Hojdilemma !

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Har idag en MT09 2016 och en R1 2000 och har fått chansen att byta dom 2 mot en ktm 1290r superduke 2014. Är det ett bra byte ? Har testat en och dom går verkligen utav helvete ! Typ en kombo av min R1 & MT09. Vad kostar en sådan i försäkring för en 34åring på landet ? Både R1:an och MT09:an är ju riktigt billiga tycker jag. Det är lite av en drömhoj men jag gillar båda mina andra också !
Hmm vetefan hur man ska göra. Hur hade ni gjort ??

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag betalar 9600:- halvförsäkring/år på min 1290 SuperDuke R 2017. Men jag är bara 29år och bor inte många minuter utanför Göteborg centrum. Har även bara haft mitt kort i 1år. Kusinen är 35 och bor i en mindre stad, har haft sitt kort i ca.10år. Han betalade typ 9000:- helförsäkring/år

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Hoj
Okej om man får ett ok pris på försäkringen ska man byta då ?

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Okej om man får ett ok pris på försäkringen ska man byta då ?

Självklart ska du åka SuperDuke !! Du kan göra allt med den som du kan med MT:n och R1 fast på en hoj :) eller ja, R1 är vassare på dragracing eller storbana som vi nämnde i annan tråd, men det kräver att det sitter rätt man bakom styret. För en vanlig dödlig som mej själv skulle inte en missil göra någon skillnad från KTM.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle säga att det kan vara bra att syna ktmen så den är helt frisk, men annars, är det din drömhoj så kör. :fakta

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Hoj
Kolla lite snabbt försäkringen på insplanet bara för att få ett hum. Ett bolag som gav mig pris där bara. Och jag bor verkligen utanför storstaden.
Det priset jag fick online va bara 8928kr/mån och 107136kr/år på Gjensidige :smasha
Nu förstår jag att det går att hitta billigare. Försäkringen jag har på R1:an ger jag 3000:- för halv/år och MT09:an 3200:- för hel/år
Helt sjukt ju !

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kolla lite snabbt försäkringen på insplanet bara för att få ett hum. Ett bolag som gav mig pris där bara. Och jag bor verkligen utanför storstaden.
Det priset jag fick online va bara 8928kr/mån och 107136kr/år på Gjensidige :smasha
Nu förstår jag att det går att hitta billigare. Försäkringen jag har på R1:an ger jag 3000:- för halv/år och MT09:an 3200:- för hel/år
Helt sjukt ju !

Bara att testa fler bolag. Jag hittade en -17 på blocket att testa med, kan helförsäkra hos Svedea för 10,6 k/år. Halv för 4,7.

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Hoj
Lägger ner ktm bytet. Har ringt runt och kollat försäkringar och den billigaste jag hitta var 1400kr mån på halv. Länsförsäkringar skulle ha 35000kr för helförsäkring och det va det billigaste jag hitta om man ska ha hel. Så min Mt09 & R1 få bli kvar ett tag till :) Det är ju trots allt riktigt roliga hojar med tanke på hur pass billiga dom är att ha försäkrade ! Jag tyckte inte att Ktm:en är så pass mycket roligare att det värt den hutlösa försäkringspremien !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lägger ner ktm bytet. Har ringt runt och kollat försäkringar och den billigaste jag hitta var 1400kr mån på halv. Länsförsäkringar skulle ha 35000kr för helförsäkring och det va det billigaste jag hitta om man ska ha hel. Så min Mt09 & R1 få bli kvar ett tag till :) Det är ju trots allt riktigt roliga hojar med tanke på hur pass billiga dom är att ha försäkrade ! Jag tyckte inte att Ktm:en är så pass mycket roligare att det värt den hutlösa försäkringspremien !

Och det vore ju dumt byta 2 fungerande hojar mot 1 hoj som skär när oljefiltret kollapsar.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=ktm+1290+oil+filter+problems&spf=1496951757828

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Du kan ju fundera på det här:
Varför vill den andre personen byta sin KTM 1290r Superduke mot din Yamaha MT-09 och Yamaha YZF-R1?

Så kan du ju dra dina egna slutsatser om vilken hojpark du skall ha sedan. :fakta

Nu är det väl en icke-fråga för du verkar ha bestämt dig. Personligen hade jag gjort samma val som du. Hellre två hojar än en. Speciellt med de hojar du nämner.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där e från 2015, får väll hoppas dom har löst de problemet sedan dess? :) (nej tack, hitta ingen nyare artikel och gör mej nervös) :p

Det är en ny konstruktion på 2017 med ett utanpåliggande filter som det flesta andra hojar och i det filtret finns med kända märken en överströmningsventil.
Men när inträffar sånt här? Oljefiltret trycks ihop.
Jo när viskositeten på oljan är hög. DVs när oljan är kall.
Så det smarta sättet undvika risken är att låta motorn gå några minuter på tomgång och bli varm innan man gasar iväg.
Vilket rekommenderas i Suzukis handböcker.

Och antagligen i KTMs också ?
Har du läst igenom handboken?
Tom Motorrads MC-journalister läser inte handboken.
Märktes när det skulle köra på Nardobanan första gången (12km doserad rundbana för maxfart tester).
Och missat tex att vid riktig hårdkörning, skulle KTM RC8 köras med 98 oktan.
Så det blev motorhaveri.

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
Det är en ny konstruktion på 2017 med ett utanpåliggande filter som det flesta andra hojar och i det filtret finns med kända märken en överströmningsventil.
Men när inträffar sånt här? Oljefiltret trycks ihop.
Jo när viskositeten på oljan är hög. DVs när oljan är kall.
Så det smarta sättet undvika risken är att låta motorn gå några minuter på tomgång och bli varm innan man gasar iväg.
Vilket rekommenderas i Suzukis handböcker.

Och antagligen i KTMs också ?
Har du läst igenom handboken?
Tom Motorrads MC-journalister läser inte handboken.
Märktes när det skulle köra på Nardobanan första gången (12km doserad rundbana för maxfart tester).
Och missat tex att vid riktig hårdkörning, skulle KTM RC8 köras med 98 oktan.
Så det blev motorhaveri.

Jag har inte lusläst boken men jag har slummat igenom den hyfsat noga :) kanske borde lusläsa den! :fakta

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin