Hojen orkar inget på 5 an

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Fattar inte vad som händer den går bra som bara den fram till jag lägger i 5 an, sedan orkar den ingen ting drevningen är 14 /43, Jag drar den ut på fyran så varvet hamnar på ca 8000 när jag växlar till 5an, han borde ju börja dra där igen (Aprilia rs 250 -98).

Hojen borde ju gå bra mycket bättre än 155 km/h.

Finns det någon som vet vad felet kan bero på?

Hur fort går en Rs 250?

/Micke

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
En RS250 gör 208 sisådär med originaldrevning och normalfet pilot.

Kolla så att den får soppa, kolla så att batteriet inte är kass, luftfilter, etc. Kolla allt, i princip. Tyvärr...

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Mattias skrev:
2179480 En RS250 gör 208 sisådär med originaldrevning och normalfet pilot.

Kolla så att den får soppa, kolla så att batteriet inte är kass, luftfilter, etc. Kolla allt, i princip. Tyvärr...

Batteriet är nytt mm, Motorn gick varm för mig så den kokade undrar om inte kolvringarna blev lite vissna, Kanske tappar han ork då på höga varv?

/ Micke

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Hoj
Aprilia RSW125
Är kompet dåligt så tappar den i hela registret, men du kanske inte märker nått förrän den inte axar längre... Kolla kompet!

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Knixen skrev:
2180102 Motorn gick varm för mig så den kokade
Se där! Då har du ett avskilt problem att jobba på, det är lite enklare än att felsöka på DGD-symptom (Den Går Dåligt). DGD är en vag diagnos, ett allmäntillstånd som man bara kan avhjälpa genom att som Mattias säger "kolla allt". Den överhettande motorn är en bättre utgångspunkt som med lite tur kan leda dig på rätt spår till Nilens källa, roten till det onda, pudels kärna...ehh ja du vet, felet alltså. Kända fel vi överhettning är dålig tätning mellan vevhus och cylinder, typ trasig cylinderfotspackning, dåligt monterad cylinderfotspackning och skev cylinderfot.

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Om du växlar vid 8000 varv så har du ju ännu lägre varv när du fått i femman och då orkade nog inte min heller att dra.

Växla vid ca 10 000 varv skulle jag säga. Effekt puckeln är brant.
Tror jag hade min shift light inställd på ca 11200 varv eller var det 10200 :3freak

/Fredrik

Knixen skrev:
2179412 Fattar inte vad som händer den går bra som bara den fram till jag lägger i 5 an, sedan orkar den ingen ting drevningen är 14 /43, Jag drar den ut på fyran så varvet hamnar på ca 8000 när jag växlar till 5an, han borde ju börja dra där igen (Aprilia rs 250 -98).

Hojen borde ju gå bra mycket bättre än 155 km/h.

Finns det någon som vet vad felet kan bero på?

Hur fort går en Rs 250?

/Micke

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Deefred skrev:
2184241 Om du växlar vid 8000 varv så har du ju ännu lägre varv när du fått i femman och då orkade nog inte min heller att dra.

Växla vid ca 10 000 varv skulle jag säga. Effekt puckeln är brant.
Tror jag hade min shift light inställd på ca 11200 varv eller var det 10200 :3freak

/Fredrik

Han menade ( och skrev ) nog att han efter växling till 5:an hamnade på 8000 rpm

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Tack för alla tips. Har varit å hämtat nya kolvringar, packningar mm så nu skall motorn ur igen börjar bli ren rutin nu.

Skall ´mäta upp rundheten på cylindrarna och planen mm..
Hoppas felet ligger på kolvringarna den gick ju som sagt varm och motortempen skall vel ligga på runt 60 -65 grader på en 2 takt så dom borde nog tagit kanska mycket stryk.

/ Micke

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
När du har felsökt och åtgärdat överhettningen så föreslår jag att du omedelbums kontrollerar avgasventilerna. Dåligt flås på höga varv brukar i var annat fall bero på fel inställda avgasventiler. Se Mattias eminenta beskrivning.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år