Det var ju ett tag sen jag köpte min 1190 hos Hojcenter och jag är väl inte direkt imponerad av hur dom skötte sig. Jag hade ju lite otur med, men överlag så känns dom väl inget vidare.
Vid första kontakt så trodde säljaren att jag ville köpa deras demo hoj, fast jag tydligt sa ny samt silvrig. Demohojen var orange, så där var första problemet. Dock fick jag 6000kr rabatt pga det, så det var ju mer än okej för den missen. Men det slutade inte här är det tråkiga.
Från att jag sa att jag köper den tills jag kunde hämta den tog det ca 2 veckor och det är ju anmärkningsvärt. Problemet var att hojen stått i ett lager i Norge och det skickades ett mindre antal till Sverige. Tydligen av alla hojar som skickades så glömde någon att fixa i ordning ägarbytet så jag fick inte hämta den pga det. För om jag hämtade den tidigare var det inte säkert att banken betalade lånet till dom iom att kreditspärren inte var iordning.
Ktm Scandinavia ska ordna det, men säljaren mailar dom och mail tar alltid tid. Sen blir jag lovad att kunna hämta den på en torsdag. Jag tar då ledigt en hel dag från jobbet.
Tydligen glömde ktm att maila tillbaka till säljaren så jag fick inte hämta den på torsdagen och förlora en hel dags lön...
Om säljaren ringt Ktm så hade dom sagt att det var klart och jag kunde hämtat den på torsdagen. Jag ringde nämligen Ktm själv och frågade vad som händer och dom bad om ursäkt för dom glömt meddela säljaren detta.
Hade säljaren engagerat sig lite kunde han ringt, när han visste att det var lite bråttom.
----------------------------
----------------------------
Nu är det lördag morgon och jag beger mig till stockholm för att hämta hojen. När jag kommer dit så står hojen och alla grejer klara i entren.
Dock var en sidoväska trasig enligt dom så dom skulle byta den. Dom hade sidoväskorna hemma redan innan jag sa jag skulle köpa den. Så hade man vart smart så kunde man ju kontrollerat sakerna innan, men icke.
Jag kom ditt 30 mins innan dom stängde, men säljaren lovade att ha öppet tills vi var klara. Dock var jag lite stressad, iom det var en 5 timmars bilfärd dit och samma sak hem.
Jag tittade på hojen för att kolla efter repor och liknande, men såg inget direkt.
Det var ganska kallt ute och säljaren fråga: Måste jag följa med ut? Det kändes lite halv lamt att inte kunna bemöda sig att komma ut och hjälpa mig putta upp den för rampen på släppet. Men det fick jag hjälp med. Dock hade jag sett att han frågade: Vill du ha hjälp att lasta?
Sättet han sa det på var att han inte var direkt intresserad av det.
Jag lastade i alla sakerna och åkte hem, lastade ur sakerna och lämnade släpet samt åkte hem. Resan tog mycket energi.
----------------------
----------------------
Dagen efter så åkte jag glad till hojen och kollade på alla saker. Då upptäcker jag att topboxen har 2 rejäla repor samt 2 stenskotts liknande märken. Jag blir ganska besviken, för den kom ju ny från ktm i österike.
På måndagen ringer jag säljaren och berättar om topboxen, då får jag kommentaren att jag skulle besiktigat sakerna innan jag hämtade hojen. Jag frågar varför man ska behöva besiktiga helt nya saker och varför ni inte kunde berättat det?
Fick inget riktigt svar på det utan att den kommer ändå slitas snabbt när man kör. Men det var ju inte var det handlade om, utan jag köpte en helt ny produkt som hade skador.
Säljaren ringde ktm och fråga dom, svaret blev samma och säljaren erbjöd mig en t-shirt som kompensation. Jag betalade 4900kr för en topbox som ser begagnad ut och jag får en t-shirt för 100kr som kompensation.
Jag kan ju säga att jag blev lite ledsen samt jävligt besviken. Säljaren märkte väl det på telefon och ringde ktm igen. Denna gången gick det tydligen bra att byta den.
Dom trodde ju inte på mig utan trodde att jag ljög och hade skadat den själv. Jag skickar tillbaka den och sen dröjer det ett tag. Då kommer ett mail, läs under:
Den röda texten är för att inte hänga ut säljaren med namn, originalet finns om nån prompt ska ha det som inte tror på det.
Dom anklagade mig för att ljuga när dom 2 ggr i rad beställt en produkt med skador som är fabriksny. Det kändes inte direkt roligt att jag skulle ljugit och nu fick ju vi bevis på att jag var ärlig.
-----------------------
-----------------------
Överlag kändes det som en ganska dålig upplevelse, så jag kommer aldrig handla där igen. Hela upplevelsen blev förstörd pga alla problem och alla saker hade dom kunnat förebygga.
Säljaren sa även att det var ren tur att han upptäckte det med ägarbytet, så teoretiskt kunde jag fått åka till stockholm och vända för dom inte kan hålla reda på sina papper. Det är ju inte första hojen dom säljer, men det kändes så iaf.
Säljaren brydde sig inte nämnvärt utan var mer ointresserad och enda gången han blev irriterad var när han blev av med sin "lediga" dag för han behövde greja med denna affären.
Detta var inget direkt lyckat mc köp, men enda trösten jag har var ju att ktm scandinavia hjälpte mig med en liten kompensation efter jag skickat ett brev och påtalat dom här sakerna. Priset på hojen blev ju ganska bra iom det var höstrea på den.
Pengar är inte allt, för känslan man hade när jag hämtade ut min nya smc på mc-kompaniet var ren lycka och det var helt klart värt nån tusen lapp att bara få vara glad över sitt köp. Jag tycker upplevelsen är viktigt, men det är ju min åsikt iaf.
Hojcenter har helt klart en bra bit kvar innan dom når kanon service som Mc-kompaniet i Väring. Jag ångrar att jag inte köpte min 1190 där, för då hade allt blivit lyckat.
Men man blev lite ivrig iom man ville ha den "nu" samt jag gått hela sommaren och längtat efter en.
Dock ska Ktm Scandinavia ha beröm för att dom bryr sig om sina kunder och hjälpte mig med ett annat problem med hojen.