hojbygge, utgångsobjekt?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
liknande gaffel hade jag tänkt tillverka själv. istället för att länkarna sitter längst upp hade jag tänkt en länk som hjulet sitter i och som är ledad i en främre och bakre gaffel. den bakre skall vara fast monterad i kronan och den främre rörlig med dämpare monterad längst upp.

Då är det väl en springergaffel? Ännu sämre. Fjädringssystem för framgafflar från sämst till bäst (egenskapsmässigt): Springer, Webb, Druid, Teleskop, Earles (bottenlänk), Telelever, Navstyrning. Anser jag.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Då är det väl en springergaffel? Ännu sämre. Fjädringssystem för framgafflar från sämst till bäst (egenskapsmässigt): Springer, Webb, Druid, Teleskop, Earles (bottenlänk), Telelever, Navstyrning. Anser jag.

hojen jag tänkt bygga skall isf ha stel bakram, köregenskaperna är inte prioriterade utan enbart utseendet, men jag skall ta en titt på dom olika konstruktionerna. tack!


perfekt :tummenupp
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då är det väl en springergaffel? Ännu sämre. Fjädringssystem för framgafflar från sämst till bäst (egenskapsmässigt): Springer, Webb, Druid, Teleskop, Earles (bottenlänk), Telelever, Navstyrning. Anser jag.

Kan du motivera varför du inte rankar teleskopgaffeln som bäst?

Den spontana känslan jag får är ju att det som är bäst borde vara det som används mest i tävlingssammanhang.

Om nu bottenlänk,telelever och navstyrning är bättre än teleskop, får det inte användas i tävlingsverksamhet, eller varför görs det inte?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan du motivera varför du inte rankar teleskopgaffeln som bäst?

Den spontana känslan jag får är ju att det som är bäst borde vara det som används mest i tävlingssammanhang.

Om nu bottenlänk,telelever och navstyrning är bättre än teleskop, får det inte användas i tävlingsverksamhet, eller varför görs det inte?

Skillnaden är att bromsarna inte påverkar fjädringen. Egentligen är nog telelevern bäst, eftersom den är snygg. Varför det inte används i tävlingssammanhang har även jag funderat på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skillnaden är att bromsarna inte påverkar fjädringen. Egentligen är nog telelevern bäst, eftersom den är snygg. Varför det inte används i tävlingssammanhang har även jag funderat på.

Fast är det önskvärt att bromsarna inte påverkar då?

Vill man inte ha en viss ihopfjädring i ingången på böjarna?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast är det önskvärt att bromsarna inte påverkar då?

Vill man inte ha en viss ihopfjädring i ingången på böjarna?

Och göra en redan snabbstyrd hoj ännu mer nervös, med någon millimeter fjädringsväg kvar, som knappt fungerar pga. spänningar i gaffelbenen? Som sedan fjädrar ut och förändrar såväl styrgeometri som hjulbas? Viktförskjutningen får du naturligtvis ändå, men på nav/tele/earles kan du enkelt ställa in hur mycket gaffeln skall påverkas och åt vilket håll. På köpet behåller du markkontakt med bakdäcket, vilket ger gummi i backen. Alla borde provköra en BMW boxer med telelever, paralever och ABS. Man kan knappast föreställa sig hur Star-Trek en gubbsvarv känns.
vis_item_telelever.jpg
"Duolever" har jag inte haft möjlighet att prova, men den är säkert ännu bättre.
vis_item_duolever.jpg
Just boxermodellerna gillar jag ety de ser ut som de alltid gjort, trots avancerat fjädringssystem och avsaknad av ram. Edit: Min "Enter" tangent fungerar fortfarande inte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och göra en redan snabbstyrd hoj ännu mer nervös, med någon millimeter fjädringsväg kvar, som knappt fungerar pga. spänningar i gaffelbenen? Som sedan fjädrar ut och förändrar såväl styrgeometri som hjulbas?

Faktum återstår att det är den typen av gaffel det tävlas med, och inte dom typer du förordar.
Rossi och grabbarna verkar kunna hantera det där med millimetrar kvar och spänningar...

Om det inte finns regler som förbjuder annat än teleskopgaffel anser jag det som rätt kraftiga bevis på att det är tekniskt bäst.

Jag har kört BMW med telelever och inte tyckte jag att det var någon halleluja-upplevelse.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Faktum återstår att det är den typen av gaffel det tävlas med, och inte dom typer du förordar.
Rossi och grabbarna verkar kunna hantera det där med millimetrar kvar och spänningar...

Om det inte finns regler som förbjuder annat än teleskopgaffel anser jag det som rätt kraftiga bevis på att det är tekniskt bäst.

Jag har kört BMW med telelever och inte tyckte jag att det var någon halleluja-upplevelse.

Telelevern är odramatisk. Alla jag pratat med som provkört tycker att det känns som om det bromsar sämre. Men hojjen stannar fortare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och göra en redan snabbstyrd hoj ännu mer nervös.


Och hur många gånger har du råkar ut för styrfladder i samband med en inbromsning? Knappast någonsin skulle jag gissa?
Telelever och navstyrning är eleganta lösningar på ett icke existerande problem.

Med en teleskopgaffel sänker man även tyngdpunkten vid inbromsningen vilket har sina fördelar vid inbromsningar. Speciellt på korta hojar kan det möjliggöra hårdare inbromsningar utan att man gör en kullerbytta.

Men hojjen stannar fortare.

Vad har du för källa till det påståendet? Och vilka hojar jämfördes?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och hur många gånger har du råkar ut för styrfladder i samband med en inbromsning? Knappast någonsin skulle jag gissa?
Telelever och navstyrning är eleganta lösningar på ett icke existerande problem.

Med en teleskopgaffel sänker man även tyngdpunkten vid inbromsningen vilket har sina fördelar vid inbromsningar. Speciellt på korta hojar kan det möjliggöra hårdare inbromsningar utan att man gör en kullerbytta.



Vad har du för källa till det påståendet? Och vilka hojar jämfördes?
Jag var med på 16"hjulens tid. Kombinerat med "anti-dive" så var det ordentligt omysigt att bromsa med. Har du inte varit med om styrfladder vid sena inbromsningar, så kör du väldigt lungt eller har en bra styrdämpare som botar symtomen.
Hopfjädring av framänden sänker tyngdpunkten.
Den kortar även hjulbasen och höjer bakänden.
Telelevern har visat sig bidra till kortare bromssträcka vid jämförelser med motsvarande, äldre modell utan och med motorcyklar i samma segment. Sporthojjar tror jag inte den har jämförts mot, ety jag inte tror att BMW har telelever på någon sportmodell.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du inte varit med om styrfladder vid sena inbromsningar, så kör du väldigt lungt eller har en bra styrdämpare som botar symtomen.

Kör varken försiktigt eller med styrdämpare och dessutom föredrar jag ojämnt underlag som grädde på moset.

Telelevern har visat sig bidra till kortare bromssträcka vid jämförelser med motsvarande, äldre modell utan och med motorcyklar i samma segment. Sporthojjar tror jag inte den har jämförts mot, ety jag inte tror att BMW har telelever på någon sportmodell.

Jo, du har redan sagt det en gång. Jag undrar enligt vilken källa? En jämförelse mellan en äldre samt en nyare hoj där den nyare hojen har telelever är väl inte vad jag skulle räkna som ett kvitto på att det är telelevern som gjorde skillnaden.

Jag var med på 16"hjulens tid. Kombinerat med "anti-dive"

Och anti-dive var ju nåt som seriösa åkare plockade bort. Men du vill ha dom egenskaperna... :va
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kör varken försiktigt eller med styrdämpare och dessutom föredrar jag ojämnt underlag som grädde på moset.



Jo, du har redan sagt det en gång. Jag undrar enligt vilken källa? En jämförelse mellan en äldre samt en nyare hoj där den nyare hojen har telelever är väl inte vad jag skulle räkna som ett kvitto på att det är telelevern som gjorde skillnaden.



Och anti-dive var ju nåt som seriösa åkare plockade bort. Men du vill ha dom egenskaperna... :va
Antidive fungerade aldrig ordentligt.
Fungerade genom att styva upp fjädringen (helst genom att stänga för oljan = stenhårt.
Med telelever, navstyrning, earlesgaffel så fungerar fjädringen likadant oavsett om du bromsar eller accar.
[YOUTUBE-ID]IQBWjw0juUs[/YOUTUBE-ID]
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Antidive fungerade aldrig ordentligt.
Fungerade genom att styva upp fjädringen (helst genom att stänga för oljan = stenhårt.
Med telelever, navstyrning, earlesgaffel så fungerar fjädringen likadant oavsett om du bromsar eller accar.
[YOUTUBE-ID]IQBWjw0juUs[/YOUTUBE-ID]


Den där filmsnutten visar inte ett jota eftersom det var olika förare samt dessutom nån rokie-serie där spridningen på förarkompetensen är milsvid.

Jag kan visa filmsnutter där 125or kör snabbare än 1000-kubikshojar men inte f-n tror jag ju det betyder att en 125a är det snabbaste man kan sitta på.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är du dum eller? Den där filmsnutten visar inte ett jota eftersom det var olika förare samt dessutom nån rokie-serie där spridningen på förarkompetensen är milsvid.

Jag kan visa filmsnutter där 125or kör snabbare än 1000-kubikshojar men inte f-n tror jag ju det betyder att en 125a är det snabbaste man kan sitta på.
jag trodde att du var kompetent att se hur fjädringen arbetar.
Även om filmkvalitén inte var den bästa.
Men vi säger att du har rätt.
Det verkar viktigt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej det är jag inte, och jag tvivlar på du kan se såna detaljer utan inzomning och slowmotion heller.

Jag ber om ursäkt för min dumma inledning på förra inlägget. Ska radera det.

Det behöver du inte.
Det var en fråga, som jag tveklöst kan besvara med ett rungande "NEJ!".
Om du tittar igenom klippet en gång till, så ser du hur odramatiskt "framgaffeln" jobbar.
Naturligtvis skulle det vara önskvärt med ett bättre klipp och en annan hoj som referens.
Men det hittar jag inte.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Stånka, 350 cc+ och förgasare? SR400/500. Finns att finna med ekerhjul, dock ovanligt. Annars får man ju hitta några från en annan hoj och klämma dit.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Stånka, 350 cc+ och förgasare? SR400/500. Finns att finna med ekerhjul, dock ovanligt. Annars får man ju hitta några från en annan hoj och klämma dit.

:tummenupp
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_500_SR_26295679.htm?ca=15&w=3
jävligt läcker motor och lagom storlek! en stark kandidat till mitt bygge.


verkar som att jag fått tag på motardhjul också.

BTW, har beställt SFRO:s bygghandbok för att lusläsa vad som gäller vid amatörbygge. när allt utrett kommer en byggtråd!
boken
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top