Hojen på färja

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
2010 BMW K1300S
Hur och vem ansvarar för att hojen surras på bildäck, har färjebolagen några särskilda anordningar eller ska man själv hålla med spännband eller dyligt?

Några som har några erfarenheter, hur har det gått? Har någon kommit ner till en hoj som legat ner?
:va

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dom brukar kasta fram spännband. Jag har spännt en gång, och låtit den stå en gång när alla sket i oss. Funkade bägge gångerna :)
Det finns dock en del trådar om det om du vill läsa om detaljer för deras regler mm.

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Jag åkte med min cbr till finland de enda vi fick var klossar.. min står ju rätt upprakt så ja va inte speciellt positiv för de, iaf.. tog en kloss framför bakhjulet, en bakom bakhjulet sparkade till flera gånger så de satt bra sen satte ja en kloss på andra sidan av var sidostödet är å pressade så den inte skulle röra sig.. och det funkade iaf.. tror inte dock det skulle funkat på tex färjan till polen där båten gungar mycke mer.. där skulle jag dragit på minst 2 spännband på nå sätt..

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
Bra är om du har med dig 2 små spännband, brukar alltid finnas surrningsfästen i däck, om det ej finns detta, leta upp gummiklossar och klossa hojen och sätt ett band runt bromshantaget o styret "så det bromsar". Nu är dt sommar o gungar väldigt sällan. (orkan just nu i tyskland, sant)...

om du påpekar för däckspersonalen(matroserna) att du vill ha surrningsmateriel kan du få allt från en bit tamp till lastbilssurrningar...

men båten är ansvarig för att lasten ej skadas....

bästa är att ha med sig egna grejor... använd sidostödet, optimal surrningsvinkel är 60grader, men dra banden neråt i däcket( ja skratta ni, jag har sett folk som surrat uppåt). bra är att fästa i passagerar fotpinnarna. lr över dynan tvärs över..

men det är inte alla rederier som har "bra" mc policy... vissa skiter i oss.. Jag har jobbat för dom flesta färjerederierna i sverige och upplevt både och...

jag har min egen osurrad ombord när jag jobbar, har aldrig sett lr hört talas om några mc vältningar....

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
På Ålandsbåtarna hade dom träklossar som man lade under grenröret på hojen. Blev stabilt med denna metod samt stödet nere så klart. Vid hårdare blåst fick man spännremmar att dra fast hojen med.

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Hoj
SV650S -06
Jag har dragit över ett par gånger med gotlandsfärjan och där fungerar det mycket bra. Spännband finns vid mc-platserna, även klossar. Jag skulle inte tippa på att det behövs annat än om det går ganska ordentlig sjö dock.

körarrn

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
ingen just nu
vrf inte stanna kvar och börna lite så de luktar lite fränt när alla nandra kmr tillbax

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Klossar som sagt, framför och bakom båda hjulen (det brukar finnas massor av klossar och få hojjar).

Spännband brukar finnas det med men jag har aldrig behövt använda dem, gungar det så mycket att det finns risk för hojras så sitter jag redan i en livjolle!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy