom i liggande läge. Men tar man det bara lite lugnt så går det ganska bra att köra.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Jag har kört mc-bud på en XT. Vinterdäcken hade vanligt klassiskt crossmönster med plåtdubbar, lika dom som sitter på bildäck. Man tog sig fram väldigt bra, va ganska kul att puttra fram mellan bilar som satt fast. Däremot så är det skithalt, särskilt när det har varit slaskigt o sen frusit igen. Dom där isknölarna skapar väldigt öma blåmärken på höfterna när man glider över dom i liggande läge. Men tar man det bara lite lugnt så går det ganska bra att köra.

Vad är plåtdubbar ??

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...