Hojen slutade fungera mitt på körningen..

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Skulle övningsköra idag och körde i kanske 15km när motorcykeln börjar krångla. Efter ungefär 15 km i en uppförsbacke så går det inte att accelerera mer, man kan gasa men händer ingenting. Den började också hugga vid körningen. Växlar ner och tänker stanna när jag får motorstopp. Försöker starta mc men det går inte, hade tom choken på men händer ingenting. Handledaren kör hemåt för att hämta bil och släpp, och jag försökte en gång till att starta den men det gick bara med choken på. Slår jag av choken så slås motorn också av. Sen får den spel och nu går den inte ens att starta med choken på. Väntar i sådär 10-15 min när jag försöker starta den igen och det gick men endast med choken på. Börjar köra med choken på och slår av den medan jag körde. Väntade på handledaren men vågade inte slå av motorn.

Handledaren kommer och vi kör hemåt. När vi är hemma så försöker jag starta den och allting går felfritt.

Det är en suzuki gsf600s och den har jag ägt i lite över två veckor. Detta var också första gången jag kör mc som inte är på parkering. Ägaren innan mig hade den i nästan 10 år och hade förra året bytt koppling så det kan väl inte vara den?

Vad tror ni är problemet? Är det hojen? Eller kan det också vara jag, i o m att jag inte kört hoj innan så gjorde jag vissa misstag med växlarna, men det är nog inte det?'
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det skulle kunna vara bränslefilter eller bränslepumpen, efter att du väntat tillräckligt länge så har förgasarna fyllts på med bensin men under körning så flödar det inte tillräckligt bra på grund av stopp någonstans.
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Oj, Låter som att den inte får soppa som den ska, eller att den tänder felaktigt när den är varm. Finns en del du kan kontrollera..

Börja med det lätta:
-Bensinkran (tänker på ifall den är vakumsluten, öppnar den som den ska vid vakuum?)
-Bensinfilter (koppla från slangen under filtret och kolla om du kan utan problem tömma soppa genom det till en behållare)

Annars tändspole och tändmodul, ECU.. detta är jag dock inte säker på hur man kontrollerar. Hänvisar till verkstadsmanual om du har någon.

Hur ser det ut med service på hojen tidigare? Dags för rengöring av förgasare?
 

PeterHaber

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Scrambler
Låter som att den får för lite soppa/för mycket luft. Kolla över bränslesystemet.
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Det är inte du som gjort något misstag för att detta ska ske. Oroa dig inte för det.

Troligtvis så har hojen stått en längre tid orörd av den förra ägaren och skit har då byggts upp i tanken från gammal bensin, vilket nu har rörts upp och följt med ner i filter. Förhoppningsvis så är det så enkelt för dig att bara byta filtret (15-50 kr).
Tråkigt att det ska hindra dig från att övningsköra. Du får se det positiva av att du lär dig lite mer om hojens teknik istället :)
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Enligt era svar verkar det vara problem i bränslesystemet. Så kolla efter skit, alt rengöra förgasarna? Kanske byta bränsleslangarna helt då det stod i i-boken att de skulle bytas var 5 år. Vet också att det är inget fel i kranen då det var en första jag kollade.

Killen som sålde den hade bytt motorolja och filter förra säsongen, bytt koppling och reparerat bromsar och stötdämparna. Det är ju också att den är registrerad som 25 kw, men tror inte att strypning sitter i. Ägaren innan mig hade haft en sen 2007 och köpte den reggad som 25. Kan det vara att han som reggade och tog bort strypningen gjort något dumt med den? Men då borde ju ägaren jag köpte den av märka något isf, han hade ju kört 150-200 mil om året.

Hojen har ju gått lite äver 5000 mil, så det kanske dags att byta vissa saker.

Men om jag plockar av förgasaren ska man bara rensa de eller kolla på något mer? Ska ju också sätta på strypning när jag får den, men det borde inte vara några problem=??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tvätt av förgasare kan väl vara på sin plats det med. Mycket pekar på knep med bränsleförsörjningen som sagt. Hela vägen från tank till cylinder kan sitta på problemet. Sedan kan det vara något annat skoj med, men kolla upp det först. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du soppa så,det räcker? Dags för reserven?
Jag skulle kolla att det kommer soppa ur alla flottörhus. Det finns en bottenplugg på varje förgasare. Samla upp soppan i en flaska eller nåt och kolla hur den ser ut.
Någon soppapump sitter väl inte på den hojen? Inget soppafilter heller. Möjligen en sil i soppakranen.
Kolla det enkla först innan du river förgasarna!
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Kollat bränslet och den är ren. Kollat också som Björn F säger och det kommer ren bränsle där också. Tagit en titt på slangarna också så att allting är i ordning och det ser bra ut.

Får väl ta och vänta tills nästa gång jag kör om det blir problem eller om det var en engångshändelse(hoppas). Blev bara lite rädd att jag förstört växellådan eller något seriöst. Men får ta en titt när det blir kallare för det går inte att stå i värmen där ute.

Men nu om det skulle bli så att jag får problem och bestämmer mig för att riva förgasaren, hur ska man göra det? Bränsletanken är väl den enda som behöver plockas bort, och motorn ska inte behövas flyttas?
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Testa om du har problemet även med öppet tanklock. Löser det problemet är det avkuftningen in till tanken som är tät.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du får kolla igen nästa gång det händer. Finns det soppa i alla flottörhus, annars kan någon flottör hängt sig. Inte troligt att två eller tre flottörer hänger sig samtidigt. Skulle kulla vara skit i tanken men det gäller oftast när man kör på reserven. I normalläget tas ju soppan från ett rör som sticker upp 3-4 cm från botten av tanken.

Om den då får soppa så är det gnista som saknas. Du kan kolla redan nu att alla stift ser lika ut. Kan vara svårt att se.
Nästa gång det händer kan du kolla om det är några stift som saknar gnista. Det kan vara en tändspole som lägger av när den blir varm. Kan gå fint i 20 minuter sedan lägger den av och då lägger motorn av på två cylindrar. En spole går till cylinder 1 och 4 och den andra till 2 och 3.

Soppaslangarna däremot delar sig och en går in mellan förgasare 1 och 2 och den andra till 3 och 4. Underlättar vid felsökning om man vet vilka två som inte vill vara med.

I ditt fall tror jag mer på en tändspole. Leta upp en hårtork och framkalla felet genom att värma upp en tändspole i taget.

Du behöver inte oroa dig för att du orsakat felet eller förvärrat det.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag röstar på avluftningen till tanken. ut och kör en sväng . Om hojen stannar så öppna tanklocket och prova igen.
Det kan vara skit i någon slang eller liknande .
Där du kör på parkeringen så funkar det men inte i uppförsbackar på landsvägen ....
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Utan att ha läst något som de andra har skrivit så e min gissning på att du har kört med för lite bränsle i tanken när den stannade. kranen växlar ju mellan de två rören som finns i tanken, ta ut dem å klipp ner dem lite :p Problem solved :p
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Haha! Jag har gjort motsvarande med en gräsklippare.

Den var så saaaaatans svårstartad och jag och farsan stod och stafettslet i snöret i ett par timmar. Med mjölksyrastinna armar byggde vi sedan en elektrisk startmotor av en borrmaskin som vi satte en hylsnyckel på. När vi var klara med det körde vi nog tio minuter innan vi fick för oss att kolla soppan. Efter påfyllning startade den direCkt! :banana
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top