Hojförvaring hemma

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Satt och kikade runt lite i väntan på ny hoj och förvaringen av de andra gamla hojarna.
Satt och kollade efter inomhus kapell för nya V100 i första hand, men flöt väl iväg i tanka….

En viss tid har tyd gått sedan jag senast investerade i ett mc-kapell…
Rostskyddande funktioner finns tydligen numera.
Tänkte först att ett dammskydd räcker (kallgarage), men såg denna blixtlåspåse version.
Gillar idén, men skulle föredra ett icke genomskinligt dito.
Priset dock försumbart jmf kapell i övrig.
Någon som har erfarenhet av liknande?
Tänker spontant att de är inriktade på rena och fullt torra hojar, så kanske bara vettigt för säsongsförvaring eller hojar som sällan används.
1674389225516.png

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Såg förresten att de hade hojgarage med, eller hur man nu skall beskriva det.
För endast en hoj så kan det ju vara en tanke om det är trångt i garaget vid villan, och alternativet är ett stor friggebod med dubbla dörrar.
Inte vad jag är ute efter själv, men ingen dum idé.
1674389421879.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För endast en hoj så kan det ju vara en tanke om det är trångt i garaget vid villan, och alternativet är ett stor friggebod med dubbla dörrar.
View attachment 480284
MEd det priset är ju en friggebod billigare.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
View attachment 480284
Ful som stryk, men för 10k SEK hade det kunnat funka. Gillar lösningar som dessa då jag själv hade stora problem att hitta garage förr.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En bra bit över 50000kr med dagens kronkurs, för en plastlåda (eller är det aluminium?). Lär inte bli en storsäljare.

Säljer stort på den tyska marknaden - där pengarna finns och man inte behöver betala med svenska Zloty.

Utseendet är tillräckligt futuristiskt för att passa in i tysk stadsmiljö där det allmänna medvetandet och virituella "home owners assocciations" är jääävligt mycket mer dömande än här hos oss.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Satt och kikade runt lite i väntan på ny hoj och förvaringen av de andra gamla hojarna.
Satt och kollade efter inomhus kapell för nya V100 i första hand, men flöt väl iväg i tanka….

Tänkte först att ett dammskydd räcker (kallgarage), men såg denna blixtlåspåse version.
Tänker spontant att de är inriktade på rena och fullt torra hojar, så kanske bara vettigt för säsongsförvaring eller hojar som sällan används.
View attachment 480283

Att kapellet är klart och genomskinligt är enkelt att fixa.
Pytsa in lite vatten då och då så blir det en mjölkig fin imma på insidan. There! I fixed it! :glömdet

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

View attachment 480283
Inomhus borde ett gammalt lakan räcka som dammskydd. Plastpåsmodellen känns som om den bara gör skada genom att låsa in fukt.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
MEd det priset är ju en friggebod billigare.
Definitivt mycket pengar, men friggebod i storlek med dubbla dörrar går väl i princip på samma peng.
Jag är inte intresserad av att köpa ett sådant, men tycker att idén är bra där man inte har någon annan lösning.
Jag menar, friggeboden är kanske redan fylld, och få in och ut en hoj är inte smidigt.
En hoj är stor i dessa sammanhang…rakt innanför dörren kan en hoj ju inte stå, där är den i vägen för annat som t.ex. gräsklippare och cyklar.
Åtminstone med enkel dörr.
Enkel friggebod dörr är förresten i smalaste laget för de flesta hojar om de skall in utan att repas.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Definitivt mycket pengar, men friggebod i storlek med dubbla dörrar går väl i princip på samma peng.
Jag är inte intresserad av att köpa ett sådant, men tycker att idén är bra där man inte har någon annan lösning.
Jag menar, friggeboden är kanske redan fylld, och få in och ut en hoj är inte smidigt.
En hoj är stor i dessa sammanhang…rakt innanför dörren kan en hoj ju inte stå, där är den i vägen för annat som t.ex. gräsklippare och cyklar.
Åtminstone med enkel dörr.
Enkel friggebod dörr är förresten i smalaste laget för de flesta hojar om de skall in utan att repas.
Jag brukade rulla in hojar genom en dörr inne i garaget, vanlig villadörr och det gick utmärkt även med crosstyren.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Jag brukade rulla in hojar genom en dörr inne i garaget, vanlig villadörr och det gick utmärkt även med crosstyren.
Jo, men om det är en vägg i vägen precis när hela hojen kommit in, eller knappt det, så måste man försöka vrida hojen innan ens hela hojen är inne.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle tycka de är viktigare att hojen i friggeboden än gräsklippare å cyklar, dom kan ju stå under en presenning ju...

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ställ den i hallen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

View attachment 480283
Nackdelen med ett tätt fodral, typ plastpåse, är att när temperaturen sjunker, det blir kallare, så kommer fukt i luften inne i påsen att kondensera ut på plastpåsen och på hojen. Vilket alla vet.
Så Louis VCI Fold har en kemikalie VCI som ska hindra fukt att kondensera ut i 24 månader.....
Jag hade valt ett lakan eller ett vanligt kapell, "öppet" nertill för ventilation.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo, men om det är en vägg i vägen precis när hela hojen kommit in, eller knappt det, så måste man försöka vrida hojen innan ens hela hojen är inne.
Jag måste ibland ha en hoj under trappen i hallen inne i huset, då måste jag tömma en klädkammare, så att jag kan köra in hojen där, och sen tillbaka in under trappen. Det kräver också svart bälte i Tetris, men det är det värt att slippa ha den utomhus.

Fördelen med den där futuristiska lådan är väl att den knappast kan klassas som permanent byggnad, till skillnad från en friggebod, så man slipper bygglov och annat mög, och man tullar inte på dom där 15kvm man får bygga på tomten.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA