Hoj som dör vid belastning...?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har inte hunnit titta på farsgubbens hoj min ännu, men han beskrev problemet, någon som kan tillföra något?

Han startar hojen, den går hur bra som helst i motorn och i friläget, när han lägger i en växel och skall smyga iväg så fort det möts upp med gas så dör hojen(under 3000 rpm).

Han trodde först det var kopplingsviren som krånglade så han bytte den, han har bytt olja och filter, inga konstigheter då han kör med samma prylar som han alltid gjort..Någon knas i transmissionen är det dock..tips? Han siade själv om kardandriften, tycker det låter långsökt i mina öron..

Det gäller en Kawasaki zl 600 custom(radfyra och kardan)Kan det vara problem med någon kontakt till stödet som "ligger" i? Tips o råd mottages å det varmaste:)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Om det varit stödkontakten som varit problemet skulle den dött direkt när han försökte lägga i en växel. Har den centralstöd kan det vara värt att kolla om den driver på bakhjulet, uppe i luften alltså, utan belastning/gas. Funkar det borde ju drivlinan vara ok.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Om det varit stödkontakten som varit problemet skulle den dött direkt när han försökte lägga i en växel. Har den centralstöd kan det vara värt att kolla om den driver på bakhjulet, uppe i luften alltså, utan belastning/gas. Funkar det borde ju drivlinan vara ok.

Elementärt:tummenuppHar inte centralstöd, men detta lär vi pröva först genom att palla upp den, då vet man om det driver och fungarar att det är när det blir riktigt motstånd då den dör, kan det vara kopplingen då månne:va
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Detta kommer jag att följa med intresse då cheypolarens zx9:a dras me ett liknande problem, går oxå att varva fullt i N men när man ska köra så drar den upp till 2500-3500v sen dör den precis som att den inte får tillräckligt el ingen soppa alls.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Insprutning? Kan vara TPS, bränslepump m.m. Min 750SS var precis så när det var glapp i TPS kontakten, dog så fort man belasta litet men jämn fart gick bra.

Förgasare? Kan vara igensatt bränslefilter eller klämd slang mellan tank och föragsare. Flottörventil sitter eventuellet fast.

Kan ju vara andra fel ockå, men det skulle jag kolla på först i alla fall.
 

lennart w

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
arvika
Hoj
98 kawasaki zx9r
Detta kommer jag att följa med intresse då cheypolarens zx9:a dras me ett liknande problem, går oxå att varva fullt i N men när man ska köra så drar den upp till 2500-3500v sen dör den precis som att den inte får tillräckligt el ingen soppa alls.

Jag har exakt likadant problem på min ZX9-98. Har inte undersökt annat än vakumslang,luftfilter o bensinpump än. Allt var ok. Misstänker starkt nån förgasare.Vi får väl meddela oss när vi har hittat felet. Lennart w
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Jag har exakt likadant problem på min ZX9-98. Har inte undersökt annat än vakumslang,luftfilter o bensinpump än. Allt var ok. Misstänker starkt nån förgasare.Vi får väl meddela oss när vi har hittat felet. Lennart w

Cheypolarens e oxå -98 så blir jag klok på d så slänger jag upp d direkct !
 

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).
Jag har exakt likadant problem på min ZX9-98. Har inte undersökt annat än vakumslang,luftfilter o bensinpump än. Allt var ok. Misstänker starkt nån förgasare.Vi får väl meddela oss när vi har hittat felet. Lennart w

Min "gummi unge":va har en Ninja 97:a och den gick perfekt på alla varvtal stilla stående.... Men när man la i 1:an och började köra gick den perfekt:tummenupp ända tills att man kom över 45-50 km/h :confused::confused: så började hojen bluddra sluddra och skjuta:machinegu.....:confused: Det visade sej att slangarna från luft intaget under lyset hade lossnat:va Det visade sej vara dom som går till luftburken eller till "luffarturbon" På me dom och hojen gick som en klocka efter Dt:banana:yoparty
 
Last edited:

lennart w

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
arvika
Hoj
98 kawasaki zx9r
Min "gummi unge":va har en Ninja 97:a och den gick perfekt på alla varvtal stilla stående.... Men när man la i 1:an och började köra gick den perfekt:tummenupp ända tills att man kom över 45-50 km/h :confused::confused: så började hojen bluddra sluddra och skjuta:machinegu.....:confused: Det visade sej att slangarna från luft intaget under lyset hade lossnat:va Det visade sej vara dom som går till luftburken eller till "luffarturbon" På me dom och hojen gick som en klocka efter Dt:banana:yoparty

Kollade detta när jag var i garaget som hastigast men så lätt var det inte.
Tack ändå.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hojen går, det var en kärvande stödkontakt, efter lite uppsmörjning så löpte den fint och allt fungerade igen, tack för tipsen:) Tänk om alla fel var så lätt avhjälpta. Den dog direkt vid uppsläpp av koppling, men han hade släppt upp vid 2000-3000 rpm.
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Hojen går, det var en kärvande stödkontakt, efter lite uppsmörjning så löpte den fint och allt fungerade igen, tack för tipsen:) Tänk om alla fel var så lätt avhjälpta. Den dog direkt vid uppsläpp av koppling, men han hade släppt upp vid 2000-3000 rpm.

Detta ska undersökas på cheypolarens omgående !
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top