Hojen svårstartad efter att ha stått i ca 2 månader, fel teknik?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!

Tog ut o startade hojen idag :) Var ett tag sen sisst, har fixxat med larmet och det vhar varit snö osv...

Idag när jag skulle ha igång den så var den svårstartad, men jag tror mest det beror på att jag har fel teknik, har inte hunnit lära mig motorn ännu...

Jag chokade, rörde inte gasen, det gick inte, rörde gasen, hjälte inte så mkt... höll på o stog o malde o fippla med gas/chok ett tag, testade att rulal en liten bit, hjälpte inte... körde på startmotorn igen, då nös han igång men dog igen, testade igen, då gick den inte igång... Testade o choka, då gick den igång!! Jippie! :)

Hursomhelst, jag tror mest det beror på att jag har fel teknik när jag ska starta. Nu hade hojen dessutom stått väldigt länge, och belsinkranen va avstängd, då borde det inte finnas nån belsin i förgasarna när man ska starta.

Så hur ska man göra när man ska kallstarta? Kanske vrida på belsinkranen o låta den stå ett tag? Eller vrida fullt på gasen o hålla en ltien stund innan man försöker starta?? Kom med tips om hur ni gör!

Jag komemr lära mig så småningom, det va likadant med moppen o båten o, ja, alla motorer... IOM att jag startar så sällan är det svårt o lära sig rätt teknik, därför skulle det sitta fint med lite tips på hur ni gör!

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Haha, ja på tekniken är min spring med den ett antal km så går den igång, kanske inte är fullt lika för dig.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Sen provar du med choke utan att hålla gas.

Hmm, okej...

Sen då?

Men ska man inte trolla på nått sätt för o få ner belsin till förgasarna? om hojen stått länge med bensinkranen av?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Esquina skrev:
Haha, ja på tekniken är min spring med den ett antal km så går den igång, kanske inte är fullt lika för dig.
Hehe, okej, kanske borde läsa denna tråden då? :va :)

BTW: cRoC, ska jag gasa eller inte när jag testar utan choke?

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
MRX_Martin skrev:
Men ska man inte trolla på nått sätt för o få ner belsin till förgasarna? om hojen stått länge med bensinkranen av?

Är allt rätt så rinner ju bensinen ner direkt... du behöver bara vänta nån sekund, sen är flottören fylld... :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
MRX_Martin skrev:

Gasa till lite latt ibland.

Jo du kan ge full gas och lata den tugga runt lite!

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
MRX_Martin skrev:

Haha, oj, visserligen läste jag den men glömde lika fort, illa :/

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
cRoC skrev:
Gasa till lite latt ibland.

Jo du kan ge full gas och lata den tugga runt lite!
Okej...

Stor risk att den blir sur då? :va Kanske inte?

Har för mig att förra ägaren gasade fullt lite när han skulle ha igång den... komemr inte riktigt ihåg, fan, skulle frågat om ltie tips

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Jag provar alltid en gång om den inte går då så lägger jag den i växel utan tändning på och drar runt kolven en gång typ. Sen startar den direkt med elen.OBS detta gäller bra vintern för mig iaf

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Alex.J skrev:
Jag provar alltid en gång om den inte går då så lägger jag den i växel utan tändning på och drar runt kolven en gång typ. Sen startar den direkt med elen.OBS detta gäller bra vintern för mig iaf
Hmm, okej, varför inte köra runt den nått varv med startmotorn? För att det tänder då eller vad?

Ska testa tippsen jag fått imon..

Jonathan

Guest
MRX_Martin skrev:
Hmm, okej, varför inte köra runt den nått varv med startmotorn? För att det tänder då eller vad?

Ska testa tippsen jag fått imon..

Tjo. Funkar inget av ovanstående kan du alltid ta bort tändstiftet och ha i en kapsyl bensin rakt ner i cylindern :tummenupp

Miton, ville inte starta för nåra dagar sen, men efter att ha gjort så gick den i gång på andra kolvslaget :yoparty

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Så anledningen att en del hojjar inte går igång extra lätt är att det inte kommit någon bensin till huset där kolven bor? :hihi

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Esquina skrev:
Så anledningen att en del hojjar inte går igång extra lätt är att det inte kommit någon bensin till huset där kolven bor? :hihi
Vadå, kan en motor inte gå utan belsin? :va

Ska testa lite när jag kommer hem idag... Ska bygga om larmet o instalera det, hjälpa en kompis med o koppla in en blackbox plus lite annan skit, hehe...

Esquina

Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
MRX_Martin skrev:
Vadå, kan en motor inte gå utan belsin? :va

Ska testa lite när jag kommer hem idag... Ska bygga om larmet o instalera det, hjälpa en kompis med o koppla in en blackbox plus lite annan skit, hehe...

Ja, gå kan den men inte åka.

Nej men jag menar att det inte hunnit kommit in någon bensin in i cylindern, därför man får stå tills fan avlöser och springa igång den tills det har tillräckligt för att tjonga igång.

Solid snake

Guest
Mito mannen skrev:
Tjo. Funkar inget av ovanstående kan du alltid ta bort tändstiftet och ha i en kapsyl bensin rakt ner i cylindern :tummenupp

Miton, ville inte starta för nåra dagar sen, men efter att ha gjort så gick den i gång på andra kolvslaget :yoparty

En motor kan inte starta på bensin i flytande form, måste vara i gasform. :mattias

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
MRX_Martin skrev:
Hmm, okej...

Sen då?

Oftast så finns det ju bensin i knasaren sedan sist du hade igång den. Däremot så är ju inte den så färsk efter ett antal månader. Vet jag att hojen ska stå ett tag brukar jag köra sluta på all bensin (stänga kranen o ha igång motorn) Sedan så brukar den starta lätt trots att den stått ett tag.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Testade idag igen, de tgick lättare idag, mycket lättare...

Utan choke gick inte, med choke hoppade han igång, jag vred full rulle o köra nått varv med sstarten, sen släppte jag gasen o då gick den igång...

Men, om ni nu säger att belsinen som ligger i förknasarn blir dålig, borde inte hela tanken bli det då? Den belsinen har ju varit där i typ 3-4 månader säkert, om inte mer...

borde det inte bero lite på det då?
Annars är det min teknik, hehe...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...