Hojen dör alternativt bluddrar efter en tids körning

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
Hej,

Jag har en Kawasaki Z500 från -79 som hade gått lite smått otroliga 80 mil när jag köpte den. I början gick den fint även om den drog lite halvdåligt (speciellt vid fullt gaspådrag) mest troligt för att jag bytt till POD-filter samt kortare, öppna rör och därför mest troligt kommer att behöva bestycka om den.

Nu har den däremot börjat gå riktigt dåligt men först efter ett antal minuters körning. Tendensen är att den går fint i början, bra tomgång etc, men efter en tid börjar den "bluddra". Till slut ger den upp och dör helt. Efter några minuters väntan kan man dock hjälpligt starta den igen och då går den ok ett tag igen.

Jag har kollat om det pyser från tanken när jag öppnar tanklocket men inget undertryck vad det verkar. Det läcker lite lätt från bensinkranen (droppar inte) men kan det verkligen vara anledningen? Help please!

/ Erik

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Det jag kommer att tänka på är tändstiften. Egen erfarenhet säger att blir det bludder och ojämn gas efter en stunds körning, och gärna vid gaspådrag, men normal i början och på tomgång, så är första kollen tändstiften. Prova byt och se om problemet är borta.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
bränsleslangen kan separera invändigt och täppa till...BYT!! borde ju vara brytarlöst system på annars så är ju fenomenet kondensatorfel med denna gång...

mvh

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Laddar batteriet som det ska? Annars håller jag med Hadez om att det kan vara tändsystemet som strular.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Varit med om 2 moppar på ganska kort tid som haft böjd bränsleslang. Det gav sådana symptom.

Sitter där bränslefilter någonstans ? Är det skitigt ?

Jag hade bytt kablage från tank till förgasare till att börja med. Kostar en tia eller två. Temporärt kört utan bensinfilter och sett om det blivit bättre.

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Hoj
Kollade igår om det fanns några knutar på slangar men de verkar vara ok men ska definitivt ta och byta ut dom i vilket fall. Tack

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Hoj
Problemet är nu löst och om det är någon som är intresserade så handlade det dels om en flottör som hade hängt sig i stängt läge samt att tajmingen på tändningen var skev trots att jag ställde in den i början av sommaren. En olycka kommer sällan ensam.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom