hojen dör för mig!

iamfestis

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
skänninge
Hoj
gsxr
tjena alla glada hojåkare!

har fått mig ett problem med mitt åk som jag skulle kolla om någon kunde luska ut vad de kan vara för fel!


kan börja med och säga att hojen är en gsxr 750 årsmodell 89!
problemet är att den för mig stup i kvarten, den funkar perfekt innan och sedan efter 10 min åkange ungefär så dör den.
Känns precis som att jag får bensin stopp , händer inget när men gasar osv bara bluddrar och sen dör den, efter att den dör går det inte att få igång den direkt, men efter att väntat drygt 10-15 min så funkar de fint o få igång den och åka i ungefär 10 min igen sen händer samma sak!?.

detta hände då mig 3 gånger på en krot period idag och de blev inte mycket åka av, så nu undrar jag om någon har haft detta problem? eller om någon vet vad det kan vara som är fel?

tack o hej!
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
låter som det är stopp i avluftningen av tanken. Prova att öppna tanklocket när den stannat och se om den startar direkt då.

EDIT
Kom på lite mer saker som låter troliga:

Bränslefiltret skitigt - sitter troligtvis i tanken på bränslekranen, lossa och rengör.

Vaccumassisterad bränslekran felande - öppnar inte när motorn är igång, lossa bränsleslangen och se om det rinner, om det ej kommer något - sug i vaccumslangen och se om den öppnar. Öppnar den inte i ON-läget så rengör/renovera med rep-sats.

Kan även prova om den går i PRI-läget (om det finns?)

Enligt en pissig Haynes manual finns det ett ON-läge på kranen som ska användas när man tar av tanken så jag misstänker det finns tre lägen, ON - öppnar när motorn går, PRI - alltid öppen (använd inte detta läge vid normal körning), RES - reserv som öppnar när motorn går.

Extra bränslefilter monterat på bränsleslangen som sitter igen - byt eller helst ta bort.
 
Last edited:

iamfestis

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
skänninge
Hoj
gsxr
tja har testat det med tanklocket , dock funka det inte , testa även o slänga i k-spirt som en tipsa om..men inget hände heller, priläget är även det testat men funka inte det heller ..

jag tror de är filtret eller liknande..nått skit som sätter sig varje gång..men ska lämna den till en polare som ska ta en närmare tittoch se om han ittar felet!:)

men tackar så mycket för hjälpen!
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
låter som det är stopp i avluftningen av tanken. Prova att öppna tanklocket när den stannat och se om den startar direkt då.

EDIT
Kom på lite mer saker som låter troliga:

Bränslefiltret skitigt - sitter troligtvis i tanken på bränslekranen, lossa och rengör.

Vaccumassisterad bränslekran felande - öppnar inte när motorn är igång, lossa bränsleslangen och se om det rinner, om det ej kommer något - sug i vaccumslangen och se om den öppnar. Öppnar den inte i ON-läget så rengör/renovera med rep-sats.

Kan även prova om den går i PRI-läget (om det finns?)

Enligt en pissig Haynes manual finns det ett ON-läge på kranen som ska användas när man tar av tanken så jag misstänker det finns tre lägen, ON - öppnar när motorn går, PRI - alltid öppen (använd inte detta läge vid normal körning), RES - reserv som öppnar när motorn går.

Extra bränslefilter monterat på bränsleslangen som sitter igen - byt eller helst ta bort.

Alltså jag måste säga att det enda som jag tycker skulle kunna va värt att kolla upp med dina råd var det första. Har du någonsin lyckats köra en hoj i 10min med avstängd kran, eller att vaccum pumpen inte fungerar, eller bränslefiltret igen satt mm vad allt det du nu skrev. Kolla din temp på hojen efter 10 min då den går så dåligt ska ligga runt 80-90´. Du får förmodligen byta stift för det är nog där eller i tändspolarna det sitter felet sitter, gamla slitna som leder dåligt när dom eller motorn blir varma. Det lutar mer åt ett värm fel då det uppkommer med så pass jämna tids intervaller som 10 min körning och sen stannar och kyler av, för att sedan komma tillbaks efter 10min körning. 90%säkerhet ett värme relaterat problem då rena rama smuts åkommor inte kommer tillbaks så pass sekvent.

-hör med en aktoriserad Mc mekaniker så lär du nog få samma svar. ett värme relaterat fel.

tja har testat det med tanklocket , dock funka det inte , testa även o slänga i k-spirt som en tipsa om..men inget hände heller, priläget är även det testat men funka inte det heller ..

jag tror de är filtret eller liknande..nått skit som sätter sig varje gång..men ska lämna den till en polare som ska ta en närmare tittoch se om han ittar felet!:)

men tackar så mycket för hjälpen!

Jag säger bara lycka till den som kan köra en hoj i 10min utan att vaccum pumpen fungerar när motorn är i gång, eller om Bensin kranen är paj mm.
 
Last edited:

invain

mer meka än köra
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Åtvidaberg
Hoj
cbr 900-93
En kompis hade en gixxer som var ombestyckad med alldeles för stora munstycken,om han körde stadskörning(lugnt utan gaspådrag)så började den bluddra och jävlas efter en stund,han var då tvungen att åka och slå på rejält nånstans annars blev hojen sur och stannade,vet inte hur du har kört men hittar du inget annat så.
 

danne78

DAARN!!
Gick med
26 May 2006
Ort
borås
Hoj
zxr 400, husqvarna 258, ZXR 750, minimoto + chopper bygget
Hmm...kanske e fel ute men har du kollat så den laddar, skulle kunna va så att du kör på batteriet och när de tar slut så dör den för att sen återhämta sig lite och bara hålla en liten stund till......en fundring bara.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top