Hojen på bilen?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Jepp såna här crossställ man fäster på dragkroken, är det
någon som använder sådant?

Hur funkar det, är det knepigt att få upp hojen själv på den?
Har tänkt ha den både till enduron och motarden, pallar den med min 625'a?

Funkar de här är de ju ett schysst alternativ till släp!

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Jag kör min CR 125 på en sån där ställning och det funkar hur bra som helst.
Jag lastar den lätt själv, lyfter upp ett hjul i taget,framhjulet först.
Jag har bara provat att köra crossen, den väger ju bara 87,5 kg men jag har sett folk köra motarder på ställning med och det verkar funka fint.
Enda problemet är väl att snuten kan klaga, tror bara att kultrycket får vara 75 kg eller nåt.

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Ok!
Vet du var man kan köpa en sådan?
Eller har du bilder på din kanske, hade tänkt bränna ihop en egen.

Ronny skrev:
Jag kör min CR 125 på en sån där ställning och det funkar hur bra som helst.
Jag lastar den lätt själv, lyfter upp ett hjul i taget,framhjulet först.
Jag har bara provat att köra crossen, den väger ju bara 87,5 kg men jag har sett folk köra motarder på ställning med och det verkar funka fint.
Enda problemet är väl att snuten kan klaga, tror bara att kultrycket får vara 75 kg eller nåt.

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ktm660smc
Ronny skrev:

Förutom det lilla problemet att bilen blir lätt understyrd om man har för högt kultryck. Se efter i bilens instruktionsbok vad max kultryck är och vilket tryck du ska ha i däcken för det.

Jag skulle vara väldigt tveksam till att ha mer än 100kg där bak så länge jag inte har ett stort schabrak till SUV som bil.

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Stabilt

Jag tror inte att det fungerar till en lite tyngre motard.
Jag hade en ställning till crossen men det var så jävla besvärligt att lasta den.

Har du 320mm bromsskiva är det nog lätt att den blir skadad.
Och man ska nog inte vara så rädd om lacken på bilen. Men bil fick då lite repor

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Re: Stabilt

SlirDavid skrev:
Jag tror inte att det fungerar till en lite tyngre motard.
Jag hade en ställning till crossen men det var så jävla besvärligt att lasta den.

Har du 320mm bromsskiva är det nog lätt att den blir skadad.
Och man ska nog inte vara så rädd om lacken på bilen. Men bil fick då lite repor

Har kört en Husaberg 650 på kroken på en Volvo 850. Max tillåtet kultryck är 80 kg men naturligtvis håller det för mer. Det jag gjorde med mitt ställ var att modifiera det något med lite fyrkantsrör och MIG-svets för att få hojen mer centrerad i sidled. Med takräck och spännband till hojen därifrån är det helt stabilt, no problems. Lasta är en baggis, du gör det lätt själv(om du har en husa) genom att lyfta upp ett hjul i taget med framhjulet först då naturligtvis. skivan tar inte i men det är ju upp till dig själv att justera stället. att inte regplåten syns och kanske inte alltid baklysena är ju naturligtvis inte lagligt men du kan montera lysen på själva rampen.

Slutsats: svinbilligt, full makaron på motorväg utan att väghållningen påverkas nämnvärt, blända alla mötande om du inte har stötdämpare som kan kompensera för lasten eller orkar justera lysena, lasta av och på lätt, för högt kultryck och knappast lagligt :fakta

/Hising

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Racebuss rekommenderas, hojen står skyddad och torrt, samt det finns plats för en massa ölbackar och annat viktigt :)

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
TomK skrev:
Racebuss rekommenderas, hojen står skyddad och torrt, samt det finns plats för en massa ölbackar och annat viktigt :)

Du har naturligtvis rätt Tom, det vet ju jag som snikar in mig på din buss så ofta jag kan. Buss är bättre. Men.... skillnaden på mitt ställ och din buss är drygt 100.000:- och jag misstänker att den som överhuvudtaget funderar på dragkrokställ inte har de pengarna. Det finns ju iofs billigare bussar men inga bra för 1595:-

/Hising

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Släp

Jag hade en Omega med nivåreglering men jag tycker fortfarande att det var för besvärligt.
Det kanske fungerar om man använder den en gång i månaden men jag använde den till crossen.
Och kör man 4 ggr i veckan lessnar man fort på att skruva på ställningen.
Jag använde spännband till glipan på bakluckan (vid bakrutan).
Då stod den ganska stadigt.

Men om det var lerigt på banan så hojen var skitig blev man alltid skitig när man skulle lasta av hojen.
Så jag köpte ett gammalt bromsat släp för 2000.
Myyyyyket enklare

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...